Paard voor de zoveelste keer gewond.. wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor oplossing?

Paard terug in merrie-koppel, met kans op nieuw ongeluk
Geen stemmen
Paard 24u 7 dagen per week op stal
Geen stemmen
Paard naar andere stal brengen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

co2

Paard voor de zoveelste keer gewond.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 17:58

Sinds ik Rhea heb is het elke keer mis.
Het begon met wat 'kleins'; een infectie aan haar luchtwegen dat uit kon slaan in bronchites. Gelukkig ging dit over, maar ik heb haar nu 8 maandjes en in deze tijd heeft ze al vanalles gehad:
Infectie aan luchtwegen, een peesklap door het trappen op stal, diverse keren gevallen waardoor ze scheef werd, wonden en kreupel van het gek doen op het land, een keer in de sloot gevallen met gevolg: 3 kreupele benen en bloedvergifteging en maandag haalde ik haar weer van het land (ze was net weer een paar daagjes genezen) een heeft madame een wond op haar been waar je U tegen zegt.
Het is een wond tot op het bot, nét geen pezen beschadigd en ook het bot is verder nog intact. Een geluk bij een ongeluk dus..
Gevolg; gehecht, vijf weken in verband, zware antibiotica kuur, boxrust (en dan ook echt alleen in haar box), dope om haar rustig te houden en na de vijf weken weer langzaam opbouwen.

Tot nu toe is ze er altijd bovenkop gekomen, en gelukkig is de kans op genezing deze keer ook aanwezig maar ik baal er nu wel een beetje van...
Rhea is een NRPS met een zeer hoog Arabisch gehalte. Zeker geen paard voor op stal 24-7, aangezien ze dan vol op de kalmeringsmiddelen moet omdat ze anders zichzelf kapot trapt, maar het blijkt dus ook weer dat het beslist geen paardje is voor 24-7 op een grote wei met een kudde merries.

Ik zit er nu een beetje mee in mijn maag, aangezien ik haar liever niet meer op het land wilt hebben waar ze stond. Dat is een groot land met allemaal merries (stuk of 25), erg leuk en gezellig maar voor Rhea dus allemaal een beetje té. Verder hebben we nog 3 koppels met ruinen, en een koppel met veulens waar ook de paarden van de eigenaar bij staan. Rhea tussen een koppel met ruinen lijkt mij geen goed plan, en de kans is ook zeer groot dat Rhea niet bij de veulens mag.

Wat zouden jullie doen? Ervoor kiezen zo'n paard altijd op stal te houden, of zouden jullie het weer proberen in de merrie-kudde?
Ik zelf weet het niet precies, ik wil haar de lol bij de merries zeker niet afnemen maar vroeg of laat is het weer raak en kan ik haar wegbrengen.. Nu is het altijd nog 'goed' gegaan maar wie weet krijgt ze straks iets waardoor ze niet meer geschikt is voor het rijden etc.

Ik zit nu een beetje met mijn handen in me haar aangezien ik het een ontzettend leuke stal vindt (niet te duur, ligt aan duin, bos en strand, rustig, enz) maar ik het nu toch wel een beetje begin te twijfelen of het allemaal wel geschikt is voor Rhea..

Twinklebel

Re: Paard voor de zoveelste keer gewond.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:48

Ik zou denk ik toch gaan kijken naar een andere stal waar ze in kleine koppels het land op kunnen. Daar is vaak wat meer rust in de groep en wordt er niet zo veel gedonderjaagt. Sommige paarden lijken voor het ongeluk te zijn geboren. Mijn vorige paard had ook altijd wat als ze op het land stond, durfde haar op een gegeven moment alleen nog maar in haar eentje op het land te zetten, onder toezicht. Helaas is bij haar een eerder opgelopen wond die een peesblessure heeft veroorzaakt haar toch fataal geworden.

