met veulen langs de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrdal

met veulen langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 21:23

Deze vrijdag gaan mijn merrie met veulen en nog een merrie met veulen naar de wei, eindelijk.
Nou is de wandeling ong. 20 min waarvan ong. 300m over echte verharde weg, de rest is polderweggetjes.
Nou ben ik het van de voorgaande jaren wel gewend om met de welsh-veulentjes langs de weg te lopen, die bleven keurig achter hun moeder.
Nou ben ik dus even een stukje gaan oefenen met mijn eigen merrie en veulen en Andros is voor nergens bang, hij is zelfs veel te dapper, loopt liever voor zijn moeder ipv erachter, wat natuurlijk niet de bedoeling is (erachter kan ik hem nog tegen de kont van mama laten lopen).
Dus ik loop eigenlijk voortdurend met druk op het halster, wat ik liever niet heb, zodra ik wat druk verminder schiet hij naar voren.... HA RUIMTE.... het is een nogal dominant ventje dus (en hij is nog maar 1 maand Rolleyes ).
Wie kent dit en heeft een goede suggestie waardoor ik hem beter bij mij hou?

ps. hij loopt elke dag van en naar de paddock aan het halstertouw mee, doe ik moeder en zoon in 1x, nooit problemen, gaat puur om het naar buiten gaan.

Angela

Re: met veulen langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:25

Misschien is het dan verstandiger om de weg 2x af te leggen, de eerste keer met moeder, de 2e keer met veulen??? dan heb je in ieder geval 2 handen om je veulen onder controle te houden.

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:46

angela88 schreef:
Misschien is het dan verstandiger om de weg 2x af te leggen, de eerste keer met moeder, de 2e keer met veulen??? dan heb je in ieder geval 2 handen om je veulen onder controle te houden.

Dit lijkt mij helemaal niet verstandig zowel moeder als kind kunnen helemaal door het lint gaan als ze uit elkaar gehaald worden.

Ik zou gewoon met nog iemand erbij de paarden naar het land brengen 1 iemand houd de merrie vast en een ander iemand het veulen.

Wat je ook kan doen is naast de merrie gaan lopen en dat het veulen aan de andere kant van de merrie, zodat de merrie in het midden loopt (dat is ook het veiligst) en hou het veulen dat erg kort vast.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:46

Ik moest vorig jaar dagelijks met ons (brutale) hengstveulen langs de verharde weg ("busbaan" met ook normaal verkeer), als ik geen hulp had moest ik dus ook alleen en het veulen kon echt niet los. De 1e keer (twee weken oud) heb ik hem met een rubberlijn vastgezet aan een longeersingel die ik bij mams had omgedaan. Resultaat: los veulen en een blauw oog omdat de metalen ring afbrak en in mijn richting schoot op het moment dat ik omkeek hoe het ging Blauw oog Clown .

De keer daarop heb ik een longeerlijn door een van de ringen gehaald en die aan het halster van het veulen vastgemaakt. Het andere uiteinde hield ik zelf vast en zo kon ik hem "kort houden en laten gaan" wanneer dat nodig was. Kwam er een bus, hield ik hem kort bij moeders, was de weg vrij kreeg hij meer ruimte (hij liep aan de kant van de berm). Na een paar keer liep ik met moeders links en het veulen rechts allebei aan de hand (maar ik had een hele brave merrie, als je merrie niet verkeersmak is zou ik bovenstaande niet doen maar gewoon een extra persoon zoeken Knipoog ).

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 11:31

We oefenen ook met ons tweeën, 1 de moeder (die super verkeersmak is) en ik heb het veulen, maar dan nog heb ik mijn handen vol, ik hou er niet zo van telkens druk te moeten uitoefenen.
@Ziolette: Dat idee klinkt goed, zo heb je controle en toch geen druk die van mensen uitgaat.
Gelukkig is het een zeer rustige weg, anders had ik ze wel met de trailer gebracht, maar ik hou er wel van als ze zo kennismaken met het verkeer.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:39

denk dat het idee van ziolette het beste is.
heel veel succes in iig!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:29

Nou, even een update, ze staan nu dus in de wei en het ging goed langs de weg. We waren met z'n 5en voor 2 merries met veulens, dus dat was ideaal. Andros was wel zeer ondeugend, hij wil echt voor zijn moeder lopen als dat kan en ik heb er in het begin goed druk op moeten houden. Toen we halverwege waren werd hij lekker rustig en kon k hem wat meer vrijheid geven. In totaal zijn we 2 auto's tegengekomen dus dat viel erg mee.
Maar nu staan ze lekker op het land te genieten.