Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jacimatho schreef:wauw....grootse plannen....heb je ook een grootse beurs voor nodig,.....
En ben nog steeds aan het sparen 
Veel fun! En succes met sparen
Maya schreef:Zorg dat een stuk ruimte direct na de stal verhard is, bijv. door beton te gieten. Denk aan de stalbreedte * 5 ofzo. En daarna gewoon grond. Hierdoor hebben ze altijd een droge plek buiten. Mijn paarden waarderen het enorm. Daarna kan je gewoon ze het kaal laten eten, en wordt het dus zanderig. Wellicht is drainage ook aan te raden als je op een kleingrond zit.
Afmetingen. Sja, ik houd nu 2 B/C-pony's (1.38 + 1.45) en een veulen in mijn paddock permanent. Deze is 9*15, zitten twee stallen van elk ong. 4*5 aan vast. Dit gaat goed, ze kunnen rondwandelen, er is genoeg schaduw, en niet te klein.
Maya schreef:Let erop dat de deuropening niet naar de koude noordenwind zit. Tevens is een schot aan 1 kant wel fijn, kunnen ze wat uit de wind staan als de dat willen. Geheel dicht is weer niet zo fijn. Begin nu anders alvast met wat bomen te planten? Bijv. kastanje, wilgen of notenboom? Die dingen hebben de tijd nodig om te groeien.
Maya schreef:Omheining, ik heb gewoon palen met lint. Ik zou persoonlijk echt geen gaas willen, doodeng als ze daar hun pootje eens doorsteken. Mocht je hout nemen, kies dan voor hardhout of geteerde palen. Wat dacht je van kunststof afrasteringen? Heb er geen ervaring mee, maar van hout dat vreten ze zo op.
Maya schreef:Sluitingen, ik heb van die hekken die op een dwarsstuk gaan, en met een losse pin tegengehouden worden. Krijgen zij zelf niet open.
Maya schreef:Verdere beveiliging doe je door toezicht, of het gehele terrein af te sluiten.
Maya schreef:Een douche die vanzelf aangaat zou ik ten zeerste afraden. Een paard moet rustig in zijn privéruimte kunnen vertoeven, dus zonder ineens water op zijn dak te krijgen. Je kan wel van die schuurborstels ophangen? Zijn voor koeien in de handel, maar ook voor paarden geschikt, zowel vaste als die vanzelf gaan rollen.

Maya schreef:Als je een longeercirkel pakt, neem er dan 1 met een binnencirkel van 15. Dat is toch wel vereist, als je kleiner moet, doe het dan niet.
Maya schreef:Hooi- en stro-opslag bij voorkeur in een ander pand dan de stallen. Droog vanzelfsprekend. Brandveiligheid? Brandblussers ophangen.
Maya schreef:Mesthoop hangt van je gemeente af. Persoonlijk werk ik zelf ook met matten, maar strooi daarnaast ook op, waarderen ze gewoon.
Maya schreef:De gangvloer, gewoon beton gieten zou ik doen. Stenen iig niet, na jaren gaat dat verzakken, en je krijgt het nooit goed schoongeveegd.
Of ik moet er stenen overheen kunnen leggen ofzo dat ze niet verzakken...Maya schreef:
Spuit/poetsplaats, gewoon een aflopende vloer met een afvoerputje. Kan je paard wel aan 1 kant vaststaan? Wederom, beton gieten en dat ruwen. Dus niet te lang met de gladmaakmachine op en neer gaan.
Maya schreef:Je hebt ook van die staande hooruiven met een dakje, als het kan zou ik die dan ook aanschaffen en erin zetten.
Maya schreef:Igv rubberen matten, zoek van die tegels die vocht doorlaten. Die lijken me fijner in gebruik dan die ik nu heb. Maar dan moet je weer een afvoer in de stalbodem kunnen maken.
Maya schreef:Zonnepanelen, gewoon uitzoeken lijkt me. Maar is dat niet ergens een leiding te verleggen en aan te sluiten? Je moet tenslotte toch ook water hebben enzo?
