thorow good zadel. wat vind jij ervan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

binkhorst

thorow good zadel. wat vind jij ervan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 21:36

Ik ben op zoek naar een goed passend zadel voor mijn erg breede haflinger. Dit wordt nou al
mijn vierde zadel! Niks past bij hem alles schuift of knelt omdat ze alsnog te smal zijn. Nou ben ik op de hoogte gebracht door iemand over een thorow good zadel speciaal voor haflingers. Als iemand hier iets over weet wat goed is maar ook wat slecht is dan hoor ik dat heel graag. Dan hoop ik zo toch weer nuttig mijn geld uit te geven aan iets waar ik wel langer plezier van heb. alvast bedankt voot jullie reactie. Doei Patricia.

wyko

Re: thorow good zadel. wat vind jij ervan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:11

Ik heb zelf ook een Thorowgood. En hij bevalt me prima!

Ik denk dat je het zelf eens moet proberen of het zadel op je paard goed ligt. Dan kan je zelf kijken wat je er van vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:16

Ik heb zelf de Thorowgood Maxam pony, en hij bevalt me wel. Ik heb de extra wijd. Het enige nadeel vind ik dat het zitvlak met langere ritten wel van beton lijkt.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:24

ik heb ook een thorowgood maxam pony en ik ben er heel goed over tespreken

kamaronJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:35

ik ook...voordeel is ook als je gaat zwemmen met je pony...of als t regent dat je niet zo hoeft te poetsen... Haha!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:59

Hoi,
Ik heb ook een superbrede pony (Fell) en rijdt met een Thorowgood Griffin xx-wijd. Ik had een zadel nodig maar had geen zin om te veel geld uit te moeten geven voor een leren zadel (al dan niet op maat gemaakt). Tong uitsteken
Wat ik van het zadel vindt? Je moet er van houden. Voordelen:
Het is een prima zadel voor die prijs.
Het kunststof is makkelijk schoon te houden.
Je hebt 4 singelstoten, wat bij brede pony's ideaal is om het zadel van zowel voor als achteren goed op de rug te drukken, waardoor schuiven voorkomen wordt.
Het is lekker licht.

En nu de nadelen:
Je mist absoluut de diepere zit en ondersteuning die hoge kwaliteits lederen zadels (Kieffer, Stubben, etc) wel hebben. Je moet dus zelf een goede zit hebben.
Ik heb de indruk dat het iets meer schuift dan een lederen zadel, maar dat kan ook te maken hebben met het ontbreken van de diepere zit. Dit merk ik overigens alleen als ik zonder stijgbeugels rij, dan mis je echt de steun en glij je makkelijker opzij... Dromen
De singelstoten zijn van kunststof. Dit scheurt makkelijker uit dan leer. Ik heb mijn zadel nu een jaar intensief gebruikt, en zie nu toch echt al wat groter wordende gaten...zit er sterk over te denken binnenkort lederen stoten te laten bevestigen.

Er zitten standaard ook kunststof beugelriemen/beugels bij, maar ik rij gewoon met lederen kieffer-riemen + metalen beugels, dus daar kan ik je niks over vertellen.

De Thorowgoodsingel beviel mij niet, dus ik rij met een gewone singel. Ik denk dat dat persoonlijk is. Mijn probleem was, dat de singel erg kort is als je pony zich opblaast met aansingelen (alle zeilen bijzetten om hem aan beide kanten in het eerste gaatje te krijgen), maar vervolgens zit er wel heel veel rek in. Kan me voorstellen dat als je een iets langere singel hebt, of een pony die zich niet opblaast, het juist een erg fijne singel is omdat ie makkelijk schoon te maken is na het rijden (ff natte spons en klaar). Maar kreeg ook de indruk dat mijn pony m niet fijn vond, en nu hangt ie dus ongebruikt als reserve in de kast Clown

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:48

Ik zat er eerst zelf ook aan te denken, maar heb nu toch de wintec.
Voor mijn zeer brede haf koop ik de wintec wide de nieuwste me speciale bomen voor brede paarden.
Je kunt ze verwisselen laten buigen etc.

Verder ben ik overtuigd door slechte ervaringen op het haflingerforum de thorowgood niet te kopen.

Citaat:
Als ik eerlijk ben zou ik er eerst eens goed over nadenken of je wel aan een thorrowgood zadel gaat.
Ik heb er zelf namelijk ook een en deze bevalt mij totaal niet! Vooral de fexibele boom is naar mijn idee waardeloos. deze vervormd en zakt zeer snel in als je er langer dan een half uur mee rijd. ( deels door de warmte die het paard afgeeft)

Maar als je er toch voor wilt gaan, zou ik gewoon een ruitersportzaak/ zadelmaker laten komen om te passen. meestal is dat gratis als je bij hen ook het zadel koopt.

In ieder geval succes ermee!

Citaat:
Toen een afspraak gemaakt met de zadelpasser en toen gewacht totdat hij kwam Blij
Toen ik zei welke zadels ik dus in gedachte had heeft hij gewoon elk zadel uit de auto gepakt en zelfs nog een paar xtra Blij
Toen ik dus ook de thorowgood zadels wilde proberen zei hij dat hij die zadels niet dulde in zijn auto...
Wat ik van hem begreep zijn ze gewoon ontzettend moeilijk passend te krijgen en is de kwaliteit ook nog wel eens minder.
Zijn advies naar mijn kant was om dus een Wintec 500 (dres.) te nemen.

Citaat:
Toevallig heb ik toen Son een nieuw zadel moest beide (thorrowgood en Wintec) op haar laten passen. Wat bleek:
De extra wijde boom van de thorrowgood (Maxam) paste maar net aan en het zadel zat voor mijn bips als een plank.
De wintec (met zwarte boom) zat voor Son en mij perfect. Bij Wick was de zwarte boom net te smal. De zadelmeneer heeft de boom op maat gemaakt voor Wick, plus de kussens qua vulling aangepast. Nu ligt het nog steeds perfect.