indeling paardenstal/wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

indeling paardenstal/wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 17:30

Ik ben bezig voor een ontwerp voor het nog te bouwen 'leefruimte' voor mijn pony(s), maar ik stuit wel op een paar dingen.
Ik wil dus stallen met uitloop hebben, maar hoe groot moet de uitloop dan zijn (1 voor 2 d/e ponys en eventueel veulen en 1 voor 1 d/e pony)? En wat voor omheining moet ik gebruiken? Ik dacht aan houten hekken met konijnen/kippengaas, omdat ik mijn honden ook graag binnen/buiten de hekken wil houden. Schrikdraad wil ik absoluut niet en prikkeldraad natuurlijk ook niet. Ik zat ook te denken aan ijzeren/metalen hekwerk met eventueel gaas maar dat wordt loei heet als de zon er op schijnt, en ijs koud als het vriest.
En wat voor sluitingen? ze moeten paard en hond proof zijn maar toch bij nood wel makkelijk te openen...

En de omheining om het hele weitje? Ze moeten we goed beschermt tegen rare diermishandelaars staan, niet iedereen moet zomaar even binnenkomen door over het hek te klimmen..

Dan zit ik met mijn 'living' hoe krijg ik stroom? Er is geen stroom voorziening, dus ik dacht aan zonnepanelen ofzo, maar is dat genoeg en handig? Aggregraat is zo slecht voor t mileu.

En wat voor leuke dingen kan ik met de uitloop doen?
Ik zat zelf te denken aan een zandplaats om te rollen, een douche die aangaat als ze eronder door lopen..
Hooirek komt ze ver mogelijk van de stal af zodat ze gestimuleerd worden te lopen in de uitloop.

En wat voor voorzieningen verder zijn handig? Ik wil natuurlijk een rijbak, en ik zat te kijken naar een overdekte longeercircel, alleen heb ik niet zo heel veel ruimte, dus dan wordt het wel een kleine circel.
wat voor ondergrond is goed (bak/circel) maar ook met mooie prijs?

Hoe moet de hooi opslag eruit zien? wat voor voorzorgsmaatregelen voor brandveiligheid? Is hout daar geschikt voor? wat voor een indeling? en de mesthoop? Veel mest zal ik niet hebben, ga geen stro gebruiken. In de stallen komen rubbere matten o.i.d.
en de stal, wat voor vloer in de 'gang' zegmaar? Ik wil graag een stenen stal, dus niet van hout, maar is dat wel te betalen? En de spuitplaats/poetsplaats, hoe regel je de afwatering, wat voor vloer heb je daar, en wat voor mogelijkheden? Hoe zet je de paarden vast (mijne kan absoluut niet aan twee kanten, gaat hangen, dus ik heb het liefst iets met een hek systeem dat ze gewoon opgesloten staat, dan kan ik haar loslaten, bestaat dat?)

het stukje grond wat ik ter beschikking heb is ong 3500 m2. Het is dus niet groot genoeg om ze dag en nacht op gras te hebben, vandaar verharde uitloop. De grond die ik over heb wordt wel gras, maar daar moeten ze dan maar omste beurt en niet te vaak op..

Nou ik hoop dat iemand me wat leuke ideen kan geven...
Het wordt wel een beetje instijl, denk aan een beetje mexico stijl..

Jacimatho

Re: indeling paardenstal/wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:32

wauw....grootse plannen....heb je ook een grootse beurs voor nodig,..... Schijnheilig

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 18:26

jacimatho schreef:
wauw....grootse plannen....heb je ook een grootse beurs voor nodig,..... Schijnheilig

gespaard he Tong uitsteken En ben nog steeds aan het sparen Tong uitsteken
Tis wel pas over 3 jaar, als ik mn (2de) studie heb afgerond en een goede vaste baan heb, eerder wil ik niet aan zulke verantwoordelijkheden beginnen, maar het lijkt mij wel goed om me er al vast in te verdiepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:35

Zorg dat een stuk ruimte direct na de stal verhard is, bijv. door beton te gieten. Denk aan de stalbreedte * 5 ofzo. En daarna gewoon grond. Hierdoor hebben ze altijd een droge plek buiten. Mijn paarden waarderen het enorm. Daarna kan je gewoon ze het kaal laten eten, en wordt het dus zanderig. Wellicht is drainage ook aan te raden als je op een kleingrond zit.

