Paard vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:18

Sinds vorige week heeft mijn merrie een veulen maar is het een ENORME RAMP met uit de wei halen & uit de bak enz.. Uit de wei halen, 't valt nog mee; het is haalbaar maar je moet zeker niet bang zijn..

Vanmiddag, ik had merrie & veulen "even" losgegooid in de bak.. Ik was dus mooi een uur verder voor ik d'r te pakken had.. Dromen Uiteindelijk hebben we met z'n 3(!) het voor elkaar gekregen om merrie & veul naar de poetsplek te krijgen & ze daar te pakken..

Ik heb altijd wat te eten mee als ik de paarden haal, maar Sherry (merrie) is een vrij wilde pony & zeer beschermend voor d'r veulen -> wat z'n voor & nadelen heeft..

Hebben jullie misschien nog tips waardoor ik d'r makkelijker kan pakken?

Christyy

Re: Paard vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:29

Haaj,
Nou ik weet niet of het werkt hoor, maar ik heb wel eens freestyle lessen gehad, en dan ging ik zegmaar 'mijn territorium' bekend maken. met een halstertouw gooi je voor haar benen en maak je groot. haha. of je gaat gewoon midden in de wei staan, maar denk at dat niet helpt? of idd. met biks of appel ofzo. Maar als ze haar veulentje wil beschermen gaat het moeilijk denk ik , sorry.
Succes !

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:32

Hey,

Nou, ik denk niet dat dat werkt.. Ze blijft niet stil staan voor je.. Ze doet gewoon heel leuk d'r oren in d'r nek.. En tja, ik ben niet het type dat blijft staan omdat ze al een vriendin van me omver gelopen heeft.. Maar ik kan het altijd proberen Lachen Midden in de wei staan, hmm, dat gaat wel.. Maar zodra je in de buurt van d'r veulen komt komt ze met d'r oren in je nek op je af om je te zeggen dat je moet vertrekken zeg maar.. En ja, het is heel lastig.. Toch bedankt.. Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:45

Ik heb ook niet de gouden tip voor je, maar wel 1 troost: na een dag of 10-14 is het ergste er meestal wel af.
Ik heb ook 1 zo'n beschermende merrie, en ik hield haar altijd in een klein weitje de eerste tijd. Dan kom ik haar vaak wel óver het hek heen vastpakken/aanklikken. Dan was ik kennelijk minder bedreigend, want niet in de wei.

Maarre: waarom zet je ze niet gewoon 24 uur per dag buiten?

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 16:52

Ibbel schreef:
Ik heb ook niet de gouden tip voor je, maar wel 1 troost: na een dag of 10-14 is het ergste er meestal wel af.
Ik heb ook 1 zo'n beschermende merrie, en ik hield haar altijd in een klein weitje de eerste tijd. Dan kom ik haar vaak wel óver het hek heen vastpakken/aanklikken. Dan was ik kennelijk minder bedreigend, want niet in de wei.

Maarre: waarom zet je ze niet gewoon 24 uur per dag buiten?

Ze staan al 24 uur per dag buiten.. Knipoog Maar ik vind dat er ook gewoon wat mee gedaan moet worden.. Gewoon ff laten rennen in de bak bijv. De merrie is ook een tijd ziek geweest, viel steeds & even zag het er naar uit alsof ze het niet zou redden ; gelukkig heeft ze het toch gemaakt en is het veulen er gezond uitgekomen.. Daarom vind ik het eigelijk nu wel belangrijk dat ze wat meer beweging krijgt om zulke problemen in de toekomst te voorkomen. Het kan ook geen kwaad voor d'r dat beetje rennen, doet ze ook nog is wat in plaats van alleen maar gras eten & dik worden Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:21

Dat veulen zorgt er wel voor dat je merrie niet te dik wordt hoor, als je daar bang voor bent. Die zal zoveel melk gaan opeisen dat daar geen gevaar voor is.
Ik zou je merrie gewoon een poosje met rust laten. 14 dagen niets doen krijgt ze niks van. Alle kans dat ze dan beter te benaderen is. Nu associeert ze jou met een bedreiging voor het veulen, én dan ga je d'r ook nog eens opjagen en laten rennen, dus dat is twee keer een bedreiging. Geen wonder dat ze je met argwaan bekijkt Haha!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:46

ik zou ook inderdaad de merrie met rust laten als het nu een doel dient dat de merrie naar binnen moet maar de redenatie ik vind dat er wat mee gedaan moet worden, zelf ik zou dan met mijn oren in mijn nek op je af komen.
nee de merrie wil gewoon even genieten van haar veulen, ga regelmatig even naar haar toe en probeer contact te krijgen met het veulen, gewoon in de wei gaan zitten en afwachten of het veulen op je af komt, voorzichtig je hand uit steken zodat het veulen aan je kan ruiken en je zal zien dat heel langzaam het veulen aan je hand gaat voelen en zo contact gaat maken.
maar ik waarschuw je het is saai ... dat wil je niet weten soms zit je wel een uur in de wei en geen enkele reactie van het veulen. maar als je dat maar vaak genoeg doet zal je zien dat je met zowel de moeder als het veulen de beste vriendjes wordt