zadelboom goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nolita

zadelboom goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 09:10

Omdat iemand bij mij op stal op vakantie is verzorg en rijd ik nu haar paard. Ze heeft een superfijn zadel, vier maanden geleden heeft ze een tweedehands ainsleyzadels gekocht met beweegbaren boom. Zij vertelde mij altijd hoe fijn ze het zadel wel niet vond etc. Nou was ik het zadel aan het schoonmaken en merkte dat je vooraan het zadel de 'boom' enigszins langs elkaar kunt schuiven. Verder is alles stevig maar vooraan is het dus te schuiven en hoor je plok. Ik had haar dus een mailtje gestuurd om te vragen of dat wel goed was. Zij vertelde mij dat dat door die beweegbare boom komt, van voor kan die breder worden (dus met je paard 'meegroeien') Toch twijfel ik een beetje, klopt dit wel en is de boom niet gebroken?

Oh en wat ik mij ook afvraag, als ik het zadel erop leg zit er tussen de schoft en de boom ruim twee vingers. Zodra ik op het zadel ga zitten past er nog maar een vinger tussen en voel ik soms druk, is dit ook wel goed?

Rytir

Re: zadelboom goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:19

Die van mij doet dat ook en het schijnt zo te horen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:43

Inderdaad, ik heb dit ook eens meegemaakt, schijnt zo te horen.
Als het zadel minder dan twee vingers ruimte heeft als je erop zit, past het niet. In dit geval: de boom zal moeten bijgesteld.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:15

klopt. het meganisme is niet speling vrij en in gebruik wordt het iets erger. kan over het algemeen weinig kwaad al prefereer ik een vaste boom...