Wat voor nut heeft een vliegendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Wat voor nut heeft een vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 20:52

Omdat Amo en ik binnenkort naar het bos afreizen voor een lekkere lange buitenrit, en de dazen en vliegen ons nu al weer lekprikken, zat ik er over te denken een vliegendeken aan te schaffen.

Maar nu zat ik na te denken Slim En wat voor nut heeft een vliegendeken nou? Dazen steken er volgens mij gewoon doorheen, en vliegen kunnen er dan toch ook tussen gaan zitten of niet?

laura2span

Re: Wat voor nut heeft een vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:32

nee de dazen prikken er niet doorheen. zo'n lange angel hebben ze niet.
als je een fly-over koopt blijven de dazen er ook niet op zitten maar vliegen ze meteen weg, alsof ze een schokje krijgen. heel vreemd.
er tussen zitten is ook vrijlastig omdat ze dan vanaf onder of de zijkant terwijl alles beweegd ze zichzelf er tussen moeten wurmen.

als je een vliegendeken wil kopen zou ik je een fly-over aanraden. die werken echt onwijs goed en zijn speciaal gemaakt om mee te rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 23:50

De dazen prikken idd niet door de deken heen. Zeker niet als je er eentje neemt met een fijn gaas. Bovendien voelt je paard de vliegen niet zitten, wat ze veel meer rust geeft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:49

laura2span schreef:
nee de dazen prikken er niet doorheen. zo'n lange angel hebben ze niet.

Apart verhaal. Mijn ervaring is dat dazen zelfs door een dikke houthakkersbloes en een spijkerbroek kunnen prikken... Wat voor stof is dat dat, die fly-over?

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:21

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar die fly over, want ik ben al meerdere malen door mijn broek heen geprikt door die gekke beesten!!

groetjes

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:26

Is dat zo'n deken met hele kleine gaatjes?

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:33

Fly over?
Waar koop je die? (Divoza?)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:39

Ik ben ook wel benieuwd naar die fly-over, en vind het wel apart dat dazen niet door een vliegendeken heen kunnen steken, maar mij wel lekprikken door mijn dikke rijbroek...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:54

fly-over is een soort uiennetje stofje vind ik Haha! ik heb het idee dat het als het ware een beetje bol om de pony heen staat. op http://www.fly-over.info kun je ze bestellen.
die dingen werken echt perfect! ik zweer erbij, nooit meer iets anders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:28

Dazen bijten een gaatje in de huid en zuigen dan bloed. Ik snap ook niet hoe ze door stof heen komen.

Die vliegendeken vind ik wel duur. Dan kan ik net zo goed met mijn bucasdeken gaan rijden. Ik geloof niet dat ze een schokje krijgen.

Vind het wel knap om te gaan rijden met zoveel dazen. Kunnen ze niet je paard bijten, gaan ze in je haar en om je heen vliegen, gruwelijk. Ik vind het al erg als ik mijn paard s'ochtends van de wei haal. Als je paard er niet aan gewend is, zou ik het zeker niet doen .

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:15

Pfff, die fly-over is mij te duur hoor, voor die paar keer dat ik in het bos rijdt

Dan haal ik liever voor 15 euro een gewone vliegendeken bij de divoza, als die ook werken Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 18:17

russel schreef:
Vind het wel knap om te gaan rijden met zoveel dazen. Kunnen ze niet je paard bijten, gaan ze in je haar en om je heen vliegen, gruwelijk. Ik vind het al erg als ik mijn paard s'ochtends van de wei haal. Als je paard er niet aan gewend is, zou ik het zeker niet doen .

Dazen zitten hier altijd, dan zou ik de hele zomer niet kunnen rijden. De paarden zijn er dan ook wel aan gewend en schudden ze al automatisch weg. Maar als ik eens echt een langere rit ga maken binnenkort wil ik ze toch wel extra bescherming bieden, want tijdens het rijden krijgen ze minder de kans om de dazen weg te slaan dan in de wei...

De arme paarden Ach gut

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:04

Ja ik snap het nut ook nooit helemaal.... Mijn paard gebruikt hem vooral om zoveel mogelijk stuk te maken. Lekker kapottrekken enzo. Doet hij met zijn andere dekens niet...

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:42

ja die fly-over is best een investering maar ik zweer er echt bij! ik heb ze speciaal kleiner laten maken en 2 voor mijn tweespan shetjes maar er werkt echt niets zo goed als een fly over. ze passen perfect, zijn super handig met rijden...
ik trek me op dit moment ook niets aan van dazen, netje erop een beetje spray op mij en rijden maar!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 00:12

Een vliegendeken is gewoon ideaal omdat die dazen niet direkt op paard gaan zitten. Door beweging gaat die deken heen en weer, dus een daas kan en gaat niet zitten. Je paard is dan een stuk rustiger tijdens een buitenrit.
Ook in de wei hebben ze er profijt van.
Gelukkig gaat mijn paard sávonds naar buiten en sóchtends naar binnen.
(heb er nog een aantal te koop.. by the way)

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 08:38

Nou jeetje die fly-over's zijn echt brandduur.
93 € als ik 1 zou moeten hebben.
Mijn paard zit eronder de horzels, aan alle kante ze werd er gek van, vliegenspray alles doe ik erop.
Niets help, knoflook heb ik nog niet geprobeert ivm het dragen van een veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 10:27

Ik heb van alles geprobeerd, alle soorten vliegensprays. Nu staat hij met een bucasdeken en een hoofdmasker op hete dagen tot 11.00 op de wei, nadien is het ook ingepakt hier niet meer te doen.

In onze bossen kan ik absoluut niet met pak/kap en inspuiten de bossen in. Mijn paard is levend wild voor die beesten en hij wordt helemaal totaal knettergek, dan gaan rijden is spelen met je leven. Idd kan ik de hele zomer niet meer in de bossen rijden en tot nu toe alleen nog maar heel vroeg maar over ongeveer 2 weken kan dat ook niet meer, dan stikt het al om 06.00 u van die rotbeesten.

Ik haat die rotbeesten, zie ook het nut er niet van in. Ik praat over zwermen van honderden van die rotkrengen......

Ik moet dus met paard ergens anders naar toe om te gaan rijden en dat in de zomer als de bossen zo mooi zijn........zucht......