nieuwe ijzers- gelijk weer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

nieuwe ijzers- gelijk weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 15:05

hoi,
mijn paarden hebben geen hoefijzers, maar mn vriendin heeft net een paard die morgen wel wordt beslagen. mag ze daarna gelijk wel weer rijden, of moet je ff rustig aan doen?

kimmie261

Re: nieuwe ijzers- gelijk weer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:06

nee hoor,je kan gewoon weer rijden....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:08

Het ene paard loopt zo weg met nieuwe ijzers, het andere paard loopt even een dagje gevoelig. Je merkt wel aan het paard of hij beter even een dagje rustig aan kan doen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:23

Als het de eerste keer beslaan is, zou ik eerst een dagje longeren en dan kijken hoe het gaat. Even wennen. Verder afhankelijk van het paard of het wel of niet nodig is om er rekening mee gehouden moet worden.
Je kunt het ook even aan de smid vragen, als er veel afgaat of er moet iets in de stand verandert dan zal het paard even tijd nodig hebben.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:36

Je kunt beter van te voren dan gaan rijden. Dan kunnen ze de rest van de dag wennen en de volgende dag heb je dan meestal geen problemen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:39

als je je paard 1x in de 5 maanden laat beslaan en daardoor zo'n andere stand heeft,kan ik me voorstellen dat je ze laat wennen,maar mijn paarden worden zowiezo elke 8 weken gedaan,dan gaat er maar zo'n klein beetje vanaf,dat ik een uur later rij....heb er ook nooit problemen mee gehad moet ik eerlijk zeggen...

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:44

Ben het met karin eens Ja

Kon zelf altijd bij wijze van meteen wegrijden Tong uitsteken Nooit gedaan overigens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:36

Als het goed is kun je gewoon wegrijden.
Maar inderdaad als het de 1e keer is kun je het beter even aankijken dan dat je gelijk gaat rijden... Verder kun je dr gewoon op!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:39

Ik ben vantevoren gaan rijden, daarna op de wei (eerste keer ijzers) en meneer vond t prima Lachen

Ander vraagje, mijn paard is vandaag een ijzer verloren, hoefsmid komt zsm. maar zou ik hem eventueel wel kunnen longeren nu?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:05

ik zadel Prisca meestal op als de hoefsmid aan het opruimen is. Kan dus best wel. Blijkt haar paard er sterk op te reageren kan ze hem alsnog op stal zetten.

Als er een ijzer onderuit is en je weet zeker dat er geen nagels meer in de hoef zitten, dan kan je best rijden. Zit er nog wel iets in, zou ik het niet doen. Ook alleen in de rijbak rijden, niet over straat of zo.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:01

PriscaZ schreef:
ik zadel Prisca meestal op als de hoefsmid aan het opruimen is. Kan dus best wel. Blijkt haar paard er sterk op te reageren kan ze hem alsnog op stal zetten.

Als er een ijzer onderuit is en je weet zeker dat er geen nagels meer in de hoef zitten, dan kan je best rijden. Zit er nog wel iets in, zou ik het niet doen. Ook alleen in de rijbak rijden, niet over straat of zo.

ik zou helemaal niet rijden als je paard net een ijzer heeft verloren..

vind jij het makkelijk lopen met 1 schoen aan??
nee dus,
ook je paard loopt daardoor moeilijker vanwege het verschil !

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:03

Ze heeft het paard net. Het zou niet de eerste keer zijn dat de oude eigenaar de smid niet meer laat komen... Kijk even het even aan. Van tevoren rijden doe ik ook vaak.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:11

Als je niet weet wanneer het paard voor het laatst ijzers heeft gehad zou ik van te voren rijden en daarna een stukje aan de hand wandelen. De dag erna kun je gewoon weer rijden. Je merkt snel genoeg of het goed gaat of niet. Mijn paard liep de eerste keer met ijzers heel komisch, net of ze een paar kilo aan haar voet had hangen...twee dagen later liep ze perfect normaal en nu kan ik gelijk na het bekappen/nieuwe ijzers gaan rijden.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:24

Ja, je kunt best meteen weer rijden, maar wel beetje rustig aan: even aan zijn nieuwe schoenen laten wennen.
Alleen de meeste mensen doen het niet, want de smid neemt nogal wat tijd in beslag (vooral met beslaan) en vaak kies je er dan zelf al voor om hem een dagje rust te geven, waarin hij wel een bezoekje van de smid krijgt.

Maareh.. als je een ijzer hebt verloren moet je zo snel mogelijk de smid laten komen.
maar als dit een dagje duurt is het niet erg als je 1 dag met 3 ijzers rijdt.
Het is natuurlijk anders als er scherpe dingen uitsteken of als het ijzer los zit, maar in principe is voor een keertje niet erg.
Dit moet alleen dan niet te lang duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 22:35

Vaak zijn ze wel wat gevoelig aan de hoeven na het beslaan. Er word natuurlijk wel ff op die hoeven getimmert Knipoog
Mijn Hoemsid zegt ook, je kan gerust gaan rijden alleen op de verharde weg eventjes rustig aan doen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 06:39

Ik had het gisteren omgekeerd, omdat Irish elke keer haar ijzers er onder vandaan trapte in de wei heb ik ze eraf laten halen. Wel ben ik meteen gaan rijden, buiten nog wel. Geen centje pijn had ze! Dat is dus verschillend per paard.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 08:34

het betreffende paard loopt nu al op ijzers, waarvan er 1 los zit.
het ging erom dat de hoefsmid vanochtend zou komen, en dat er vanavond les was. maar mn vriendin heeft de afspraak verzet inmiddels....