Geen middel tegen dazen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karton

Geen middel tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:08

Ik hoor er steeds verschillende dingen over..

De één zegt dat dazen op de warmte afkomen, en niet ruiken, dus dat eigenlijk geen spul echt zin heeft..

Maar de ander komt weer met het verhaal dat het heel erg sterk ruikend spul moet zijn (azijn, kruidnagel etc.)

En weer een ander zegt dat het alleen met een deken werkt (máár dazen prikken ook gewoon door kleren heen, en gisteren zat ik op te letten waar de dazen bij mijn pony gingen zitten ; juist, op zijn benen, borst, geslachtsdeel en buik. Daar komt m'n deken eigenlijk niet, helemaal niet als je een deken hebt voor onder/over je zadel met bijv. buitenrijden)

Dusja ; valt er eigenlijk wel íets te doen? Knoflook in 't eten ofzo (moet je allang mee begonnen zijn, weet ik, hebben we ook gedaan ; maar werkt het ook echt?)

wizewo

Re: Geen middel tegen dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:27

Dit hou ik in de gaten.

Ik heb nu een middeltje zonder naam en ingredienten maar dat wel redelijk werkt. Zo te ruiken is het iets met kruidnagelen en cirtonella.

Het irritante aan die beesjes is dat als je er een tik op geeft dat je ze vaak even verdoofd en dat ze voor ze de grond raken al weer weg vliegen. Dus of hard slaan of ze rollen*mm*. (beide oplossingen zijn goedgekeurd door mijn paard, die komt nog steeds galopperend naar me toe van haal dat beest weg Haha! ) Hij krijgt dan een hardere tik dan als hij iets doet dan niet mag en ontspant dan en kijkt met zo'n gezicht van *zaaaaaalig* terwijl hij anders doet alsof de wereld vergaat. *gevoelsbeeesje Clown *

Even voor de duidelijkheid: Hij wordt absoluut niet mishandeld dit in tegenstelling tot de daasjes }> .

Trouwens bij de mijne zitten ze vooral op zijn kont en nek en het wordt erger naarmate hij meer zweet. Voor een uur of 8 en vanaf een uur of 10 s'avonds zie je er maar een enkeling, maar daartussen...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:52

ik heb de phaser van leovet..
als ik er dat opspuit heb ik nergens geen last van hoor Clown

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:28

Ik gebruik een middeltje met berkenteerolie erin.. werkt super!

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:34

Ik heb gisteren Atex Daas spray gekocht, ben benieuwd, hier wordt je er namelijk ook helemaal gek van! Als ik m heb getest laat ik t weten Lachen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:37

Ik gebruik veerust...werkt volgens mij wel Ja

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:30

het enige wat ik echt goed vind werken is een fly-over vliegennet. die bestaat uit 2 delen waardoor hij super goed te gebruiken is met rijden. het is gemaakt van een soort uiennetje en als dazen erop gaan zitten vliegen ze meteen weer weg (ik dacht zelf aan iets van statisch geladen?)
verder staatie een beetje bol dus kunnen ze er niet door heen prikken.
http://www.fly-over.info kan je ze bestellen. het enige nadeel is de prijs. 85 euro voor de kleinste maat !

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:41

Dat van op verzoek hard slaan herken ik wel! Haha! Het bloed zit aan je handen, je hand tintelt er zelfs af en toe van en het paard is helemaal blij! Zelfs als je op haar hoofd slaat (ze zitten ook wel eens op d'r wang); ze houdt zelfs haar hoofd schuin zodat je er gemakkelijk bij kunt.

Maar goed: alle merken spray die werken: ik hoor het graag!!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:04

Haha! prijs van die Fly-over vind ik nog wel meevallen (of worden ze duurder naar mate ze groter moeten?)

Ik heb dit spul (verkoop het dus ook):
De Crusader Quiet ride Bug Armor:
Afbeelding
€89.50

De Crusader Quiet Ride Hood:
Afbeelding
€32.-

De Crusader Quiet ride Belly Guard:
Afbeelding
€50.-

De Crusader Quiet ride Fly Mask:
Afbeelding
€42.-

Als je zo'n set totaal hebt ben je nogal wat geld kwijt maar dan heb je ook wat Haha! (een totale set krijg je dan wel weer korting op hoor)

Ik gebruik dus vliegendekens als hierboven (voor op het land weer een andere, net zo dure, set) in combinatie met Atex Dasspray, dat is bij ons tot nu toe het enige wat werkt, de daasspray werkt ongeveer 6 uur (volgens de beschrijving zou dat geloof ik 12 uur moeten zijn) maar dan moet ik het niet iedere dag doen, lijkt wel of de dazen er dan imuun voor worden, dan gaan ze er gewoon op zitten....