Afmetingen. Sja, ik houd nu 2 B/C-pony's (1.38 + 1.45) en een veulen in mijn paddock permanent. Deze is 9*15, zitten twee stallen van elk ong. 4*5 aan vast. Dit gaat goed, ze kunnen rondwandelen, er is genoeg schaduw, en niet te klein.

Let erop dat de deuropening niet naar de koude noordenwind zit. Tevens is een schot aan 1 kant wel fijn, kunnen ze wat uit de wind staan als de dat willen. Geheel dicht is weer niet zo fijn. Begin nu anders alvast met wat bomen te planten? Bijv. kastanje, wilgen of notenboom? Die dingen hebben de tijd nodig om te groeien.

Omheining, ik heb gewoon palen met lint. Ik zou persoonlijk echt geen gaas willen, doodeng als ze daar hun pootje eens doorsteken. Mocht je hout nemen, kies dan voor hardhout of geteerde palen. Wat dacht je van kunststof afrasteringen? Heb er geen ervaring mee, maar van hout dat vreten ze zo op.

Sluitingen, ik heb van die hekken die op een dwarsstuk gaan, en met een losse pin tegengehouden worden. Krijgen zij zelf niet open.

Verdere beveiliging doe je door toezicht, of het gehele terrein af te sluiten.

Een douche die vanzelf aangaat zou ik ten zeerste afraden. Een paard moet rustig in zijn privéruimte kunnen vertoeven, dus zonder ineens water op zijn dak te krijgen. Je kan wel van die schuurborstels ophangen? Zijn voor koeien in de handel, maar ook voor paarden geschikt, zowel vaste als die vanzelf gaan rollen.

Als je een longeercirkel pakt, neem er dan 1 met een binnencirkel van 15. Dat is toch wel vereist, als je kleiner moet, doe het dan niet.

Hooi- en stro-opslag bij voorkeur in een ander pand dan de stallen. Droog vanzelfsprekend. Brandveiligheid? Brandblussers ophangen.

Mesthoop hangt van je gemeente af. Persoonlijk werk ik zelf ook met matten, maar strooi daarnaast ook op, waarderen ze gewoon.

De gangvloer, gewoon beton gieten zou ik doen. Stenen iig niet, na jaren gaat dat verzakken, en je krijgt het nooit goed schoongeveegd.

Spuit/poetsplaats, gewoon een aflopende vloer met een afvoerputje. Kan je paard wel aan 1 kant vaststaan? Wederom, beton gieten en dat ruwen. Dus niet te lang met de gladmaakmachine op en neer gaan.

Je hebt ook van die staande hooruiven met een dakje, als het kan zou ik die dan ook aanschaffen en erin zetten.

Igv rubberen matten, zoek van die tegels die vocht doorlaten. Die lijken me fijner in gebruik dan die ik nu heb. Maar dan moet je weer een afvoer in de stalbodem kunnen maken.

Zonnepanelen, gewoon uitzoeken lijkt me. Maar is dat niet ergens een leiding te verleggen en aan te sluiten? Je moet tenslotte toch ook water hebben enzo?

Laatste tip? Ga tekenen, en maak verschillende versie's, dan leeft het meer, en krijg je beter een idee van de precieze inrichting Lachen Veel fun! En succes met sparen Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 19:01

Afrastering:
Ik weet niet wat er aan je landje grenst, maar ik zou denken aan een combi van planken/schrikdraad en als je de ruimte hebt een goede prikheg, bv braam/framboos, mensen noch paarden zullen er niet snel doorheen gaan. Mensen zullen er ook niet snel overheen gaan voeren. Nadeel, braam komt overal, dus je zal goed de uitlopers weg moeten houden, en zet er een schrikdraadje voor ter bescherming van de paardenbenen.

