Gedrag jaarling (merrie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Gedrag jaarling (merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:57

Ik heb helemaal niets te klagen over mijn naarling, loopt rustig mee naar de wei, is uitermate braaf bij de hoefsmid, is altijd vriendelijk en meegaand, een wasbeurt met dit warme weer is helemaal OK dan! en ze blijft dan ook zowat in extase doodstil staan, kortom, kan er alles mee. Zelfs de eerste keer een vliegendeken op (ik woon aan de rand van het bos- en MET vliegendeken is het nog enigzins mogelijk alle paarden een uurtje in de wei te zetten momenteel Boos! ) eigenlijk totaal geen reactie, accepteerde het alsof het de normaalste zaak van de wereld was, ook al was het de eerste keer met kruissingels om de buik en been kruissingels. Kortom, het kan haar geen bal schelen allemaal, vrachtwagens tractoren, ze is nergens bang van.

mijn vraag is (ik heb het haar nu al een paar keer zien doen) is dat ze een verse hoop stront van een van mijn andere paarden (alpha merrie) uit elkaar klauwt met haar voorbeen, en vervolgens eroverheen plast Verward Ik dacht dat alleen hengsten dit deden ? althans ik heb dit tot nu toe alleen nog maar bij hengsten gezien- waarbij het pure "dominantie" is.
De merrie bij wie ze dit doet is zelf uitermate dominant tegenover andere paarden- de verhouding tot mijn jaarling is super, daarnet stonden ze elkaar nog te "krabben" en als deze merrie hengstig is (nog een vraag !) mag ze zelfs "drinken" bij haar (deze merrie heeft nog nooit een veulen gehad!)

wie herkent dit ?

kimmie261

Re: Gedrag jaarling (merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:43

er loopt hier een merrie die dat ook doet,een volwassen paard,die altijd haar mesthopen verspreid met haar voeten....ze doet het alleen in de wei,met zoweel eigen mest als mest van anderen.

geen idee waarom ze dat doen...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 19:04

Dat verspreiden vind ik nog kunnen (nieuwsgierigheid ?) maar dat eroverheen plassen vind ik wel een beetje "muiterij" Knipoog

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 10:59

Merrie's kunnen ook hengstengedrag vertonen dat is gewoon een hormoonkwestie.
Ik ken een merrie die zich als hengst gedraagt als ze drachtig is.
Dan springt ze gewoon boven op andere merrie's

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:29

gewoon een kwestie van haar geur er overheen gooien, ze vind blijkbaar toch dat ze hoger in rang staat en doet dit.

vergelijk het met honden, reuen doen dit immers ook, terwijl heel veel teefjes het ook doen.
of misschien toaal geen dominant gedrag, maar gewoon een geurvlaggetje uitzetten?

ik bendek me net ineens dat t misschien te maken kan hebben met hengstig worden of zijn?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:05

ellepel schreef:
gewoon een kwestie van haar geur er overheen gooien, ze vind blijkbaar toch dat ze hoger in rang staat en doet dit.

Mee eens Ja . Onze twentermerrie doet het ook, nu een beetje minder dan vorig jaar, maar is nogal dominant over de anderen. Behalve uit elkaar krabben en er overheen plassen, eet ze de mest van haar weidemaatje ook op Vingers aflikken