hoe op een positieve manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2001

hoe op een positieve manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 10:34

hey ik rij op een manege waar ik eiegenlijk op elk paard wel met zweep moet rijden maar dat zou toch ook anders moeten kunnen
zonder zweep en alleen met hulpen van de benen en ookop een manier dat hij het leuk vin wie heeft de oplossing

piggeljay

Re: hoe op een positieve manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:57

dan moet je western gaan rijden, daar moet je alleen op je benen rijden en een zweep is daar eigenlijk "not done".
maarja dat is een kwestie van keuzes maken.
je kan best dressuur rijden op een western manier kijk maar naar hunter under saddle

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:03

daarom heb ik t dus niet zo op manege's , je leert er inderdaad behoorlijk met een zweep te werken...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:50

Citaat:
dan moet je western gaan rijden, daar moet je alleen op je benen rijden en een zweep is daar eigenlijk "not done".

Dit vind ik een beetje onzin hoor, alsof alle dressuurruiters hun paard slaan, veel hebben er ook een hekel aan als mensen hun paar decht meppen. Ook kan je als dressuurruiter prima zonder zweep rijden.

Ik ben alleen bang dat het voor jou moeilijk is om met een manegepony netjes alleen op je been te rijden, omdat die pony´s vaak erg ongevoelig zijn voor subtiele hulpen omdat er zoveel mensen op rijden en die soms erg ruw qua hulpen kunnen zijn.
Ik zou zeggen: probeer zoveel mogelijk netjes op je been te rijden, en geef anders een klein tikje achter je been. Maak veel overgangen stap, draf, stap, halt, draf enz. daardoor worden ze vaak ook wel wat beter op je been.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:21

ik ga mee met elanor.
Als dressuurruiter heb ik ook een lange zweep en die gebruik ik ook regelmatig, mààr ik heb er nog nooit echt mee geslaan(ok op 1 of 2 keer) Voor de rest heb ik altijd geleerd een zweep te gebruiken om het paard de aandacht te vragen, of net ietsje extra, ik tik dus vaak gewoon even vanuit mijn pols waarmee ik het paard geen pijn doe maar wel een klein "schrikeffect" teweegbreng.

Maar het probleem op een manege is idd dat paarden door tientallen ruiters worden bereden, en die ruiters zijn niet allemaal even gevorderd. Dus ipv subtiele hulpen, ligt de helft de schoppen om hem draf te krijgen, paard wordt het gewoon, de volgende schopt nog harder, dat wordt het paard na een tijd ook gewoon, en de laatste kan hem nauwelijks met een zweep vooruit krijgen(het afstompeffect)

Ik zou proberen als je rijd ook veel overgangen te rijden, en altijd eerst een kuitdruk, reageert het paard niet een schopje, nog niet een tik met de zweep. Na een tijd zullen de meeste paarden inzien dat als ze op de kuit niet reageren, er nog een schop en tik kunnen volgen. Maar de vraag is natuurlijk als dit ook zo efficient is bij manegepaarden, omdat die door zovele worden bereden Lachen

2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:15

ik wil wel western gaan rijden (dat heb ik altijd al gewilt) maar hier in zeeland zijn niet zo veel western maneges en als die er zijn heb je een eigen paard nodig en die is te duur voor ons en de lessen zijn ook meestal 2x zo duur als een dresuur les

ik ga gewoon veel oefenen om met goede been hulpen en veel met stem ik denk dat ik het daar maar mee moet doen en ik ben het ook eens met ellepel want het wordt je bijna automatisch aangeleerd dat je met zweep rijdt maar ik ben het ook eens met elanor want natuurlijk zijn er ook verstandige dresuur ruiters die zo nu en dan is een tikje geven

heel erg bedankt voor de info ik denk dat ik er wel veel mee kan