Wat de stroom betreft, met zonnepanelen alleen ben je er niet. Je zal accu's nodig hebben om de zonloze periodes op te vangen en een alternatief voor de zon als die niet zoveel schijnt. Neem dus een combi van bv zon en wind. Neem ook de zuinigste apparaten die je kan vinden en het liefst zoveel mogelijk op 12V DC ipv de gewone 220V. Voor de 220V heb je nl een omvormer nodig en die neemt weer 10% van de capaciteit van je batterijen. Ik weet niet hoeveel elektische apparaten je daar wilt hebben? Ga je er wonen? Of moet er alleen licht zijn?

Water zal waarschijnlijk grond- en regen water zijn? Dan is een pomp ook erg handig, Net als een regenton en extra wateropslag voor regenwater. Hier zijn systemen voor, maar die kan je het beste met google opzoeken (moet je alleen wel goed engels voor kunnen lezen, daar zit nl de meeste kennis)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 20:20

Maya schreef:
Zorg dat een stuk ruimte direct na de stal verhard is, bijv. door beton te gieten. Denk aan de stalbreedte * 5 ofzo. En daarna gewoon grond. Hierdoor hebben ze altijd een droge plek buiten. Mijn paarden waarderen het enorm. Daarna kan je gewoon ze het kaal laten eten, en wordt het dus zanderig. Wellicht is drainage ook aan te raden als je op een kleingrond zit.
Afmetingen. Sja, ik houd nu 2 B/C-pony's (1.38 + 1.45) en een veulen in mijn paddock permanent. Deze is 9*15, zitten twee stallen van elk ong. 4*5 aan vast. Dit gaat goed, ze kunnen rondwandelen, er is genoeg schaduw, en niet te klein.

Ja zoiets had ik ook in gedachte, ik had op mijn tekening een verhard stuk van 15x17,5, en daarbij dus een stal van 5*3 voor 1 pony, en voor de merries en eventueel veulens dat + nog een stuk van 15*7,5 en een stal van 10 bij 5. De grote stal heeft dan 2 ingangen.
en de stallen zijn wel in het 'stallen complex' dus het zijn wel normale stallen alleen met een deur naar buiten die altijd open is. De ingang van de stal is een stukje overkapt dus schaduw hebben ze.

Maya schreef:
Let erop dat de deuropening niet naar de koude noordenwind zit. Tevens is een schot aan 1 kant wel fijn, kunnen ze wat uit de wind staan als de dat willen. Geheel dicht is weer niet zo fijn. Begin nu anders alvast met wat bomen te planten? Bijv. kastanje, wilgen of notenboom? Die dingen hebben de tijd nodig om te groeien.

Ja dat met die bomen is een leuk idee, maar ik heb het land nog niet dus dat moet toch pas gebeuren als het van mij is.
En met die schotten zat ik ook aan te denken idd

Maya schreef:
Omheining, ik heb gewoon palen met lint. Ik zou persoonlijk echt geen gaas willen, doodeng als ze daar hun pootje eens doorsteken. Mocht je hout nemen, kies dan voor hardhout of geteerde palen. Wat dacht je van kunststof afrasteringen? Heb er geen ervaring mee, maar van hout dat vreten ze zo op.

Ja daar was ik dus ook bang voor met gaas, maar schriklint is geen optie, ten eerste heeft mijn pony daar geen ontzag voor, en ten tweede is mijn hond er doodsbang voor, dus schriklint kan gewoon niet.
En bij gaas past de hoef van mn pony er absoluut niet doorheen, en mn hond kijkt daar wel voor uit denk ik.
In plaats van hout kijk ik idd wel ff naar kunststof, ben alleen bang dat dat van die splinter geeft zoals glasvezel, maar ik ga er naar kijken

Maya schreef:
Sluitingen, ik heb van die hekken die op een dwarsstuk gaan, en met een losse pin tegengehouden worden. Krijgen zij zelf niet open.

Ik snap niet wat je bedoelt

Maya schreef:
Verdere beveiliging doe je door toezicht, of het gehele terrein af te sluiten.

