Gedrag paard in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prowler

Gedrag paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 13:25

Voordat ik mijn vraag stel: ik rij nog niet zo lang en heb weinig ervaring. Ik heb lessen op een manege en mijn vraag gaat over VOOR en NA het rijden, wanneer het paard in de stal staat. Ik merk dat het paard waar ik meestal op ga (supermak en lief paard) als ik aankom helemaal geen zin in mij heeft en vaak naar mij gaat happen en met zijn hoofd heen een weer zwaaien. Dit kan ik nog wel begrijpen, omdat hij gewoon geen zin heeft in werken denk ik. Als ik eenmaal de teugels van het hoofdstel over zn nek heb gedaan en heb laten weten dat hij toch echt moet, dan geeft hij het meestal op en is dan ook gewoon kalm.

Maar als ik hem na het rijden dan weer terugzet in de stal dan begint het gedrag direct weer; alsof hij mij meteen weg wil hebben. Terwijl ik het dan nog wel leuk vind om hem even goed te poetsen, en dat lijkt me ook gewoon goed voor het paard. Meestal doe ik dat dan maar heel even, omdat ik merk dat hij het gewoon niet leuk vindt. De laatste keer heb ik geprobeerd het hoofdstel om te laten en dan te poetsen en dat ging een stuk beter, maar hij was er nog steeds niet echt blij mee.

Vinden paarden het nou echt niet leuk om gepoetst te worden of begrijp ik zijn gedrag verkeerd..? Poets ik misschien niet goed (te zacht ofzo..?) Ben erg benieuwd, want ik probeer het gedrag van paarden nog een beetje te doorgronden Knipoog

Margreet

Re: Gedrag paard in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:42

Ik denk dat het om een manegepaard gaat he?

Vaak zijn die dieren nogal gesteld op hun "privacy" om het zo maar even te noemen. Ze lopen vaak meerdere keren per dag en dan nog de hele dag mensen in de gang, op stal wil zo'n dier vaak gewoon rust hebben. Dat is niet persoonlijk naar jou bedoeld, maar zie het maar als een soort zelfbescherming. Vergelijk het maar een beetje met wildvreemden die te pas en te onpas je slaapkamer binnen komen.

Is er geen poetsplaats ofzo waar je lekker kunt teuten?

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:45

Ik ga met Margreet mee, ik denk ook dat het paard, in zijn stal, gewoon met rust gelaten wil worden. Ik denk dat hij met poetsen buiten zijn stal al een stuk vrolijk zal zijn. (hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:38

Hoi,
Ik heb zelf een paard, en dat vertoont ook zulk gedrag. Mijn paard wil gewoon met rust worden gelaten op stal, het is dan ook het enige plekje wat helemaal van haarzelf is.
Ik poets en zadel daarom nooit in de stal, maar haal haar er lekker uit en zet haar op de poetsplaats, of tussen twee kettingen. Heeft ze ook nog wat leuks om zich heen om te kijken. En het scheelt enorm in haar humeur, want buiten haar stal kan ik (bijna) alles met haar doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:27

klopt helemaal een manege paard heeft alleen maar rust in zijn of haar stal, respecteer dat dan ook, en poets eventueel buiten de stal, of zadel op buiten de stal...

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 21:27

Voor mijn paard is haar stal ook echt haar eigen plekje, ik doe ook eigenlijk niets met haar in de box.
Op een manege is het vaak wat lastiger om buiten de box te poetsen omdat er niet overal genoeg plek is om met alle paarden in de gang te staan, dan is een hoofdstel om geen gek idee. Dat deed ik vroeger ook wel bij bepaalde manegepaarden. Je hoeft nog niet eens alle riempjes vast te maken, gewoon omdoen is genoeg. Na het rijden kan het best zijn dat het paard wil drinken of plassen en daar heb jij toch ook geen pottenkijkers bij nodig? Knipoog