schrikken/bang zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoo

schrikken/bang zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 00:30

mijn paard schrikt best vaak van dingen buiten en is voor bepaalde voorwerpen bang. als ik dan afstap en er naast loop loopt ze wel mee. als ik naar het park ga moet ik er meestal 3 keer af, de stal vindt ze eng, een kei bij het viaduct en een stoepje bij het park. Ook schrikt ze vaak van dingen, planten, bordjes enz. en vooral vaak van troep op het pad. dan staat ze ineens keihard op de rem of springt opzij of doet een combinatie hiervan. ze wordt wel al minder schrikkerig als ik vaker buitenrij. Dit gedoe van haar is wel voor een deel angst maar ook voor een deel gezeur, op de terugweg doet ze het veel minder. Ik wil graag rustig buiten kunnen rijden. Kan ik het verbeteren door het gewoon te negeren of door boos te worden of hebben jullie een ander idee?

ellepel

Re: schrikken/bang zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 06:52

in elk geval niet boos worden.. het paard is bang---jij word boos,. dus reden temeer voor het paard om bang te zijn...

ik heb ook zo'n mormel, ik roep altijd maar dat hij ene bril moet heben, want die schrikt altijd nog op t laatste moment, ik praat hem er gewoon doorheen, eraf gaan doe ik niet, ik vertel hem wat voor een grote knul hij is, en dat die kei die daar ligt wel wat op een monster lijkt, maar dat hij zoooo stoer is dat hij er wel langsdurft...

werkt gegarandeerd, als ik hem namelijk ga troosten , blijft hij nog langer stilstaan, dus ik klets een verhaaltje tegen hem en dan komt t meestal wel klaar..

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 06:57

Mss met 2en gaan buitenrijden? En wat je zelf al zegt, hoe vaker ik ga buitenrijden hoe minder ie schrikt, dus zo vaak mogelijk blijven herhalen en beslist niet boos worden. En niet meer afstappen als je paard ergens bang van is, want dan weet hij gewoon, ik schrikken, ruiter stapt af, dus ik heb het gemakkelijker. Ik heb het zelf ook meegemaakt en nu gaat het super met mijn paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:30

Mijn paard is buiten ook erg schrikachtig, ook ik praat hem er doorheen. Gewoon net zo lang stilblijven staan, tot hij er met mij op zijn rug toch langsgaat. Is hij erlangs, dan heel erg belonen. Het wordt ondertussen iets minder, maar ik denk dat het vertrouwen van hem in mij daarin moet groeien.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:53

jullie doen eht dus net zoals ik het doe. ik praat ook altijd tegen haar, maar ik stap vaak af omdat ik op een fietspad rij naast een weg waar 50 gereden wordt. als ze dan stil gaat staan en achteruit begint te lopen ben ik bang dat ze misschien de weg oploopt dus stap ik snel af.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:50

ellepel schreef:
in elk geval niet boos worden.. het paard is bang---jij word boos,. dus reden temeer voor het paard om bang te zijn...

ik heb ook zo'n mormel, ik roep altijd maar dat hij ene bril moet heben, want die schrikt altijd nog op t laatste moment, ik praat hem er gewoon doorheen, eraf gaan doe ik niet, ik vertel hem wat voor een grote knul hij is, en dat die kei die daar ligt wel wat op een monster lijkt, maar dat hij zoooo stoer is dat hij er wel langsdurft...

werkt gegarandeerd, als ik hem namelijk ga troosten , blijft hij nog langer stilstaan, dus ik klets een verhaaltje tegen hem en dan komt t meestal wel klaar..

en alsje niets meer te kletsen heb en een beetje saggie word moet je gaan zingen Haha!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:53

Het enge negeren, dus niet gaan kijken waar ie nou van schrikt.. Gewoon om je heen kijken. Als jij ook gaat kijken naar waar ie bang voor is bevestig je zijn angst. En verder heel veel geduld.... beetje kletsen beetje zingen. Succes

