Galopje vlak voordat je terug bij stal bent, uit den boze?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Galopje vlak voordat je terug bij stal bent, uit den boze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:38

De vraag lijkt me duidelijk: wie beschouwt het als absoluut uit den boze om op een buitenrit het laatste stukje voordat je terug bij stal bent nog even te galopperen?

Ik hoor nl. van veel ruiters dat ze zoiets nooit doen omdat ze het paard dan veel moeilijker onder controle kunnen houden. Ik vind echter dat je dat dan maar speciaal met hem moet gaan oefenen, een paard hoort altijd naar je rem te luisteren, ongeacht hoe dicht je bij de stal bent of hoe graag hij die berg op galoppeert...

Wie heeft dit wel bewust geoefend met zijn paard en hoe?

(Ik weet dat dit eigenlijk helemaal niet goed is, het paard moet rustig op adem kunnen komen het laatste kwartiertje, maar het gaat even om het principe)

MissesYou

Re: Galopje vlak voordat je terug bij stal bent, uit den boz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:58

Ik zou het afraden want veel paarden zijn een wereld van verschil op de terug weg dan met de heen weg. MIjn oude pony stond in een natuur gebied waar ik veel rnd reed en galoppeerde ik langs de wei, hij werd er niet heet van en het was op niet in de buurt van een weg en vekeer. Maar nu staat mij pony aan huis dus begin ik vroeg op de terug weg te stappe want het is al snel een dribbel kont

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:59

Ik vind het niet echt van den boze....maar als het goed iss maar ik deed het soms ook hoor. de laatste paar metertjes (ahw.)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:00

Nou dan geef ik wel enorm het slechte voorbeeld vrees ik. Mijn paard draaft op het harde heel graag heeel hard en dat mag hij vooral doen......ja precies: op de terugweg!!! Maar het zal per paard verschillen en ook een beetje karakter zijn of dat hij daar misbruik van maakt of niet. Die van mij vindt het de normaalste zaak van de wereld en als ik een keer geen zin heb, is er ook echt niks aan de hand!

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:00

Toen mijn pony het nog 'deed' en ik nog fanatiek met hem reed enkele jaren terug, wilde ik ook wel eens een galopje maken op een stuk vlak voor de manege. Niet het allerlaatste stuk, maar net daarvoor. En hij wist maar al te goed dat we er bijna waren.
Hij ging dan wel erg hard, maar hij wist ook dondersgoed dat hij voor een bepaald punt moest stoppen, want dan ging ik hem uitstappen. Voor mij geen probleem dus, maar ik kan heel goed begrijpen dat het voor anderen moeilijker is om hun paard te houden. Die van mij was erg pittig buiten, maar nooit zo pittig dat ik hem niet meer kon houden.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:02

ligt ook helemaal aan het karakter van het paard, lijkt me. bij mijn douwe kan dat perfect, hij maakt zich daar helemaal niet druk in.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:05

als afwisseling kan het wel(daarna nog wle op erf uitstappen) maar ik heb nooit echt vaste stukken waar ik gallopeer.Soms rijd ik weleens op een paard en die eigenaar gaat vaak zelfde rondje en op zelfde stuk in galop en dat merk je aan het paard.Ik veras mijn paarden altijd,zo is de kans op ongewilde race partijen(die natuurlijk altijd wel een kunnen gebeuren)klein en hbe je ook geen drammerig paard wat perse op een bepaald stuk harder wil en op de tergu weg naar huis aan het miepen is...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:06

Je hebt wel gelijk... een paard hoort ten aller tijden naar je rem te luisteren, en ik denk dat een keertje dat laatste stukje teruggalloperen niet erg is.
Maar je moet het niet standaard op dat stuk maken, want wil je dan een keer stappen, heb je toch bij de meeste paarden dat je ze niet meer tegen kunt houden. En dat kan gevaarlijk zijn. Dus een keer is niet erg, maar je moet het niet standaard maken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:39

Ik kom graag thuis met een paard dat droog en op adem is.
Daarom doe ik het niet op het laatste stukje, niet om een andere reden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:42

Margreet schreef:
Ik kom graag thuis met een paard dat droog en op adem is.
Daarom doe ik het niet op het laatste stukje, niet om een andere reden.