Ja toezicht is er niet, ik woon er verder niet, dus het moet gewoon echt goed afgesloten worden, zeker als ik mn paarden snachts ook buiten heb.
Ik had het al zo ingericht dat de paddocks in het midden en uit het zicht liggen, maar of dat ook zo uitkomt is maar de vraag

Maya schreef:
Een douche die vanzelf aangaat zou ik ten zeerste afraden. Een paard moet rustig in zijn privéruimte kunnen vertoeven, dus zonder ineens water op zijn dak te krijgen. Je kan wel van die schuurborstels ophangen? Zijn voor koeien in de handel, maar ook voor paarden geschikt, zowel vaste als die vanzelf gaan rollen.

ja die vindt ik wel leuk, die gaan er wel hangen
Die douche is idd dan wel eng, maar het zijn natuurlijk zachte straaltjes op buik hoogte zegmaar, en wel eentje die ik kan uitzetten. Leek me voor hun voor de zomer wel lekker

Maya schreef:
Als je een longeercirkel pakt, neem er dan 1 met een binnencirkel van 15. Dat is toch wel vereist, als je kleiner moet, doe het dan niet.

Ja in mijn ontwerp nu heb ik 15 meter... en mn bak is maar 20 x 35, maar ik ben geen dressurruiter dus heb ook niet echt zozeer zo'n grote bak nodig

Maya schreef:
Hooi- en stro-opslag bij voorkeur in een ander pand dan de stallen. Droog vanzelfsprekend. Brandveiligheid? Brandblussers ophangen.

Ja ok, dat is ook wat ik in gedachte had

Maya schreef:
Mesthoop hangt van je gemeente af. Persoonlijk werk ik zelf ook met matten, maar strooi daarnaast ook op, waarderen ze gewoon.

ja moet ik idd ff uitzoeken

Maya schreef:
De gangvloer, gewoon beton gieten zou ik doen. Stenen iig niet, na jaren gaat dat verzakken, en je krijgt het nooit goed schoongeveegd.

Ja dat is waar, maar stenen vindt ik veeel mooier... Ik vindt die beton vloeren absoluut niet mooi Of ik moet er stenen overheen kunnen leggen ofzo dat ze niet verzakken...

Maya schreef:

Spuit/poetsplaats, gewoon een aflopende vloer met een afvoerputje. Kan je paard wel aan 1 kant vaststaan? Wederom, beton gieten en dat ruwen. Dus niet te lang met de gladmaakmachine op en neer gaan.

Nou vaststaan gaat nog niet zo goed, niet bij afspuiten iig, maar ze is nog maar 3. denk wel dati k daar beton giet, lijkt me daar wel een goede oplossing..

Maya schreef:
Je hebt ook van die staande hooruiven met een dakje, als het kan zou ik die dan ook aanschaffen en erin zetten.

Ja idd, zoiets vondt ik ook wel geschikt

Maya schreef:
Igv rubberen matten, zoek van die tegels die vocht doorlaten. Die lijken me fijner in gebruik dan die ik nu heb. Maar dan moet je weer een afvoer in de stalbodem kunnen maken.

Moet lukken, ik moet hem vanaf het begin opbouwen dus dat moet te regelen zijn. Doe het trouwens wel stapje voor stapje hoor, het is wel een meerjaren plan. Begin dan wel over 3 jaar maar denk dat ie pas af is over 8 jaar:P

Maya schreef:
Zonnepanelen, gewoon uitzoeken lijkt me. Maar is dat niet ergens een leiding te verleggen en aan te sluiten? Je moet tenslotte toch ook water hebben enzo?

Ja waterleiding loopt er wel, maar stroom niet.

Maya schreef:
Laatste tip? Ga tekenen, en maak verschillende versie's, dan leeft het meer, en krijg je beter een idee van de precieze inrichting Veel fun! En succes met sparen

Ja ben ik nu idd ook mee bezig geweest:D
Thanx voor al je tips he!!!!
---------------------------------------------------------------------------------

tamary schreef:
Afrastering:
Ik weet niet wat er aan je landje grenst, maar ik zou denken aan een combi van planken/schrikdraad en als je de ruimte hebt een goede prikheg, bv braam/framboos, mensen noch paarden zullen er niet snel doorheen gaan. Mensen zullen er ook niet snel overheen gaan voeren. Nadeel, braam komt overal, dus je zal goed de uitlopers weg moeten houden, en zet er een schrikdraadje voor ter bescherming van de paardenbenen.