Josée

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:50

Mens, wat frustrerend voor jou maar ook voor je paard hoor. Als je geen andere wei-opties hebt, heb je dan andere stalopties??? Want een paard hoort zeker niet 24/7 op stal; worden ze knetter en depri van en zijn ze niet voor geboren. Toch??? Kan ze niet bij de veulens en de paarden van de eigenaar? Ik roep maar wat natuurlijk. Of een stukje afbakenen voor haar alleen zodat ze de andere wel ziet maar haar niks kan overkomen? Dat doen ze bij ons en dat gaat eigenlijk best goed. Misschien een idee. Het is doodzonde om je paardje iedere keer beschadigd of ziek te hebben. Heel veel succes en sterkte. Er moet een oplossing zijn voor jullie!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:19

Misschien staat jou paardje door haar gezondsheidproblemen erg laag in de rangorde en is het beter om haar (als dat kan) bij wat oudere, rustige merries zetten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:14

Hoewel sommige paarden geboren brokkenpiloten zijn, rijst bij een dergelijk verhaal altijd de vraag: hoeveel voer stop je erin en wat doe je ermee?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 06:47

Bij ons op stal zijn de weides 's avonds beschikbaar voor paarden alleen.
Ook hebben we tegen meerprijs een wei waar je de hele dag je paard alleen kan opzetten. Wel zo handig met brokkenpiloten.

Ik zou aan de staleigenaar vragen of er een stukje wei afgezet kan worden of dat ze na een bepaalde tijd alleen op het land mag.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 07:36

Waarom zie je het niet zitten om haar tussen de ruinen te zetten??? Misschien gaat dat juist wel erg goed, als je het niet probeert zou je het nooit weten.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 07:52

ikke schreef:
Hoewel sommige paarden geboren brokkenpiloten zijn, rijst bij een dergelijk verhaal altijd de vraag: hoeveel voer stop je erin en wat doe je ermee?

Rhea krijgt geen voer, alleen wat zemelen met biotine poeder en antibiotica.
Wat ik ermee doe? Toen ik haar kocht moest ze ingereden worden, ondetussen is dat nu klaar en kan ze gewoon gereden worden. het duurde wat langer omdat ze steeds ziek was, maar nu gaat het goed.
Elke keer als ze niet ziek is (dat is zo'n 1 à 2 weken achter elkaar..) rij ik gemiddeld zo'n 4 keer per week. Tis nog een jong dier, en ik ga zeker niet ivm peesblessures meer van haar vragen.
Als ik rij is het wel afwisselen, een keer naar het strand, dressuur, balkjes lopen, longeren, enz.

angela88 schreef:
Waarom zie je het niet zitten om haar tussen de ruinen te zetten??? Misschien gaat dat juist wel erg goed, als je het niet probeert zou je het nooit weten.

Omdat Rhea ontzettend vaak hengstig is en zich helemaal laat 'inpakken' door ruinen. De ruinenkoppels bestaan uit zo'n 10 tot 15 ruinen, en om daar nou mijn merrie tussen te zetten zie ik niet zo zitten. Ik denk niet dat ze er dan op vooruit zal gaan..

paars schreef:
Misschien staat jou paardje door haar gezondsheidproblemen erg laag in de rangorde en is het beter om haar (als dat kan) bij wat oudere, rustige merries zetten?

Rhea staat nu bij alle merrie's die bij ons op stal staan. De meeste zijn een stuk ouder dan haar, Rhea is nog aan het puberen Clown
Haar vriendjes zijn dan ook een Belg, een Haflinger en twee Tinkers maar dat heeft helaas geen invloed. Rhea is zo druk en speels, die wil iedereen uitdagen. Ze staat ook zeker niet onderaan de rangorde (was het maar zo.. Knipoog )

Ik zal binnenkort eens overleggen met de staleigenaar, maar ik denk niet dat hij een stukje apart wilt zetten. Al het land is al bezet met veel paarden, koeien en nog eens schapen. Er is ontzettend veel land, maar dat is ook zeker nodig met al die dieren.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:05

