mijn paard wil niet vastgezet worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

mijn paard wil niet vastgezet worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:56

Zodra ik mijn paard vast zet buiten om te poetsen trekt ze zich regelmatig los. Dat doet ze door heel paniekerig te gaan steigeren en zo het touw of halster kapot te trekken zodat ze loskomt. Ze heeft zelfs eens de ring uit de muur getrokken waar ze aan vast stond (zag er overigens erg suf uit haha) De laatste keer steigerde ze ook toen ze vast zat en liet zich zelfs achterover vallen. Voor wie is dit herkenbaar en heeft tips? Ze doet het niet altijd en als ze het doet heeft ze geen reden om te schrikken.

santos

Re: mijn paard wil niet vastgezet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:00

Mijn paard doet dit ook. Zo 1x in de maand, op niets af , ineens hangen en tekeer gaan. Ik zet hem nu niet meer vast. Gelukkig blijft hij prima stilstaan.
Het zal de juiste oplossing niet zijn, maar ik red me ermee. Haha!

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:31

Wij hebben dit met een veulen zo geleerd:
1) eerst poetsen als iemand hem vasthoudt en dit zo een hele poos doen.
2) iemand haalt het halstertouw door het ringetje of om de balk, maar maakt de knoop nog niet vast en blijft er ook bij.
3) je helper heeft het touw door het ringetje of de balk gedaan en loopt een stukje weg of helpt poetsen
4) je maakt een knoop en laat die er een poosje zitten en haalt hem er weer uit
5) je loopt even weg als het paard met knoop vaststaat
6) als het goed is is hij nu gewend om alleen vast te staan

wanneer hij bij 2) ook al gaat hangen of gek doen, laat je hem eeeven die druk voelen en laat dan het touw langer of glippen.
daardoor heeft het paard wel het gevoel dat hij nog weg kan en niet helemaal vast zit
dit houd je steeds iets langer vol en op een gegeven moment zal hij zich rustiger gaan gedragen.
maar het blijft: dit is een manier om het aan jonge paarden te leren, maar bij een paard dat al slechte ervaringen met vaststaan heeft (of zichzelf iets geks heeft aangeleerd) kan je beter hulp vragen van iemand die dat vaker heeft meegemaakt of iemand die je goed kent.
die kent je paard het beste en kan het beter inschatten.
succes ermee!

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:59

Mijn paard odet dit ook, hij trekt naar achteren aan het touw en als hij merkt dat hij niet verder kan raakt hij in paniek en gaat harder trekken totdat hij los is en en stapt dan gewoon rustig weg of blijft staan. Nu ik zijn ogen elke dag moet schoonmaken is het erger geworden en heeft hij in een dag een halster en twee halstertouwen kapot getrokken. Ik zet hem nu gewoon niet meer vast, vind het een beetje gevaarlijk.
Wij hebben van die poetspoortjes waar ze tussen moeten staan en k zat al te denken om mss achter hem een halstertouw ofzo te spannen (niet strak, dat het wel losschiet als hij ertegen hangt), dat als hij naar achter loopt hij tegendruk voelt, mss dat hij dan niet doortrekt, maar k heb het nog niet geprobeerd.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:47

Ik heb die van mij geleerd om los te blijven staan. Ze hing niet vaak of regelmatig, maar ik vind het gewoon praktisch als ze gewoon los kan blijven staan. Zelfs op wedstrijd begint het nu te komen, ik vind namelijk een paard aan een trailer vastzetten redelijk link. Gewoon consequent terug zetten als ie een stap doet, en belonen als ie even blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:04

Igv ik vliegenspray wil opspuiten, kan ik t paard ook niet vast laten staan, want dan trekt ie de zooi kapot. Dan laat ik het touw om het hek, of door de ring gaan, en houd het uiteinde vast en doe dan mijn ding. Dat zou ik ook in dit geval gaan doen denk ik Lachen Je kan dan namelijk het touw laten vieren, en dat is minder eng voor het dier. Als dat steeds goed gaat, dan iets steviger vasthouden, en minder snel laten vieren, en dan rustig opwerken naar vast staan. Ik vind dat toch wel een basisvereiste van wat een paard moet kunnen Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:18

Als je dat zo gaat proberen zorg er dan voor dat je geen touw hebt met een knoop o.i.d. erin.
Mijn hangende paard dacht ik ook zo te kunnen leren en had het touw los door de ring gehangen, hij gaat naar achteren, ik wil het touw vastpakken en op de een of andere manier ontstaat er een lus in het touw waar mijn hand doorheen zat (heb nog steeds geen idee hoe dat nou precies is gegaan) mijn hand wordt tegen de ring aan getrokken, paard voelt weerstand en gaat hangen.......auw!!! Hand op 4 plaatsen gebroken omdat hand in de ring werd getrokken waar hij niet in paste.
Ik ben ook gestopt met vastzetten, na alle probeersels heeft mijn paard een zenuwbaan in de nek gescheurd, dat is het mij niet waard, nu staat hij gewoon los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:25

Ajakkes.. da's wel heel bar en pech hebben! Heb er nooit over gedacht dat dat zo kon aflopen... Ik heb t altijd bij het uiteinde vast....

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:30

Ik heb een paard wat het met opzet doet, niet uit angst, omdat hij weet dat het touw of halster vanzelf een keer knapt en hij dan kan ontsnappen.

