Lichtrijden op je beugels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapelu

Lichtrijden op je beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:08

Er is gister een meisje op mn paard wezen rijden. Een vriendin van school, het viel mij op dat ze heel erg op dr beugels lichtrijd. Ik doe dit op mijn bovenbenen en zo weinig mogelijk op mn beugels. Na afloop heb ik dit met haar over gehad. En zo had zei t geleerd? Heb ik dit nou fout geleerd? Of zij? Moet je dus lichtrijden op je beugels? Of met je bovenbenen?

Kitty

Re: Lichtrijden op je beugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:13

Als je op je bovenbenen lichtrijdt, klem je je benen aan waardoor je je benen niet onafhankelijk kunt zitten.
Ik moet van mijn instructrice mijn enkels gebruiken als veren en steun dus ook met mijn voeten op mijn beugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:25

idd, je benen ontspannen af laten hangen en steun zoeken op de beugels.

Ik heb het vroegah, ook anders aangeleerd, moest zelfs met bierviltjes tussen de knieen rijden
Allemaal weer lekker af kunnen leren Verdrietig

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:25

Wat Kitty zegt klopt, de manier waarop jij rijd is fout, zo klem je, dus zit jij niet onafhankelijk en stoor je je paard bij de schouder.

maaruh, is dit niet meer wat voor RT?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:46

Volgens mij zit de waarheid ertussen in.
Lichrijden doe je door een combinatie van de opwaartse beweging die het paard maakt en je bovenbenen en enkels.
Als ik me even voorstel hoe ik het doe is het niets anders dan jezelf rustig omhoof te laten veren door de beweging van het paard en dan bij het neerkomen de 'klap' met je bovenbenen en enkels op te vangen zodat je soepel in het zadel tercht komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:51

ik rijd ook op mijn beugels..
doordat ik denk dat mijn voeten op de grond staan, maar ze staan dus in de beugel..

hmm, klopt inderdaad dat je door de beweging van het dier wel opgegooid word, maar je met je voeten als het ware in de beugel "staat"

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:00

ik rijd op mijn beugels, weet ook niet hoe ik het anders zou moeten doen,maar bij mijn weten is het nietd e bedoeling bij elke keer bij het lichtrijden mijn beugels weg te schoppen Verward
en dat doe ik dus wel.
ik heb ze wel in mijn voeten maar echt "schop" heel stom,niet dat ik het paard schop maar gewoon naar buiten heel stom.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:14

waarom heb ik dan meoten leren lichtrijden zonder beugels? (als extra oefening?)

ik heb ook altijd geleed dat je niet op de beugels mag steunen, maar dat doe je toch wel onbewust hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:27

Omdat dat de ouderwetse verkeerde manier is (ja snf, ik heb dat ook nog gemoeten)
Maar het geeft je geen goede zit, al word dat wel verteld.
Uitleg waarom staat hierboven al Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:42

Ik heb het ook nog geleerd net beerviltjes en zo.
dit is inderdaad verkeer ik rij ook op de beugels dit is zo ver ik weet goed.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:57

ik heb het ook geleerd om op me enkels te rijden maar ik had laatst les op een andere manege maar daar werd gezegt knieen er in en je zelf zo omhoog tillen

Rapelu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 17:01

dutske schreef:
waarom heb ik dan meoten leren lichtrijden zonder beugels? (als extra oefening?)

ik heb ook altijd geleed dat je niet op de beugels mag steunen, maar dat doe je toch wel onbewust hoor...

Ja ik heb ook altijd (nou heel vaak) moeten rijden zonder beugels, en ook met bierfilters tussen je bovenbenen? Ik rijd niet helemaal met mn bovenbenen en steun ook wel een beetje op mn beugels maar eigenlijk 'knijp' ik toch met mn enkels/onderbenen..
Is dit dan fout?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:07

* pakt een ruiterboek erbij *

even bladeren hoor....ja hier staat het:

houd het kniegewricht ontspannen en laat het losjes uit het zadel vallen, waardoor uw been langs de paardenflank hangt.
in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken mag er niet met de knieen worden geknepen.
als u dat toch doet, tilt u uwzelf omhoog uit het zadel.

door uw knieen in het zadel te duwen kunt u evenmin de juiste signalen geven, de knie en teen moeten licht naar buiten gedraaid zijn,zodat de binnenkant van de kuit tegen het paard rust.

haha ik hoor iederen al roepen: tenen naar binnen!!!!

nee dat hoeft dus ook weer niet, ze moeten juist heel licht iets naar buiten wijzen...grappig he? denk maar aan al die ruiters met o-benen, hoe zopuden ze die anders moeten krijgen? als je knijpt met je knie zou je juist x-benen moeten krijgen... Knipoog

maar goed, je gewicht rust dus op je zitbeenknobbels en lager in je been op je...hak... als je je hak iets uitdrukt rust daar t gewicht op, leuk boek, en zo staat het er bij mij dus in Haha!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:14

Wat grappig! Dat van de tenen naar binnen, dat werd altijd tegen ons geroepen! Blijkt dat dat dus helemaal niet de bedoeling is.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:33

Ik heb altijd al gereden op mijn beugels, terwijl het mij anders is aangeleerd vond ik het (toewn ik 5 was Tong uitsteken ) al niet lekker zitten.Ik heb ook nooit mijn kniën tegen de zadelkussens aan, ik kan dus gemakklijk zonder rijbroek rijden zonder last te krijgen Clown ik rijd heel vaak met spijkerbroek Vork

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 18:44

ik heb leren rijden (37 jaar geleden) zonder teugels en zonder beugels, zo heb ik leren lichtrijden, de instructeur deed tussen iedere knie en het zadel een gulden (ja die had je toen nog) en die moest er na de les npg zitten.
Als je in een later stadium met teugels mocht rijden en je bewoon je vingers ook maar 1 mm, dan sloeg ie met een lange zweep en nog raak ook.......