Is idd wel een goeie, die plant ik dan dus lekker aan de buitenkant van mijn landje en afrastering, komen ze niet bij het hek...

tamary schreef:
Wat de stroom betreft, met zonnepanelen alleen ben je er niet. Je zal accu's nodig hebben om de zonloze periodes op te vangen en een alternatief voor de zon als die niet zoveel schijnt. Neem dus een combi van bv zon en wind. Neem ook de zuinigste apparaten die je kan vinden en het liefst zoveel mogelijk op 12V DC ipv de gewone 220V. Voor de 220V heb je nl een omvormer nodig en die neemt weer 10% van de capaciteit van je batterijen. Ik weet niet hoeveel elektische apparaten je daar wilt hebben? Ga je er wonen? Of moet er alleen licht zijn?

Nou licht moet er zijn, radio, oplader telefoon ofzo. maar 12v is toch wat je in de auto hebt? dan zou ik die omvormers ofzo kunnen gebruiken?
Echt wonen ga ik er niet, miss in de vakantie maar dan wordt het meer camperen.

tamary schreef:
Water zal waarschijnlijk grond- en regen water zijn? Dan is een pomp ook erg handig, Net als een regenton en extra wateropslag voor regenwater. Hier zijn systemen voor, maar die kan je het beste met google opzoeken (moet je alleen wel goed engels voor kunnen lezen, daar zit nl de meeste kennis)

Had ik idd nog niet over nagedacht, ga ik is opzoeken!

ook thanx voor de tips!!!
ga er zeker even mee verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 20:27

Fix die quotes even, nu kan het nog Knipoog Gewoon de spatie verwijderen Lachen

Ik blijf de douche eng vinden... Denk niet dat dat geslaagd gaat zijn, en gaat ook kostbaar in aanleg zijn denk ik zelf.

Bak zou ik persoonlijk wel 5 meter proberen te verlengen. 20*40 is echt klein, ook met een kleine pony... Bloos

De hoef past er wellicht normaal niet door, maar paarden kunnen goed stom bezig zijn. En wbt het veulen? Die heeft kleinere pootjes... Daar dacht ik ook meer aan Lachen

Hek, je hebt een hek, met metalen uitgerekte D (in breedte uitgerekt) eraan vast. Dit til je op, en die opening schuif je over een andere uitgerekte D-vorm, tegen een biels aan (de paal waar die andere steun aan vast zit). Dan heb je dus Biels - Hek - gat - einde steun. Je steekt dan dus een pin in het gat, zodat dat het hekt egenhoudt tegen eraf glijden.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 21:24

Maya schreef:
Fix die quotes even, nu kan het nog Knipoog Gewoon de spatie verwijderen Lachen

Ik blijf de douche eng vinden... Denk niet dat dat geslaagd gaat zijn, en gaat ook kostbaar in aanleg zijn denk ik zelf.

Bak zou ik persoonlijk wel 5 meter proberen te verlengen. 20*40 is echt klein, ook met een kleine pony... Bloos

De hoef past er wellicht normaal niet door, maar paarden kunnen goed stom bezig zijn. En wbt het veulen? Die heeft kleinere pootjes... Daar dacht ik ook meer aan Lachen

Hek, je hebt een hek, met metalen uitgerekte D (in breedte uitgerekt) eraan vast. Dit til je op, en die opening schuif je over een andere uitgerekte D-vorm, tegen een biels aan (de paal waar die andere steun aan vast zit). Dan heb je dus Biels - Hek - gat - einde steun. Je steekt dan dus een pin in het gat, zodat dat het hekt egenhoudt tegen eraf glijden.

Ja die quotes lukte niet, mag er maar 2 ofzo per bericht... daarom had ik die spaties er tussen gegooid anders wou die mijn bericht niet posten.. rare bokt afentoe:P

Ja met die bak, vondt ik zelf ook wel, maar als ik de bak verleng heb ik geen longeer circel of ik moet daarvoor ruimte van het gras pikken.. En daar heb ik ook al niet zoveel van...
En ik merk nu wel dat ik de longeercircel echt mis! (sta op een stal met alleen 2 bakken..) kan anders ook de bak 50 meter lang maken, en dan met longeren gewoon een stuk afzetten, maar een soort roundpenn met hoge randen vindt ik fijner werken.... daarom dacht ik het zo.... maar 20* 40 is toch normale maat ofniet?

