Chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ancksunamun

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:52

Morgen komt de DA langs om mijn paard te enten. Ik hoorde vandaag op stal dat chippen verplicht is om hem te kunnen laten verzekeren. Mijn paard is een paar weken geleden verzekerd (EFO), maar ik heb niks gehoord over chippen, hij zei alleen dat als ik hem liet chippen, ik het nr naar hun moest sturen. Maar mss heb ik hem verkeerd begrepen ofzo en is Djinn straks niet verzekerd. Weten jullie hoe dat zit? En waarom zijn sommige mensen zo tegen chippen?

aafje87

Re: Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:03

Hoi,
Vanaf 1 januari 2006 MOETEN alle paarden gechipt zijn.
Voor sportpaarden gelt dit voor 1 januari 2005.
Het paard is nu nog wel verzekerd maar als je te lang wacht niet meer.(dus na 1 jan '06)
Waardoor er veel mensen tegen chippen zijn is vooral omdat het niet in een paard thuis hoort zo'n chip!(correct me if i'm wrong!)
Maar er zijn nog vele andere reden waardoor er zo heftig op chippen gereageerd word!
Dit kan ik zelf niet vertellen aangezien ik er niet tegen ben!(ik vind het een goed oplossing, paarden kunnen bij diefstal worden getraceerd en het is paardvriendelijker als brandmerken cq tattooeren)
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 21-06-05 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:04

Chippen is niet meer verplicht, het is ook mogelijk om het DNA van je paard op te laten slaan. het gebruik van een van beide vormen is wel verplicht.

Sommige mensen laten hun paard niet chippen omdat niet echt bekend is wat de mogelijke gevolgen van het chippen zijn. Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je dus ook het dna van je paard laten opslaan.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:06

ja maar DNA kan alleen als je een ontheffing hiervoor hebt! En die geven ze niet zomaar meer!!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:09

Gewoon een chipontheffings brief sturen, en een beetje een verhaal zwetsen en dan lukt t wel hoor!
(als je niet voor de chip wilt gaan natuurlijk)

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 17:14

Ok, duidelijk, bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal het er morgen nog even met de DA over hebben en dan denk k dat k hem gewoon laat chippen, mijn katten zijn een aantal jaar terug ook gechipt en hebben verder nergens last van.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:20

Ikhad juist begrepen dat ze tegenwoordig makkelijk zijn in het geven van een ontheffing, gewoon aanvragen en een heel verhaal erbij is niet meer nodig?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:29

aafje87 schreef:
ja maar DNA kan alleen als je een ontheffing hiervoor hebt! En die geven ze niet zomaar meer!!

Gel*l, je elke aanvrager krijgt ontheffing, zonder opgave van redenen.
Chippen is ook nooit verplicht geweest, registratie wel. DNA is als alternatief geldig.
Laat je dus niks wijsmaken en ros geen chip in je paard omdat deze of gene eikel de boel weer eens aan het schijten brengt. Je hebt nog tot eind volgend jaar om het te doen, dus maak je niet druk.
Overweeg wat je wilt, laat je informeren en neem je beslissing op basis van feiten, niet omdat iemand iets ongefundeerds loopt te bleren.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:04

Volgens mijn da gaat het chippen binnenkort weer op de schop.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:07

toverpaardje schreef:
Ikhad juist begrepen dat ze tegenwoordig makkelijk zijn in het geven van een ontheffing, gewoon aanvragen en een heel verhaal erbij is niet meer nodig?

ik had gewoon iets gekopierd van een site Haha!
zijn vast wel meerdere mensen die dat zo gedaan hebben