Naar mijn mening komen dazen niet op warmte af maar op geur, ik heb nl. een zo goed als wit paard staan en een bruine, op de bruine kan je nu een eitje bakken en de witte is heerlijk koel, witte heeft zwermen dazen op zijn lijf en de bruine een stuk minder. Voor mij ruiken ze beide het zelfde maar dat zal voor een daas denk ik wel anders zijn.

[edit] zie net dat de fly over idd. duurder wordt naar mate een grotere maat nodig is.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 21:56

Ja, het is niet zo dat m'n pony totaal niet tegen dazen/vliegen kan. Maar ik wil wel dat hij er zo weinig mogelijk last van heeft. Gelukkig heeft hij een volle bos met manen en een dikke staart.
En om een hele deken er voor aan te schaffen vind ik een beetje overdreven Bloos
Maar toch bedankt voor de informatie hoor Ja
Dus :
- Dasspray werkt goed (bijv. als ik het aleen gebruik bij buitenritten)
- en Veerust.
Ik ga het zeker proberen, gisteren stond hij namelijk op zijn achterbenen toen er een tractor langskwam, in combinatie met 100-en dazen.. Daar heb ik niet echt zin in van de zomer Knipoog

wizewo schreef:
Dit hou ik in de gaten.

Ik heb nu een middeltje zonder naam en ingredienten maar dat wel redelijk werkt. Zo te ruiken is het iets met kruidnagelen en cirtonella.

Het irritante aan die beesjes is dat als je er een tik op geeft dat je ze vaak even verdoofd en dat ze voor ze de grond raken al weer weg vliegen. Dus of hard slaan of ze rollen*mm*. (beide oplossingen zijn goedgekeurd door mijn paard, die komt nog steeds galopperend naar me toe van haal dat beest weg Haha! ) Hij krijgt dan een hardere tik dan als hij iets doet dan niet mag en ontspant dan en kijkt met zo'n gezicht van *zaaaaaalig* terwijl hij anders doet alsof de wereld vergaat. *gevoelsbeeesje Clown *

Even voor de duidelijkheid: Hij wordt absoluut niet mishandeld dit in tegenstelling tot de daasjes }> .

Trouwens bij de mijne zitten ze vooral op zijn kont en nek en het wordt erger naarmate hij meer zweet. Voor een uur of 8 en vanaf een uur of 10 s'avonds zie je er maar een enkeling, maar daartussen...

Haha, ja, dit doe ik ook altijd. Soms zittn ze geplet op zijn lijf Knipoog
Maarja, als ik aan het rijden ben, kan ik moeilijk elke keer afstappen om de dazen van zijn piemel af te halen Clown
Ja, inderdaad. Op het zweet. Dat is het warmst denk ik (bevestigt de theorie over warmte Knipoog )

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:02

tamaraatjuh schreef:
Ik gebruik veerust...werkt volgens mij wel Ja

dat gebruik ik ook, maar het helpt echt niet tegen dazen! Haha!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:09

Oh, hmm.. Ja ik bedoel echt tegen dazen.. Vliegen enzo maak ik me niet zo'n zorgen om Knipoog
Dus wat is het nou? Vork

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:10

De mijne staat aan het bos dus het is een waar dazenfestijn op het moment. Arm beest. Ze staat dan ook de hele dag te suffen onder de bomen waar schadus is en bosjes zodat ze de dazen van haar hoofd kan schuren aan de bramenstruiken. Ik heb 24/7 een fijnmazige vliegendeken om en heb vorig jaar al een HH vliegenmasker gekocht à 12,95 dat ik 's-morgens omdoe en er aan het eind van de middag weer afhaal. Dat beschermt iig haar ogen en het blijft goed zitten d.m.v. klittenband onder haar kaken.
Daasspray helpt bij mij tijdelijk. Veerust idem, niet echt tegen dazen maar ik spuit het wel tegen de andere muggen. Citronella olie van het kruidvat helpt wel, heel goedkoop trouwens. Ik smeer er haar hoofd mee in en ze hebben ook kleine spuitbusjes (eigenlijk dus voor mensen) die ik na de Veerust gebruik. Ik spuit nu dus van alles maar de deken helpt het best. Niet helemaal onder haar buik en op haar hals maar ze heeft lange manen en die beschermen iig één kant van d'r hals.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 22:15