Ja met dat gaas heb je ook wel gelijk, maar dan moet ik wel ff denken over een andere oplossing. Ik laat mijn hond en oppas honden namelijk dan wel daar als ik werk, dus ik moet wel zeker weten dat ze niet perongeluk door een paard getrapt worden ofzo (of andersom, als de oppas hond geen paarden kent), dus ik wil ze gewoon apart kunnen houden... En behalve dat, als ik in de bak rij gaat anders mn hond achter me aan lopen haha.

Nouja ik moet dan maar is kijken als ik het landje echt heb, hoe ik het ga indelen. Volgens mij wordt dat nog een grote puzzel.

en met die douche, ik had een keer perongeluk een douche (slang lekte, kraan stond ongemerkt aan Geld, geld!) en toen gingen de ponys er dus allemaal in de straal staan. was toen wel 30 graden, maar schijnbaar vonden die het wel lekker. Eigenlijk wil ik hun eigen zwempoel (ondiep waar ze zonder moeite in en uit komen) , maar daar heb ik nou net geen ruimte voor. pfff had ik nou maar eindeloos grond, dan was het wel makkelijker haha.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:38

klinkt wel heel mooi en ydillish zo Knipoog

Ik heb verder geen toevoegingen, maar ik wens je alvast succes!
(had je al gedacht aan een plek voor hooi/stro opslag?

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:30

zo zo dat zijn nogal grote en gewaagde plannen voor later....veel succes en uh over een paar jaar als je het hebt wel even zeggen he! en als het helemaal af is willen wij foto's natuurlijk.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:48

zoO groote plannen nu hopen dat het itkomt heb het hele topic doorlezen en volgens mij gaat het hartstikke mooi worden..Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:25

Toydoll schreef:

Ja met die bak, vondt ik zelf ook wel, maar als ik de bak verleng heb ik geen longeer circel of ik moet daarvoor ruimte van het gras pikken.. En daar heb ik ook al niet zoveel van...
En ik merk nu wel dat ik de longeercircel echt mis! (sta op een stal met alleen 2 bakken..) kan anders ook de bak 50 meter lang maken, en dan met longeren gewoon een stuk afzetten, maar een soort roundpenn met hoge randen vindt ik fijner werken.... daarom dacht ik het zo.... maar 20* 40 is toch normale maat ofniet?

Ik zou het inderdaad zo maken dat je heel makkelijk een stuk af kunt zetten om te longeren Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:12

Citaat:
Nou licht moet er zijn, radio, oplader telefoon ofzo. maar 12v is toch wat je in de auto hebt? dan zou ik die omvormers ofzo kunnen gebruiken?
Echt wonen ga ik er niet, miss in de vakantie maar dan wordt het meer camperen.

12V is o.a. voor auto's, maar ook voor camperen en watersport.
Omvormers zijn duur, nemen stroom die je beter direct kan gebruiken voor je licht, etc en de goede uitkiezen is ook een vak apart. Hoe simpeler je systeem hoe makkelijker het onderhoud, langere levensduur en hoe makkelijker eventuele uitbreiding is.
10% lijkt misschien niet zoveel, maar goede zonnecellen en batterijen zijn al duur zat. Door geen extra stroomvreters te nemen bespaar je een hoop geld en stroom.
Reken eens uit hoeveel stroom je gebruikt per dag en hou een dagboek bij met het weer per dag (aantal zonuren), dan kan je uitrekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt aan zonnecellen en accu's. Je zal echt heel anders tegen electriciteit aankijken daarna.
Telefoons kunnen op zonlicht geladen worden door speciale opladers (iSun bv. zoek op internet, er is een nederlandse webwinkel die ze goedkoper aanbiedt dan de winkel prijs)
Radio's op zonneenergie in combi met batterijen, en/of opwind "stroom" (freeplay is geloof ik het merk).
Bovenstaande kan je nu ook al aanschaffen als je wil. Deze apparaten hebben een lang leven mits goed onderhouden, sparen stroom en je autonome stroomvoorziening op de wei heeft minder (piek)belasting.
Dan blijft het licht over, en een paar lampen nemen niet zoveel stroom, die kan je dus vrij makkelijk vanaf een accu/batterij laten werken en niet na 1/2 uur zonder zitten.
Laat je hierover wel goed voorlichten! Accu's moet je goed behandelen, anders gaat de levensduur hardhollend achteruit.

