De wratten op de voorbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Civic

De wratten op de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 11:11

Hoi allemaal,

Ik ben even heel stom de naam kwijt van de 'wratten' aan de binnenkant van de voorbenen van een paard.. Zilverwrat denk ik steeds, maar volgens mij heet het niet zo
Ohh echt stom van mij!

Maar goed, die 'wratten' zijn dus heel groot bij Movie en ook vrij zacht. Ik vind het zelf er niet uit zien, maar er staat me iets van bij dat het er van zelf af moet vallen. Dat je er niet zelf aan kan pulken, omdat dat slecht is??

Wat doen jullie met deze 'wratten', zelf laten afvallen of maken jullie ze zelf kleiner??
Ik ben super benieuwd, want ze storen me enorm! Hahah

Of kan een hoefsmit dat weghalen?

Groetjes Linda

Wiesje

Re: De wratten op de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:20

Die dingen heten zwilwratten. (djeez, als je erover na gaat denken echt een rotwoord).

Bij mijn paard (die trouwens wat ouder is) groeien ze nauwelijk en vallen ze dus eigenlijk zelf stuk bij beetje af. Ik zie ook wel eens paarden lopen waar nog behoorlijke stukken aanzitten. Volgens mij moet je er gewoon afblijven en kun je anders je hoefsmid vragen om een stukje ervanaf te halen. Maar... correct me if i'm wrong.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:20

Je bedoelt waarschijnlijk de zwilwratten ik haal ze er altijd zelf af bij de paarden gewoon eraf trekken. Ik weet niet of ze er zelf af vallen,
als dat zo is duurt dat wel heel lang volgens mij.
Zelf eraf trekken kan echt geen kwaad.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:43

Idd. Zwilwratten.
Bij mijn pony groeien ze erg snel, ik haal ze er altijd vanaf, dat gaat heel makkelijk en ze voelt er haast niets van. Dat ze er vanzelf afgaan heb ik nog nooit van gehoord, toen ik haar net had raakten die dingen elkaar bijna...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:04

Zwilwratten moet je er niet aftrekken, dan bestaat de kans dat het inscheurt tot op het leven. (werk bij je eigen nagels precies zo)
Kleine wratten kan je met een tang afknijpen, grote met een scherp mesje afsnijden. (pas wel op dat je niet uitschiet in je eigen hand of paardenbeen!)

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 12:49

Ja precies Sjuimpje..dat heb ik dus ooit eens gehoord en dat is me altijd bijgebleven. Ik laat ze wel zitten, volgende week komt de hoefsmit en dan vraag ik het wel aan hem!

Ohhhjaaaaa ZWILwratten.. wat een gekke naam. Maar ik zat wel in de buurt met mijn zilverwratten! Hhahah

Bedankt, groetjes Linda

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:20

Zwilwratten bedoel je. Als het er moeilijk van het been te halen zijn kan je het soepel maken met baby-olie, vaseline e.d in ieder geval iets waar het soepel van word zo krijg je ook minder kans op scheurtjes in het leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:48

Ik heb weleens gelezen dat hoe hoger in het bloed, hoe kleiner de zwilwrat...En naarmate ze ouder worden, worden ze groter.
Dat zou op zich wel kunnen kloppen; mijn Fries x ??? heeft echt grote zwilwratten die ik er beter niet zelf af kan trekken, ik laat ze meestal door de hoefsmid doen.
Mijn Andalusier x Arabierveulen heeft hele kleintjes.

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 16:15

Dat zou dan in het geval van Movie niet echt op gaan Nicolletje..
zal wel verschillend zijn per paard.

Ze zijn heel zacht en soepel, ik kan het er eigenlijk zo afhalen.. maar ik durf dat niet zo goed dus.
Ik wacht wel op de hoefsmit!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:57

ik snij ze er inderdaad af met een mesje,niet meteen heel diep,maar langzaam steeds een stukje verder...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:48

bij mijn oude pony maakte ik het soepl met uierzalf en peuterde het er dan beetje bij beetje af en dat ging prima. Mijn paard haalt ze er zelf af. Hij zet zijn voorbeen ergens op en knabbelt ze er af

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:50

Even over de benaming: 'zwil' komt van het werkwoord 'zwellen' en betekent 'eelt'. Aldus mijn Dikke Van Dale. Knipoog

Eeltwratten dus. Haha!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 10:55

Bedankt Karin. voor de verklaring van het begrip Haha!

Ik kwam vanmorgen bij Movie en warempel.. 1 zwilwrat ( de grootste) was er helemaal afgevallen en is nu mooi klein!
Ik denk dat het eraf gevallen is, of ze heeft het misschien zelf gedaan.

Groetjes Linda