Dasspray werkt dus wel beter echt tegen de dazen?
Het hoeft ook niet de hele dag te werken, als hij in de wei staat heeft hij er niet echt last van. Er staat meestal wel een windje, en als hij staat te grazen staat hij gewoon met zijn staart te zwiepen.
Ik wil het ook meer gebruiken voor bijv. buitenrijden.
Cintronella, werkt dat ook echt tegen de dazen, of meer tegen vliegen/muggen? *Want dat staat hier gewoon in de kast Haha!

Carlaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:08

Hier werkt de Atex Daasspray in elk geval heel goed! Heb wel een vliegendeken gekocht, want die flessen zijn me te duur en hier heb ik volgend jaar ook nog wat aan.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 18:07

gewoon zelf wat brouwen. Halve liter azijn, Halve liter sterke afgekoelde citroenthee, en wat druppels citronella olie, en tegen de dazan zou een scheutje dettol moeten helpen, ik ga het morgen proberen. Ik zou het gewoon proberen, want het kost bijna niks

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 07:26

Vividerm horse care walk free of zo iets in die aard, werkt een beetje maar niet zo lang als op de fles staat en ook niet zo goed bij veel dazen. Dus daaar ben je niet zoveel mee.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:30

Degene die iets uitvindt dat écht werkt tegen dazen (en dan ook nog voor een paar uur, ook als een paard zweet) die wordt volgens mij stinkend rijk! Haha! Hmmm, toch maar even kijken of ik uitvinderskwaliteiten bezit... Vork

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:33

bremsen en bremsen???

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 10:04

Liezel1 schreef:
bremsen en bremsen???

Afbeelding
Citaat:
Zedan Bremsenbremse is bijzonder geschikt voor paarden die erg veel last hebben van vliegen, dazen en horzels. Deze spray is licht van kleur waardoor het ook bijzonder geschikt is om bij lichte paarden te gebruiken. Door de natuurlijke samenstelling is deze spray ook geschikt voor gebruik rondom de ogen en de mond. Tevens geschikt voor gebruik bij uw hond of kat.

Ik gebruik ook Bremse bremsen. In combinatie met een bucas-fly-off deken.
Bij ons gaan de paarden nu 's nachts naar buiten en staan overdag binnen. Net voordat ze naar buiten gaan, spuit ik al het zweet van de dag er af en gaat hij fris de wei in.

Ik heb toevallig toen de DA afgelopen week voor mijn paard op stal was nog gevraagd of ik nog iets anders kon doen. Hij vertelde me dat ik niet meer kon doen dan wat ik al deed. het enige spul wat een beetje werkt is spul wat ontzettend stinkt, nou en dat doet Bremsen bremse.
Knoflook voeren heeft ook geen zin, maar dat had ik al lang gemerkt Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 13:27

Uit gebreid getest:

Het is niet 100% daasvrij maar het kost een drol en houdt alleen de echte "die hard-dazen" niet op afstand maar dat doet geen enkel middel geloof ik. Het houdt je paard iig wel rustig...

1.Koop zo'n doorzichtig klein doosje kruidnagels en een busje citronella.

2.kook de kruidnagels met een grote hoeveelheid water zo'n 20 a 30 min.

3.Een nachtje laten staan en er de citronella bijdoen als je dat nodig vindt.

Klaar is je middel...en je heb een dagje een kerstgeur in de keuken hangen op de koop toe! Kijk alleen wel even of je paard er niet gevoelig op is...

Volgens mij een stuk goedkoper dan uit de ruiterwinkel en minstens even effectief.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:33

Ik heb ook echt alles al geprobeerd en ga voor het "ridderpak". Ik loop idd zwaar voor joker met een ingepakt paard maar liever iets dat wel werkt. En als je toch zonodig wilt gaan stinken: ze hebben ook etherische olie van kruidnagels (helpt goed bij kiespijn). Hoef je niet te koken, 2 druppels stinkt al genoeg. Houdt muggen goed op afstand.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:17

VeeRust.. ik ben er heel tevreden over