Dat is volgens mij ook de reden, rustig en op adem thuis komen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:47

In principe heb ik er niets op tegen, als je controle hebt over je paard........alleen...is het niet mijn idee van uitstappen of cooling-down, en daar ben ik best wel fel op, dat vind ik belangrijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:47

ik heb van vroeger (35 jar gelden) onthouden dat je nooit, maar dan ook nooit op huis aan mag galopperen.... ik heb het dan ook nooit gedaan, mijn hele paardrijdend bestaan niet.
nu heb ik een paard waarmee je überhaupt niet kan galopperen (zware koudbloed), maar nu draaf ik niet op huis aan.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:52

vandaag nog buiten geweest. En Phara mocht van mij in volle galop! maar er waren ook paden dat ik in een heeeel verzamelt galopje kon gaan, en dan een paar metertjes weer volle gas Clown en dan nam ik hem weer terug tot een handgalopje! Soms zelfs tot bijna staptempo! gewoon om te kijken of ik de controle nog wel had. Ik kon zo in een paar passen van galop naar halt! Ik vind het een goed gevoel dat die rem er op zit; ik kan het laatste stukje naar huis niet galopperen want dat is straat. Maar op de terug weg kan ik prima in een hand galopje gaan. Hij is dan wel wat heter maar blijft luisteren, dus persoonlijk vind ik het zelfs goed dat je het er wat in 'traint' dat je paard ten alle tijden moet gehoorzamen. Op weg naar huis of niet!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:01

Volgens mij hangt het van het karakter van je paard af of je dat kunt doen. Met mijne kan het makkelijk hij weet dat ik bepaal hoe hard we gaan en in welk tempo en de terug weg is dan ook niet anders als heen. Wel stap ik na een buitenrit altijd nog even na in de bak.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:20

Ik kan prima in galop terug naar stal zonder dat ik de controle over mijn paard verlies. Heb het wel eens gedaan toen ik precies een uur op tempo wilde trainen en daarvoor ook het laatste stuk naar stal nodig had. Vervolgens heb ik gewoon een kwartier uitgestapt op het stalterrein, iets wat ik normaal gesproken dus doe op de weg naar huis.

Mijn reden om het laatste stuk te stappen is dus ook het paard op adem laten komen. Maar voor de controle hoef ik het niet te laten, mijn paard wordt echt niet heter op dat laatste stukje naar huis. Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:16

Galop op de terugweg gaat prima!
Zolang ik maar niet heen en weer ga galoperen, dus ergens omdraaien en dan zelfde pad terug. Dan heb ik toch wel mijn handen vol om hem een beetje bij me te houden.

Hier in de buurt hebben we 1 brede dijk, van 3 à 4 km lang. Zodra hij daarop komt, wil hij hard. Niet vreemd, daar mag hij altijd uitrazen. Dat is de enige plek waar ik hem echt helemaal kan laten gaan, zonder last te hebben van verkeer.
Zo ook op het ruiterpad naar het strand, dat gaat naar boven en beneden. Naar boven gaat hij als een idioot, naar beneden weer netjes in draf, tenzij ik hem anders vertel.

Ik weet van hem, dat ik mezelf er alleen maar mee dwars zit als ik hem op dat soort plekken niet even uit laat razen. Dan ben ik constant aan het vechten.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 22:15

Knap hoor als je paard altijd zo goed naar je luistert! Speedy heeft nogal eens als hij wat heter is, dat galop voor hem meteen betekent dat alle remmen eraf mogen. Niet dus! Ik maak sinds een paar weken pas de eerste echte buitenritten met hem sinds ik hem heb, en laat hem ook wel eens voluit gaan. Dat heeft hij nooit gemogen voordat hij bij mij kwam, dus volgens mij heeft hij daar de smaak wel van te pakken. Het is nu zaak om hem door veel oefenen duidelijk te maken dat ik het tempo bepaal, ook in galop en ook op de terugweg. Ik ben wel van plan daar echt moeite in te steken, want ik vind het geen veilig gevoel als ik weet dat ik mijn paard niet altijd onder controle heb. Hij is nog jong, dus hij leert het wel snel genoeg denk ik.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:22