[quote]

Had ik idd nog niet over nagedacht, ga ik is opzoeken![/quote ]

Kijk ook eens goed rond in een goede campeerwinkel zoals Bever. Ze zijn duur, maar je hoeft er niet te kopen natuurlijk. Ze kunnen je wel een idee geven hoe je het beste een basiskamp/kampeerplek kan opzetten (download ook de catalogus van hun website www.bever.nl voor ideeën) en waar je aan moet denken. Er zijn ook internet fora die je tips kunnen geven.

Kijk ook dan eens op deze site : http://www.weblife.org/humanure/default.html klinkt vies in het begin, maar het geeft je een toilet zonder dat je water nodig hebt om door te spoelen en zonder dat je chemicalien nodig hebt (vlas of iets aanverwants gebruiken. )

P.S.
Nee ik heb geen aandelen Bever, het is gewoon een goede winkel op dit gebied.
Laatst bijgewerkt door tamary op 26-06-05 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:23

Tamary -> thanx voor de goede info!!!
Daar ga ik zeker even mee verder, stroom en water oplossingen. Idd die campeer winkel idee is wel een goede!

tengeltje11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:39

als ik dat allemaal lees heb ik zoiets van leuk,maar zo vreselijk naïef...sorry,ik ben ook jong,werk nu ook al een paar jaar,heb een stuk weide die goe 2 keer zo groot is,een paar paarden,en moet nu ook de boel gaan veranderen en opkrikken.....wat jij daar allemaal zegt he,met een miljoen kom je belange nog niet toe!vraag mss eerst eens prijs....zo'n overdekte piste kost een fortuin,het laten zetten van een omheining kost een fortuin,stallen,schandalig veel geld,beton gieten,.....nie normaal....
en dan had ik nog zoiets van 3000 m²....men rekent hier ruim 1/2 ha per paard om heel de tijd rond te komen met gras....als je daar een paar paarden/pony's op wilt,en dan een paddock,een stuk beton,stallen,een overdekt stuk piste.....dan mag je zowiezo nog bijvoederen ook,en dan kost dat ook blijvend geld....

sorry,mss is het is stom om zo'n dingen te zeggen,maar ik weet niet hoor,als je geen enorme spaarpot hebt van op voorhand ga je gewoon toch wel je plannen grondig mogen veranderen.....
ik vroeg vandaag nog een vriendin hoeveel ze betaald had voor het zand van haar piste...in het totaal 1500 euro!enkel nog maar voor het zand van de piste!!!dat had ze ervoor dan nog laten uitgraven en stenen onder omdat het water rap zou wegtrekken,dan komt nog ne keer het dubbel erbij....dus das dan 3000 euro voor een hoop stomme stenen en zand....
nuja,ik ga het niet laten uitgraven,gewoon iets hoger dan de rest en een randje dat het zand er niet dirrect uitkan,en zo lukt het ook,maar toch....belachelijk veel geld voor een hoopje zand.
Stallen bv..... 1500 euro voor het goedkoopste(en totaal nie stevig) los stalletje(waar de paarden van iemand die ik ken die zoeentje heeft zich al meerdere malen gekwetst hebben)
voor een stevige omheining betaal je nog meer,nu heb ik een paar dagen terug just achter een rol omheining van 25 m geweest(en das niets bijna),71 euro....om dat zelf te zetten is dat niet te doen,je moet het laten doen,kost stukken van mensen....

en weet dat je dan nog geld nodig hebt om te leven,en je paarden te onderhouden....

maar bon,das ook maar mijn idee he.....
en dromen mag hoor,maar ik blijf toch ook nu en dan graag met mijn voeten op de grond....

succes met je plannen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:40

Toydoll,
Succes met uitzoeken en bijleren. Er komt meer bij kijken dan je denkt en ik ben vast ook wel wat vergeten, maar met meerdere mensen om mee te denken kom je er vast wel uit.

P.S.
Ik heb mijn post na de jouwe nogmaals aangepast.