paard gaan kijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

paard gaan kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:19

hoihoi

nou vrijdag is het zo ver dan ga ik voor het eerst bij een paardje kijken, ik heb hem nog niet gezien, heb via via wat info over hem gehad en de eigenaar gebeld, ik kon geen foto's via internet krijgen maar zo is het ook wel spannend! Knipoog het gaat om een ruin van 1,65 m bruin van kleur met een kolletje geloof ik, 7 jaar oud, heeft m gelopen en moet fijn te rijde zijn (zeggen veel verkopers natuurlijk haha) maar goed vrijdag om 5 uur worden we verwacht! ik vind het wel leuk.. aan de anders kant ook wel spannend en ook klein beetje jammer want dan wordt het afscheid met mn pony steeds dichterbij... maar goed, hebben mensen nog wat tips om op te letten? er gaat vrijdag geen 'deskundig' iemand mee omdat ik eerst wil zien of het klikt.. alle tips en reacties zijn welkom!

groetjes Roelinda

Marja1988

Re: paard gaan kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:45

knijp in de rug om te kijken of hij gevoelig is daar (jeweet wel hoe dat moet toch Knipoog)
Kijk of die droge benen heeft, dus geen vocht erin
Controleer de leeftijd dmv gebit.

Tja... dat komt even in me op. Veel plezier iig!

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:00

spannend!!
gewoon iemand met verstand van paarden meenemen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:06

Ik wil niet raar klinken. Maar met dit weer hebben veel paarden last van vocht in de benen. Of zijn die dan niet goed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:18

Nee dat is zkr niet goed,het is zo dat paarden met "kou" in hun lijf last hebben van dikke benen,maar dat moet overgaan.Ze kunnen stalbenen hebben...ook dat moet overgaan als ze lopen maar zo'n paard kun je beter niet kopen,het kunnen gallen zijn{overvuld kogelgewricht} niet kopen die handel.Of ze kunnen ook een huidaandoening/allergie hebben{komt vooral voor bij witte benen}. Maar je moet er dus op letten dat de benen mooi "droog" zijn,of ze dus niet dik zijn ,en kijken of er ie bolspat,schiefel etc. heeft.Kijken of het paard exterieurmatig geschikt is voor het doel waarvoor je hem koopt.Tanden ff checken idd,papier bekijken,aftekeningen controleren..paard op stal bekijken in de omgang en eerst met iemand anders erop.Kijken hoe ie draaft op aan de longe,op de zachte en harde bodem,beide kanten.Kijken hoe ie van voor loopt en van achter of ie dus niet bodemwijd/nauw,of koehakkig.Je kunt beter wel direct iemand meenemen met "verstand" anders ben je straks al verkocht en is de teleurstelling groter als ie niet goed is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 16:31

OO gek zeg. Die van mij heeft nu voor het eerst wat dikkere kogels. Na het bewegen zijn ze wel weer dun. Iemand bij mij op stal. Die heeft een paard gekocht klinische en rontgelogische laten keuren (duur paard merrie met super afstamming en super bewegingen). Maar die heeft ook wat last van wat dikke kogels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:51

Waarschijnlijk stalbenen,dat is niet ernstig..zolang ze het er maar af lopen en niet al te erg hebben,het kunnen dus ook beginnende gallen zijn..dat krijgen paarden vaak achter als ze veel en zwaar werk verricht hebben.Hoeft ook niet erg te zijn..als het niet te erg wordt.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:16

Oke bedankt. Ik raakte alweer een beetje in paniek. Ik haal er het liefst bij elk kleine dingentje de dierenarts bij.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 22:34

Heb nu 11 paarden bekeken. Een paard moet je gelijk aan aanspreken, daar kan een deskundige niets aan doen.
Maar is je pony nog niet weg?