Voor mij was het de oplossing om een longeerlijn door de ring waar hij normaal aan vast staat te halen en zelf de andere kant vast te houden. Wanneer het paard dan een poging tot hangen doet kun je de lijn iets mee laten vieren en zo kan hij weer aan het vaststaan wennen. Bij mij heeft het goed geholpen, succes!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:55

Maya schreef:
Ajakkes.. da's wel heel bar en pech hebben! Heb er nooit over gedacht dat dat zo kon aflopen... Ik heb t altijd bij het uiteinde vast....

Haha! Ik ook alleen had ik het touw niet goed vast en wilde het wat hoger vastpakken, er zat een knoop in het touw en op de een of andere manier is met het overpakken het uiteinde om de knoop gedraait, hand ertussen en voila Haha! Is ook wel een extreem geval van pech hebben hoor, zal niet zomaar weer bij iemand gebeuren maar het kán dus wel
Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:17

mijn pony heeft er ook een hekel aan, dus ik zet hem niet vast.
doe wel het touw door de haak heen, maar laat het los hangen.
je kunt ene paard heel goed leren om dan gewoon te blijven staan. commando staan erbij zeggen dan hebben ze het na ene tijdje wel door.

mijn mening is zowiezo: waarom moet een paard perse vaststaan?
en aan een kort touw hoeft naar mijn mening ook niet.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:25

ik heb tot nu toe zulke paarden heel anders leren vaststaan.
wij hadden op mijn werk ook van die paarden die vastwilde staan, wij deden ze een koeienband om hun nek, en vervolgens een heel sterk touw zowel vast aan die band als aan het halster en negeren die hap, ze houden vanzelf een keertje op, wel goed in de gaten houden of ze niet vast komen te zitten onder het touw ofzo

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:28

Ja, idd. ze houden vanzelf wel een keer op. Zodra hij een zenuwbaan scheurt o.i.d. en verlamd aan het touw blijft hangen stopt hij er wel mee ja. Dit soort adviezen hebben dus naar de scheur in de zenuwbaan geleid bij Kevin, had ik toen maar beter geweten.......is voor hem nog heel goed afgelopen hoor, maar we hebben geluk gehad.

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:42

Mijn paard kan ook niet vaststaan. Het kan zo weken goed gaan, maar als ze dan iets hoort of schrikt en ze kan het niet zien, dan komt het touw strak te staan en dan raakt ze helemaal in paniek. Met als gevolg dat er vanzelf wel een touw of halster breekt. We hebben op verschillende manieren geprobeert het op te lossen, maar dat leidde tot niets anders dan nog meer kapotte halsters en touwen. De laatste keer brak de musketon en het stuk ijzer vloog bijna in het oog van zowel mijn zus als mijn paard! Meteen afgeleerd dus, Nina staat voortaan gewoon los, dat heeft ze wél geleerd. (waarschijnlijk komt het hangen door een nare behandeling van voordat wij haar kregen in combinatie met de hoefsmid, aangezien dat in het begin ook een ramp was. Als de hoefsmid komt zorgen we overigens dat we er altijd bij zijn en houden we haar vast)

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:43

je moet er ook wel bij blijven he,zodra het er ook maar op leek dat ze vastkwamen te zitten ofzo waren ze in een ruk los, veel paarden doen het gewoon omdat ze weten dat als ze gaan hangen dat ze aandacht krijgen dat bedoel ik met negeren, we lieten ze daar heus niet de hele dag staan ofzo hoor, en we bleven echt gewoon om de hoek kijken of het goed ging

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:50

kan het niet gewoon zijn dat die paarden het eng vinden om vast te staan want paarden zijn vluchtdieren. dus als er dan iets gebeurt kunnen ze niet vluchten en dan raken ze in paniek. er zullen ook wel paarden bij zijn die doorhebben dat als ze gaan trekken ze los kunnen komen. ik heb hier niet veel ervaring mee maar ik zet mijn paard ook alleen maar vast als het nodig is (kan haar gewoon vast zetten).

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:01

verschilt per paard, je kan dit ook niet bij elk paard doen, maar dat lijkt me logisch

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:25

het kan ook zijn dat je paard bang is om vast te staan doordat er een keer iets is gebeurty waardoor hij niet weg kon en daardoor raakt hij gewoon in paniek als hij vast staat

het is eigenlijk het zelfde als met iemand die benauwd wordt als hij in een kleine ruimte zit claustrofobi (of hoe je het dan ook schrijft)

je kan kijken of hij stil blijft staan als je hem niet vast zet en mischien zijn er ook paarde/dieren psychologen en als je wel van paranormale dingen huodt/gelooft dan kan je altijd een dieren fluisteraar inschakelen anders zou ik het ook niet weten

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 17:45

bedankt iedereen voor de reacties, heb haar idd gewoon los gezet, gaat best aardig eigenlijk! Eerst het touw los door de ring, dan wil ze nog wel eens weglopen maar dan heb ik haar zo weer te pakken, leg er nu wel een knoop in dat ze wel de druk voelt dat ze vast staat, maar het is een knoop die losgaat als ze gaat trekken. Zo is er geen paniek meer en geen kapotte halstertouwen, halsters en ringen ( ). Met longeertouw heb ik verder niet geprobeert, vind ik te link....
groeten iedereen!