deken op doen is een ramp...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

neres

deken op doen is een ramp...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:08

Gisteren hebben we met zn tweeen weer eens geprobeert om bij mijn haflinger een vliegendeken op te doen.

Haar hals geen probleem.. iets over haar hoofd geen probleem.. maar toen de grote deken kwam was het mis.

We hadden de deken opgevouwen zodat ie klein was en laten ruiken en kijken. En dan langzaam via hals naar rug wrijven maar telkens sprint ze weg.. ze is dat niet te houden.

Toen probeerden we of we het hals stuk via haar hals naar de rug konden bewegen.. te eng!
Ze was toen ondertussen helemaal over de zeik en hals stuk wilde ze ook niet meer om dat was ook eng ineens.

Met haar bezig zijn is gewoon gevaarlijk als ze de deken tegen zich voelt sprint ze gewoon kei hard vooruit niet kijkend wie er voor haar staat.. het liefst rent ze door je heen.

Ik durf niet verder met haar te gaan omdat ik bang ben dat ze een keer uit schrik, of wat het dan ook is trapt of iets anders doet.

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken.. ze gedraagt zich als een volbloed arabier ipv een haflinger Knipoog
En op een gegeven moment is je gedult gedaalt tot 0...

Wie kan mij helpen?

Wiesje

Re: deken op doen is een ramp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:27

Hoe reageert ze met een zadel dek?
Misschien dat je het deken eerst neerlegt op de plaats waar het zadel ligt en vanuit daar in 1 beweging naar achteren halen. Doe vooral niet of het spannend is of eng. Gewoon ernaartoe lopen en hup, deken erop.

En anders maar geen deken, haar probleem!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 15:35

Wiesje schreef:
Hoe reageert ze met een zadel dek?
Misschien dat je het deken eerst neerlegt op de plaats waar het zadel ligt en vanuit daar in 1 beweging naar achteren halen. Doe vooral niet of het spannend is of eng. Gewoon ernaartoe lopen en hup, deken erop.

En anders maar geen deken, haar probleem!

Ze heeft nog nooit een zadel oa op gehad dus kent het nog niet.. maar we kunnen haar niet laten wennen omdat ze zo ontzettend gek wordt als er iets over haar rug komt.. Terwijl je wel gewoon op haar kan hangen tegen haar kan hangen enz enz..
En doen of er niets aan de had is ja dat doen we ook maar dat heeft geen effect..
We hebben het geprobeert terwijl ze vast staat vast gehouden wordt.. daarna toen ze los was ten einde raad.. ze komt steeds kijken maar zo gauw de deken voorbij haar hals is rent ze weer weg..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:55

vastzetten met 2 kettingen,en heel voorzichtig gewoon erop leggen,voorzichtig vast maken..en laat de'r dan maar ff staan,ze moet er gewoon aan wennen,niet te snel de deken er weer afhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:11

haha herkenbaar, mijn merrie was vroeger ook bang voor monsters op haar rug. Haha!

ik pakte dan een schabrakje, en legde die erop gewoon op stal erop .op een gegeven moment accepteerde ze dat. toen heb ikdatzelfde schabrakje vervangen door een iets grotere deken, eerst klein opgevouwen erop, later steeds een stukje groter.

de stap naar een gewone deken was als volgt:
een gewone deken erop, met een dekensingel, na en aantal dagen kon ik de boel zo heel langzaam aan vervangen door en gewone deken..
heeft me echt drie weken gekost hoor, maar je zal bij dit soort dieren gewoon wat meer geduld hebben.

eerst wat grond werk gaan doen werkt ook heel goed.
leg ene deken in de wei, en laat die liggen, ze word vanzelf nieuwsgierig