Maya schreef:Laatste tip? Ga tekenen, en maak verschillende versie's, dan leeft het meer, en krijg je beter een idee van de precieze inrichtingVeel fun! En succes met sparen
![]()
tamary schreef:Afrastering:
Ik weet niet wat er aan je landje grenst, maar ik zou denken aan een combi van planken/schrikdraad en als je de ruimte hebt een goede prikheg, bv braam/framboos, mensen noch paarden zullen er niet snel doorheen gaan. Mensen zullen er ook niet snel overheen gaan voeren. Nadeel, braam komt overal, dus je zal goed de uitlopers weg moeten houden, en zet er een schrikdraadje voor ter bescherming van de paardenbenen.
tamary schreef:Wat de stroom betreft, met zonnepanelen alleen ben je er niet. Je zal accu's nodig hebben om de zonloze periodes op te vangen en een alternatief voor de zon als die niet zoveel schijnt. Neem dus een combi van bv zon en wind. Neem ook de zuinigste apparaten die je kan vinden en het liefst zoveel mogelijk op 12V DC ipv de gewone 220V. Voor de 220V heb je nl een omvormer nodig en die neemt weer 10% van de capaciteit van je batterijen. Ik weet niet hoeveel elektische apparaten je daar wilt hebben? Ga je er wonen? Of moet er alleen licht zijn?
tamary schreef:Water zal waarschijnlijk grond- en regen water zijn? Dan is een pomp ook erg handig, Net als een regenton en extra wateropslag voor regenwater. Hier zijn systemen voor, maar die kan je het beste met google opzoeken (moet je alleen wel goed engels voor kunnen lezen, daar zit nl de meeste kennis)
Gewoon de spatie verwijderen 

Maya schreef:Fix die quotes even, nu kan het nogGewoon de spatie verwijderen
Ik blijf de douche eng vinden... Denk niet dat dat geslaagd gaat zijn, en gaat ook kostbaar in aanleg zijn denk ik zelf.
Bak zou ik persoonlijk wel 5 meter proberen te verlengen. 20*40 is echt klein, ook met een kleine pony...
De hoef past er wellicht normaal niet door, maar paarden kunnen goed stom bezig zijn. En wbt het veulen? Die heeft kleinere pootjes... Daar dacht ik ook meer aan
Hek, je hebt een hek, met metalen uitgerekte D (in breedte uitgerekt) eraan vast. Dit til je op, en die opening schuif je over een andere uitgerekte D-vorm, tegen een biels aan (de paal waar die andere steun aan vast zit). Dan heb je dus Biels - Hek - gat - einde steun. Je steekt dan dus een pin in het gat, zodat dat het hekt egenhoudt tegen eraf glijden.
) en toen gingen de ponys er dus allemaal in de straal staan. was toen wel 30 graden, maar schijnbaar vonden die het wel lekker. Eigenlijk wil ik hun eigen zwempoel (ondiep waar ze zonder moeite in en uit komen) , maar daar heb ik nou net geen ruimte voor. pfff had ik nou maar eindeloos grond, dan was het wel makkelijker haha. 
Toydoll schreef:
Ja met die bak, vondt ik zelf ook wel, maar als ik de bak verleng heb ik geen longeer circel of ik moet daarvoor ruimte van het gras pikken.. En daar heb ik ook al niet zoveel van...
En ik merk nu wel dat ik de longeercircel echt mis! (sta op een stal met alleen 2 bakken..) kan anders ook de bak 50 meter lang maken, en dan met longeren gewoon een stuk afzetten, maar een soort roundpenn met hoge randen vindt ik fijner werken.... daarom dacht ik het zo.... maar 20* 40 is toch normale maat ofniet?
Citaat:Nou licht moet er zijn, radio, oplader telefoon ofzo. maar 12v is toch wat je in de auto hebt? dan zou ik die omvormers ofzo kunnen gebruiken?
Echt wonen ga ik er niet, miss in de vakantie maar dan wordt het meer camperen.