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:00

smurf schreef:

Als je in een later stadium met teugels mocht rijden en je bewoon je vingers ook maar 1 mm, dan sloeg ie met een lange zweep en nog raak ook.......

vriendelijke instructeur dan Tong uitsteken

maar inderdaad vroeger moest het allemaal anders,
niet echt fijn,dan kan je weer opnieuw beginnen met alles goed aanleren!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:19

ze hebben het mij nooit anders kunnen leren, het was er zo ingeslagen dat ik het niet anders kan, maar je zult mij nooit met bewegende pianohandjes zien zitten en aangezien ik tegenwoordig 9 van de 10 keer zonder zadel rijd, is het hele beugelverhaal niet aan mij besteed..... ik kan overigens zonder zadel wel lichtrijden als ik dat al zou willen Clown

Rapelu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 07:30

Ja ik rijd ook heel vaak zonder zadel, en ik kan dan ook gewoon heel makkelijk lichtrijden, en die vriendin had er hele erge moeite mee! Maar wat zouden jullie nu doen? Nieuwe instructrice? Of...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 07:59

humm rijd toch echt licht op mijn bovenbenen
anders kan je ook niet met je kuiten onafhankelijke hulpen geven ...

mijn boven benen (knieen)zitten ten alletijden aan het paard soms lichte druk soms hardere druk

heb ook altijd geleerd NIET te staan in de beugels

zie momenteel erg veel mensen die idd op de beugels rijden en dan zodaning dat ze de voeten met iedere keer omhoog "uittrappen"
idem voor doorzitters die dus niet zitten maar staan in de beugels

heb t toch allemaal net ff anders geleerd

leuk dat ze het nu anders leren maar sturen leren ze tegenwordig ook door mv de teugels ipv de zit ..
zie veel mensen die niet verder komen dan a/b niveau omdat ze de dingen niet onafhankelijk kunnen bewegen bv lichtrijdend op de volte elke stap de benen uittrappend kun je niet met je buitenbeen begrenzen en je binnen been licht uitstrekkend op de singel houden (buiging)

zou niet weten hoe ik dit zou meten doen terwijl ik sta in de beugels ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:02

juist dan kun je wel je benen onafhankelijk gebruiken

En het kwijtraken van de beugels heb je juist als je er geen steun op hebt.

En wat betreft met zit rijden, als je dat niet leert is het zo snel mogelijk weg wezen op die plek Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:24

ok licht contact moet je altijd houden met de beugels eens , maar ben je het ook eens dat je wel je knieeen ten ale tijden moet aanhouden? sommige rijden zodanig dat je er een arm ussen steken kan ...

en op de zit rijden leren ze helaas al jaaren haast nergens meer .. Verdrietig

ik geef "zit"lesjes . sturen met je zit(en lijf) dus op een aantal mensen
de meeste rijden al een jaar of 10 en hebben eigenpaarden
en hadden hier nog nooiiit van gehoord

(buiten bovenbeen je paard omduwen je binnen zitknobbel je paard weg duwen buiten onderbeen je paard begrensen en binnen onderbeen licht uitdrukken en stelling vragen.. en dat je dus stelling kunt vragen zonder de bocht om te gaan en de basis voor de zijwaartse gangen ...
dat principe vinden de meeste erg raar ...

dit lukt echt niet als je alleen maar staat in je beugels en met je handen stuurd ipv je gehele lijf , vaak denken ze binnen hand 10 cm opzij buitenhand 10 cm naar voren en blijven voor de rest als een blok beton zitten

het meest verdrietig word ik van mensen die tegenovergesteld scheef zitten en dan niet begrijpen waarom hun paard en scheef / schuin de averechtse kant oploopt ...

en versnellend drijven is vaak ook nieuw (duwen ze 2 benen tegelijkerijd aan en vinden t dan raar dat hij gaat draven ipv harder stappen...of erger tegen gesteld drijven en dan niet begrijpen waarom die niet sneller gaat..)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:29

Maar Nickyu, het is ook niet zo dat je staat in de beugels. Je zit op je zitbeenknobbels, laat je benen naar beneden hangen en hebt druk met je voeten op de beugels waarbij je enkels als veren dienen.
Bij lichtrijden, doorzitten, galopperen, etc. veer je in je enkels waardoor je benen juist mooi op z'n plek blijven en je geen gespannen houding krijgt.

Ik snap eigenlijk niet waarom je het sturen met handen cq lijf erbij haalt. Het zal best dat er veel te veel mensen alleen leren sturen op de handen. Die mensen komen zichzelf ooit vanzelf weer tegen helaas.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:30

runningkawa schreef:
idd, je benen ontspannen af laten hangen en steun zoeken op de beugels.

Ik heb het vroegah, ook anders aangeleerd, moest zelfs met bierviltjes tussen de knieen rijden
Allemaal weer lekker af kunnen leren Verdrietig

hioer hetzelfde Lachen
wij deden het met een krant.
gelukkig niet zolang gereden daar, nu leer ik t weer af,
ik merk wel dat je ddr een stuk soepler van gaat zitten (al dat geklem aan je zadel is niks )

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:31

op je beugels idd, de druk láág houden.
als je gaat klemmen liggen je benen niet meer óm het paard heen, maar steek je je onderbenen er van af.