Nu kwam ik in een eerder topic een stelling tegen: paarden nemen de rijstijl van de betreffende berijder/ster over tot ergenis van de eigenaar van het paard.
Klopt het nou dat paarden deze rijstijl, de omgangsmethoden van de bijrijder/ster overnemen of is dat gewoon flauwekul en praten mensen zichzelf dit aan? Zijn paarden zo gevoelig voor degene die erop zitten en ermee omgaan? Kunnen paarden de berijders uitelkaar houden?
Kun je als bijrijder/ster het aangeleerde bij een paard weer doen verdwijnen (verpesten
)?Ben benieuwd naar jullie meningen, graag goed onderbouwen als je ergens wél of níet mee eens bent!
Groetjes

Wij hebben er met Gamble niet echt last van ofzo. Hij is eigenlijk wel een heel geschikt paard voor ons. Soms vind ik wel dat mijn vader consequenter moet zijn. Dan is hij aan het longeren en galloppeerd Gamble, dan zie je dat ie bijna terug gaat vallen in draf maar mijn vader ziet dat niet dus laat hij hem in draf overgaan terwijl dat niet de bedoeling is. Dan zeg ik wel tegen hem dat ie dat niet moet doen. Probeerd ie dan wel maar geloof dat mn vader het niet zo goed aan ziet komen. Ik en mn zus zien dat wel aankomen dus waarschuwen we Gamble dan dat hij door moet lopen. Je weet dat Gamble niet zo'n vervelend paard is wat je echt uit probeerd maar tuurlijk weet hij wel wie er met hem bezig is. We hebben wel geprobeerd om hem allemaal dezelfde stemhulpen aan te leren. Maar mijn vader had eerst wat andere hulpen waar Gamble ook op reageerde (nu niet meer geloof ik). Met de training voel ik eigenlijk niet dat een ander van ons hem 'verpest' (ik bedoel niet echt verpesten maar vind het moeilijk om uit te leggen wat ik precies bedoel). Maar ik heb er dan ook niet zoveel verstand van dat ik dat aan kan voelen als dat wel gebeurd. Ik heb wel dat ik bepaalde dingen wil oefenen/trainen en het lang duurt voordat dat erin zit omdat ik maar 2 of 3 keer in de week rijd. Dat vind ik wel jammer, maarja, liever een paard met zijn 3en delen dan dat ik geen paard had gehad