Bultjes op de rug na het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Bultjes op de rug na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:10

Na het rijden heeft mijn paard altijd aan de linkerkant van de ruggenwervel kleine bultjes zitten. Of we nu een uur flink getraidn hebben, of een relaxed bosritje hebben gemaakt. Hard, stuk op 5 op een rij, lijkt er niet echt last van te hebben. Na een paar uur zijn ze ook weer weg.
Mijn zadel vorig jaar laten controleren, lag goed, maar misschien dat opvullen en zo meer ruimte in de kamer creëren zou helpen.
Zadel ligt beter, maar nog steeds bultjes.
Ondertussen een bontje er tussen en het is wel minder geworden, maar ze komen er nog steeds.
Tig keer poetsen, zeker te weten dat er niks schuurt, schoon dekje... bultjes...
Dekje niet in de kamer trekken, bultjes...
Gister is de zadelmaker nog een keer komen kijken en hij zegt dat het zadel goed ligt en met bontje er verder niks aan te doen is.
Hij heeft van alles staan voelen en zegt dat ze geen gevoelige rug heeft.

Iemand ervaring hiermee? Tips om het toch tegen te gaan of kan het echt geen kwaad?

2Morrow

Re: Bultjes op de rug na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:20

heb je mischien een foto ervan .
mijn paard heeft er ook last van maar van de dierenarts moes ik er een gelpad onder doen en binnen kort word een monster van genomen waarschijlijk is het een allergie

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 14:22

Het kan best een allergie zijn, ze reageert overal overgevoelig op.
Heeft zomerexceem, kan ook niet tegen een ingevet hoofdstel, van dazen/vliegen krijgt ze absurd dikke bulten.

parish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:37

hoi hoi
mijn paardje had dat ook en die was allergies voor bepaalde snoepjes met kruiden enzo.
het kan dus zijn dat ze het van eten krijgt.
maar ik had ook gelijk een gelpad eronder gelegd en dat is perfect als ze zo snel van die bultjes hebben het kan zowieso geen kwaad is alleen maar bescherming van de rug.
maar ik hoop dat je wat aan me tip hebt.
kijk of ze het niet van eten heeft.

groetjes charissa

Gigondas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:45

ik ken het probleem mijn merrie van 13 heeft er ook last van.
ze heeft een rugprobleem en ik rij met een gelpad dat ging een hele tijd goed maar na een paar jaar was de gelpad op. ik heb ook een schapenvachtje geprobeerd en dat ging 2 dagen goed.
nu heb ik een protectorkussen van hkm dat is gevuld met traagschuim en past zich aan aan je paard en zadel sindsdien hebben we geen bultjes meer wat we ook doen en of ze nou goed of slecht loopt.
misschien heb je hier wat aan. ik ben er erg blij mee!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:50

Mijn paardje heeft er ook al een tijdje last van. Waarschijnlijk komt het doordat het zadel beweegt door het rijden. Hierdoor komt er een soort warmte-ophoping waardoor de bultjes komen. Bij mij hielp een gelpad niet, ook een schapenvacht helpt niet echt. Ik heb een traagschuim besteld, maar nog niet in mijn bezit. Als ik zonder dekje rij heeft hij er geen last van. (ook met een ander zadel niet) Dus er is toch iets grondig mis met het zadel is mijn mening (ik heb ook pas laten opvullen e.d. zonder resultaat

Cloud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:56

mijn paardje had ook bultje op zijn rug aan de linker kan van zijn ruggegraat.
ik heb toen mijn zadel laten opvullen maar het hielp niet!
toen heb ik de veearts laten komen en die zei dat het ontstekingen waren ik heb toen een spuitbusje prednisalon gehad dit is een ontstekingsremmer en de bultjes waren na een week helemaal weg.

groetjes Coby

VeraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:06

Dit heeft mijn merrie ook. Ik laat nu toch maar weer de zadelmaker komen. Ik heb ook idd een bontje onder mijn zadel maar de bultjes blijven. En na een uurtje zijn ze ook weer weg.

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 13:40

hey,
ik was laatst op de site van Marijke de Jong (www.paardenbegrijpen.nl ) en die beschreef bultjes op de rug als een lichamelijk probleem als gevolg van een paard niet eerst rechtrichten. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar je kan natuurlijk kijken en mischien herken jij de problemen van jou paard er ook in,,,
Veel succes.