Vraagje over bitloos hoofdstel.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Tiara

Vraagje over bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:21

Ik wil misschien wel een bitloos hoofdstel kopen voor Santos, maar moet een paard daar erg aan wennen of niet?

Miran88

Re: Vraagje over bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:53

het ligt eraan of je paard hard in zijn mond is en of ie erg druk is denk ik

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:10

ik heb een zwaar koudbloedpaard die je een rol prikkeldraad in z'n mond kan hangen, dan loopt ie nog door.
Ik heb een bitloos hoofdstel gekocht (NoBit) en ben er zo mee weggereden, hij is veel gevoeliger op de andere hulpen (zit en stem) en heeft een veel rustiger hoofd dan met bit.

Als ik boerenwerk ga doen met hem (ploegen, boomslepen) dan heeft ie nog wel een bit in, helaas, daar moet ik nog een oplossing voor zoeken, dan gaat het bit er ook dan uit!

Je moet het wel goed voorbereiden met grondwerk: het paard moet eerst goed kunnen wijken voor druk en de one rein stop moet goed ingeprent zijn, je kunt op www.paardnatuurlijk.nl precieslezen hoe je dat aan kan pakken

vlokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:03

heb een haffie die ik me een bozal rijdt (westernhoofdstel zonder bit) Ze staan ook op de site van arthur westernstore in vorstenbosch helaas zijn ze wel duur. je kunt het ook gewoon proberen met een hackemore. Maar probeer het wel de eerste keer uit met iemand erbij niet ieder paard reageert hierop

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:10

Ik heb de eerste keer dat ik met CRB reed, het hoofdstel eronder gedaan. Dan kan je zelf oordelen.Gaat het goed, stuur je met 'de teugels zonder bit', en als het even niet gaat, kan je de normale teugels ook oppakken. Wel even irritant dat je met 2 teugels moet rijden, maar daar wen je wel aan.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 10:46

Bedankt! Dan denk ik dat als ik er 1 koop het de eerste keer net zo ga doen als Cynthy. Lachen