Paard loopt te snel naar huis na buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Paard loopt te snel naar huis na buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 20:17

Hey,

een vriendin van mij heeft een probleem, elke keer na een buitenrit op de terugweg gaat het paard half stappend, half dravend naar huis en ze is bijna niet te houden.
Op de heenweg heeft ze nergens last van, ze wil blijkbaar dus gewoon heel snel weer naar haar huis... Tong uitsteken
Ze voert haar voor het rijden dus het ligt er ook niet aan dat het paard vanwege het voer snel naar huis wil... Vork

Heeft iemand tips om dit tegen te gaan?

Sjonniej

Re: Paard loopt te snel naar huis na buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:33

Gaan rijden.
Veel buitenrijden
Niet kwaad worden, dan wordt het alleen erger
Zoek ergens de ruimte op, dat jíj het tempo bepaald (hoger dan dat het paard wilt)

TweetyKarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:38

Bij mijn paard heeft het geholpen dat ik haar iedere keer als zij harder wilde een paar passen achterwaarts liet zetten (dat is nl. niet haar favorietste gang) en dan weer rustig weg liet stappen. Nu weet ze al veel beter dat niet zij maar ik het tempo bepaal bij een buitenrit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:16

niet gelijk als je terug op stal komt er af stappen en afzadelen maar nog even in de bak gaan rijden (als je die hebt). Paarden weten precies wanneer ze naar huis gaan en dat ze dan rust krijgen. als ze weten dat ze dan nog even moeten werken dan lopen ze niet zo hard meer. Althans dat advies kreeg ik toen mijn merrie hetzelfde probleem had. Bij haar werkte het echter niet Lachen (ze is een heethoofd) maar misschien bij de jouwe wel?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:19

onverwachte dingen doen, een keertje een ander weggetje, paar keer omdraaien, en je paard bezighouden.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:22

inderdaad, op het moment dat je voelt dat je paard weet dat het naar huis mag, gewoon omdraaiern en weer een minuut of tien teruglopen. het heeft mij erg geholpen iig(Y)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:48

Wat ik bij mijn pony heb gedaan om dat af te leren is het volgende:
Hele/halve ophouding terug naar stap maken, en als ze stapt de teugel volledig ontspannen als beloning. Dan gaat ze steeds harder stappen, wat ik op probeer te vangen met mijn stem (ho, rustig, etc), maar ik doe niks met de teugels. Pas op het moment dat ze weer gaat draven uit zichzelf: meteen weer een ophouding totdat ze stapt.
In het begin blijf je ophoudingen maken, maar op een gegeven moment had ze het truukje door Clown
Nu wil ze wel eens sneller gaan stappen, maar mbv stem kan ik haar blijven laten stappen. Ze mag van mij best iets sneller stappen, zolang ze maar stapt. Als het te overhaast wordt, maak ik ook even een korte ophouding.
Wat verder ook nog helpt is wat Cissy ook al zei: niet meteen afzadelen als je thuis bent, maar ook daar nog eventjes door de bak rijden. Aanvullend voordeel: als het niet lukte met (Droog)stappen op de terugweg, kun je dat nog in de bak doen! Haha!

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:02

geef je je paard na het rijden eten?
want daar kunnen ze ook van gaan sjesen

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:13

Ik doe alleen aan rem terug zetten. Ho = halt en wel meteen. Paar pasjes achterwaarts en weer wegstappen. Zodra het tempo weer te hoog wordt herhalen. Daarna draaf ik aan en 1 ophouding is ook meteen halt. Geen stap, halt.

Dit werkt op de mijne erg goed, maar dit is dan ook echt een drammer, een soort tank. Heethoofden zou ik toch een andere methode op proberen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:17

en wat als je paard als je een iets meer vrijheid geeft in de teugel er in volle galop vandoor gaat en moeite heeft met halthouden?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:21

gwen1222 schreef:
geef je je paard na het rijden eten?
want daar kunnen ze ook van gaan sjesen

moet je lezen wat ze zelf schrijft;) is wel zo handig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:03

Myra1 schreef:

Dit werkt op de mijne erg goed, maar dit is dan ook echt een drammer, een soort tank. Heethoofden zou ik toch een andere methode op proberen.

Mee eens. Mijn pony heeft er nog een beetje bloed inzitten, maar als ik jouw methode toepas zit ik met een gefrustreerde pony, die alleen maar harder en harder gaat.

Loslaten en met stem en zit opvangen is het beste.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 20:55

cool dankje Haha!

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:29

Denise1984 schreef:
en wat als je paard als je een iets meer vrijheid geeft in de teugel er in volle galop vandoor gaat en moeite heeft met halthouden?

Er op berekend zijn, en als het gebeurt meteen op een volte zetten (als je die ruimte hebt) en terugnemen tot stap. Als de stap enigszins rustig is, weer ietsje ruimte geven van voren.
Ik ben tegen trekken/constant te strakke aanleuning van voren. Daar wordt ie steeds sterker door, en je zult nooit ontspannen kunnen rijden.
Als je kunt: oefenen samen met een ander paard erbij die echt gewoon lekker rustig door blijft lopen. Je paard zal zich dan toch meer op de ander gaan richten, ipv op de stal Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:39

Heb er ook zo een.

Tip: laten plassen voor dat je gaat. Als hij nodig moet plassen gaat hij in een holletje naar zijn prive toilet Haha!

Een heethoofd moet je niet steeds stilzetten, wordt hij nog drammeriger en heter van. Zodra de draf te snel wordt, terugnemen en gaan stappen. Lange stukken stappen met losse teugel. Als galop uit de hand loopt, gaan draven of stappen.

Nog een tip, ga niet meer galopperen op de terugweg, of alleen aan het hele begin van de terugweg. Blijf draven en stappen. Als je maatje galoppeert, ga jij mee draven. Een echte draf kan een rustige galop goed bijhouden. Ga je ook galopperen dan is het hek van de dam.

Ik probeer het al 4 jaar af te leren, gaat echt niet, zit in het koppie.

Terug naar stal is, plassen, eten, rusten of naar de wei. Maar altijd iets wat hem teruglokt. Soms denk ik ook wel de merrie, zijn maatje, die hij niet uit het oog kan verliezen.