aurigan bit word andere kleur...? Help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

aurigan bit word andere kleur...? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:41

Ik heb een aurigan bit. Aurigan bestaat uit 85% koper, 4% silizium en rest zink. Het is een koperkleurig bit.
Ik maak hem vaak genoeg schoon gewoon met water en een sponsje. En leg hem af en toe in een bakje met water en cola. Waarom cola? Eigenlijk heb ik geen duidelijke verklaring hiervoor, ergens ooit geleerd en het werd er mooi schoon van.

Nu ging ik vandaag opzadelen en zag ik dat het bit aan de zijkanten wat blauw-groenig werd. Dit is er met veel moeite af te krijgen, maar niet helemaal. Het bit is op de plekken waar mijn paardje knabbelt en kauwt of het bit veel en veel lichter geworden, maar dit is puur slijtage. Het feit dat het gewoon bijna blauw werd vond ik erg raar...!

Wat zou dit kunnen zijn? Het bit is 8 maanden oud ongeveer. En word bijna dagelijks gebruikt. Is het dan tijd voor een nieuw bit? Ligt het aan de cola (heeft het bit nu ongeveer 4 keer ingelegen). Of is er een middel waar ik het beter mee kan schoonmaken o.i.d.?

Bedankt alvast Haha!

ikke

Re: aurigan bit word andere kleur...? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:21

Yep, het wordt donkerder aan de buitenkanten. Dat is een normale reactie. Voor dat groene moet je een beetje oppassen, kopergroen is licht giftig. Goed schoonmaken is voldoende. Geen cola gebruiken voor het reinigen kan helpen om kopergroen te verminderen/voorkomen. Het voegt ook niks toe. Als je aanslag op het bit hebt, kun je beter wat nat zand gebruiken om het eraf te poetsen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:39

Van zand krassen die bitten best wel snel vind ik. Je hebt wel zo'n speciaal spulletje om die bitten schoon te houden. Dat het bit iets verkleurt kan idd wel kloppen ...

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:40

mijn bit is ook verkleurd, maar met een schuursponsje krijg ik hem wee rmooi schoon

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:40

Maroush schreef:
Van zand krassen die bitten best wel snel vind ik. Je hebt wel zo'n speciaal spulletje om die bitten schoon te houden. Dat het bit iets verkleurt kan idd wel kloppen ...

dat klopt koper kan uitslaan naar groen blauw kijk maar naar standbeelden van koper die zijn vaak ook groen

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:00

maar dat kopergroen is dus niet schadelijk voor het paard?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:41

ikke schreef:
Yep, het wordt donkerder aan de buitenkanten. Dat is een normale reactie. Voor dat groene moet je een beetje oppassen, kopergroen is licht giftig. Goed schoonmaken is voldoende. Geen cola gebruiken voor het reinigen kan helpen om kopergroen te verminderen/voorkomen. Het voegt ook niks toe. Als je aanslag op het bit hebt, kun je beter wat nat zand gebruiken om het eraf te poetsen.

nooit eerder gehoord dat koper groen licht giftig is maar misschien dat iemand anders het weet

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:31

hoi bij de betere ruitersportzaak kan je ook pasta kopen speciaal voor sprenger bitten die van aurigan zijn. die tube kost rond de 10€ en geeft je bit weer de mooie kleur van toen je hem kocht