Oh, mijn paard is nog steeds fanatiek hoor, na een uur draven en galopperen. Ik moet hem er dan soms nog steeds op wijzen dat we MIJN tempo aanhouden en niet dat van hem. Maar dat heeft niets te maken met naar huis gaan of juist van huis af gaan. En van controleverlies is ook geen sprake, hooguit van een meningsverschil over het tempo. Knipoog

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:01

Ik maak ook graag het laatste stuk nog een galopje, ook als ik er net opzit galopperen we vaak aan (wel een beheerst galopje natuurlijk)
Bassie vind het ook erg lekker om te galopperen en dan issie veel blijer.
Zolang je paard maar weer op adem is als je gaat afzadelen vind ik het in de meeste gevallen absoluut geen probleem

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:53

Ik galopeerde altijd juist het laatste stuk want dan gingen ze er teminste echt voor en galopeerde ze ook echt full speed!
Ben ook wel een paar keer van 'zadelplaats' met enkel een halster naar het weiland geraced, ook geen probleem.

En een keer zonder zadel of hoofdstel, alleen een halstertouw om hun hals naar huis geraced. Ook geen probleem.
Ik kon altijd nog remmen als ik wou, nooit problemen mee gehad.
Ook op t strand, op de 'heen' weg rustig, en op de 'terug' weg racen, ik kon altijd nog aan het eind van het strand stoppen, met alle ponys. Heb nog nooit gehad dat ik ze niet hield.. En dan had ik nog wel ponys afentoe die soms al een half jaar niet meer gereden waren...

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:09

Ik kan ook prima in galop naar stal terug en hem dan nog terug krijgen, mááááár....... als ik dit regelmatig doe, dan beginnen ze te dribbelen, hard te lopen enz. als we niet in galop terug gaan.
Daarom heb ik de laatste jaren ervoor gekozen om gewoon rustig in stap naar huis te gaan, (zijn ze ook gelijk mooi op adem en afgekoeld) ik draaf nog weleens een stuk aan het eind ofzo en héél af en toe een galopje, maar over het algemeen gewoon in stap lange teugel het laatste eind.
dit hier boven gaat over m'n pony

m'n paard heb ik nog maar 2,5 maand. met hem stap ik ook het laatste stuk, dan is hij op adem en afgekoeld. Een galopje richting huis heb ik nog niet uitgeprobeerd. Hij dribbelt btw niet, gaat hooguit iets sneller stappen aan de lange teugel het laatste stukje richting huis. (oost west thuis best hé)

dus voor mij geen galopje richting huis, niet voor de controle, maar voor de rust! (toen m'n pony en ik jong waren was dit trouwens een ander verhaal, toen moest ik echt stappen omdat ik hem anders bijna niet meer terug kreeg Bloos )

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 10:45

Ik galopeer het stuk naar huis niet, om paard op adem te laten komen (ik calculeer altijd gewoon een uitstapperiode in mijn buitenritje)....ga je in de bak daarna nog uitstappen, dan kan het natuurlijk wel als je je paard gewoon onder controle kan houden. Ik kan mijn trekpaard ook gemakkelijk nog laten galoperen in een gecontroleerd galopje, maar ik oefen ook veel met langs het erf lopen. Richting huis rijden betekend niet altijd dat de paarden klaar zijn en dan rijden we gewoon nog een stukje door...protest betekend dan ook vaak, nog een brok extra. Een paard behoor je altijd te laten luisteren en jij bent ook altijd diegene die bepaald waar jullie saampjes heen gaan. Als jij wilt stappen op het laatste stuk, moet dit zoveel mogelijk met rust gaan en wil je dat in galop, dan ook in rust! *wink*