Hoi Coco! Ik zou zeker met Kees en Joke (boer en boerin) overleggen hoor. Desnoods laat je mama even praten. Er is vast wel een oplossing te bedenken, ze zijn ook de beroerdste niet! Misschien kan ze wel bij de veulens, of bij de shetten..? Of zoals wel vaker in dit topic geopperd wordt, op een stukje land alleen (desnoods Candortje erbij). Er is vast wel een oplossing! Gaat helemaal goed komen! Ik zou haar in elk geval niet meer bij dat grote koppel merries zetten. Hoe leuk het ook is voor Rhea...

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:06

En ik kan dus ook niet stemmen.. mijn optie "een ander koppel" staat er niet tussen!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:31

Ik zou iig de wei ook even nalopen, het in de sloot terecht komen en de wond aan het been kunnen best wel eens veroorzaakt zijn door een slechte onheining. De verkoudheid heeft weinig met andere paarden te maken. Het vallen op stal geeft al aan dat ze daar veel te druk voor is, ik zou haar dus in geen geval 24/7 op stal zetten, bij geen enkel paard trouwens. Dus of kijken of ze in kleinere groepjes kan staan, of toch weer in de grote groep.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:31

patos schreef:
Ik zou iig de wei ook even nalopen, het in de sloot terecht komen en de wond aan het been kunnen best wel eens veroorzaakt zijn door een slechte onheining.

De sloot IS in dit geval de omheining. Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:27

Ik zou haar idd niet terugzetten in het groepsland. Heel naar, maar telkens lang op stal staan door een blessure is nog vervelender. Als je een deel van de merriewei af zou kunnen zetten waardoor ze wel andere dames ziet maar er niet tussen kan staan ben je al heel ver. Als je er dan idd nog een leuk shetje oid bij kan zetten denk ik dat ze niets te klagen heeft Haha!
Balen he, die brokkenpiloten.. sterkte ermee!

malle_pietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:47

Ik zou vragen of ze bij de shetten mag kijken hoe dat gaat.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:02

Een merriekoppel van 25 merries? Er staan er wel wat, maar 25 is wel heel overdreven . Ik zou gewoon even met K&J overleggen, je weet maar nooit . In de ruinenkoppel lijkt me niet zo een heel goed idee om de reden die jij zelf al aangeeft (en ik kan je voorspellen, dat worden pas echte rellen en dat is ook niet echt de bedoeling voor de mede-ruinen). Je kunt wel naar een andere stal gaan en het paardje dan weer in een koppeltje buiten zetten, grote kans dat precies hetzelfde gebeurt. De "dichtheid" wordt er niet bepaald kleiner op, aangezien ik geen stal in de buurt ken met een dergelijke oppervlakte land per paard (en dat is juist zo belangrijk). Hopelijk komen er spoedig goede tijden voor jou en Rhea! Succes met je keuze en natuurlijk met de komende revalidatie periode!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:43

Als ze een stuk land afzetten voor een paar paarden in datzelfde stuk dan moet dat toch niet uitmaken? Gebruiken ze net zoveel land voor dezelfde groep paarden alleen in 2-en gesplitst....
Biedt desnoods aan dat je het zelf afzet en er stroom opzet.

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:15

Hey Coco!
Dat was het eerste waar ik aan dacht toen ik Rhea met haar been zag staan, wanneer komen de goede tijden?
Er is vast wel een oplossing op deze stal hoor, ik denk dat als je even met joke en kees praat dat het al heel anders zal zijn. Misschien mag ze bij de merries van kees, nienke is niet vast in deze 'groep' dus die is straks denk ik weer eraf... of wat nikki zegt, met candor op het tussen stukje bij die merriegroep, dan heeft ze alleen wel neus contact over het hek maar niet meer.

Heel veel sucses met Rhea, en ik zie je op stal!