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:48

ik praat hem er ook doorheen, alleen trapt ie daar de laatste tijd niet meer in helaas, dan blijft ie staan en gaat ie achteruit lopen, helaas altijd richting sloot, zodat ik er toch weer af moet, aan de hand sjokt ie dan gewoon mee..... errrrug irritant

ik ben nu weer veel met grondwerk bezig (Parelli en clikceren en targetten) in de hoop dat ie weer wat meer vertrouwen in me gaat krijgen en ik rijd nu even helemaal niet buiten, ook niet "binnen" want dat heb ik niet, alleen in de polder waar bijna geen verkeer is en geen enge dingen zijn

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:54

smurf schreef:
ik praat hem er ook doorheen, alleen trapt ie daar de laatste tijd niet meer in helaas, dan blijft ie staan en gaat ie achteruit lopen, helaas altijd richting sloot, zodat ik er toch weer af moet, aan de hand sjokt ie dan gewoon mee..... errrrug irritant
ik denk niet dat hij er zomaar inloopt, het lijk alleen heel eng (vind ik ook altijd, en doe eigenlijk precies t zelfde \"Haha!\"). Een paard weet precies wat hij moet doen om je er af te krijgen. Probeer er dan ook zo snel mogelijk weer op te klimmen als je er afspringt.

ik ben nu weer veel met grondwerk bezig (Parelli en clikceren en targetten) in de hoop dat ie weer wat meer vertrouwen in me gaat krijgen en ik rijd nu even helemaal niet buiten, ook niet "binnen" want dat heb ik niet, alleen in de polder waar bijna geen verkeer is en geen enge dingen zijn. polder is toch ook een buitenritje? maar dat maakt niet uit. Ik vind het super dat je de 'alternatieve' kant opzoekt, vaak heeft dit goede resultaten. Vind de join up ook een goeie methode.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:02

Citaat:
ik denk niet dat hij er zomaar inloopt

ik weet, helaas uit ervaring, dat ie dat wél doet, het heeft me al 2 zaels gekocht die ongein.......

er weer zo snel mogelijk op is makkelijk gezegd, maar ik heb een boomloos zadel en kan er alleen op met een opstapje, dus soms moet ik een uur lopen voor ik iets vindt dat acceptabel is en dan mijn oude lijf (bijna 50) er nog op zien te hijsen..... op stal heb ik altijd wel hulp....

de alternatieve hoek zit ik al jaren in..... het rijden zelf is daar zwaar ondergeschikt aan...

Bij ons blijven alleen angsthazen en scheitebroeken in de polder, en je staat verbaasd hoeven amazones je nog tegenkomt daar Cool Clown

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:07

smurf schreef:
Citaat:
ik denk niet dat hij er zomaar inloopt

ik weet, helaas uit ervaring, dat ie dat wél doet, het heeft me al 2 zaels gekocht die ongein.......

er weer zo snel mogelijk op is makkelijk gezegd, maar ik heb een boomloos zadel en kan er alleen op met een opstapje, dus soms moet ik een uur lopen voor ik iets vindt dat acceptabel is en dan mijn oude lijf (bijna 50) er nog op zien te hijsen..... op stal heb ik altijd wel hulp....

de alternatieve hoek zit ik al jaren in..... het rijden zelf is daar zwaar ondergeschikt aan...

Bij ons blijven alleen angsthazen en scheitebroeken in de polder, en je staat verbaasd hoeven amazones je nog tegenkomt daar Cool Clown

Oei das minder leuk dat je paardje de sloot in wandelt. Maar het is denk ik wel duidelijk dat je paard het maar wat gemakkelijk vind dat jij loop, en hij slaapt. Een uur lopen is niet niks. Misschien moet je eens iemandzoek die je kan helpen tijdens de buiten rit?

stalshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:19

heej,
Je moet vooral meer in het bos gaan rijden en als ze zich aanstelt gewoon beengeven en door rijden dan went ze er wel snel aan hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:39

ik merk wel als ik ene tijdje alleen op wegen rijd waar geen enge dingen staan, en ik ga dan wel langs een drukkere weg...dan mijn pony dan dus overal van schrikt...

dus regelmatig juist gekke dingen gaan opzoeken, ga een woonwijk in of wat ook, zo blijven ze makkelijker...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:44

misschien moet je gewoon wat vaker buitenlopen gawoon aan een longeerlijn. ma misschien helpt het als je een paard lesjes freestyle neemt. ma dat weet ik nie ma je kunt het proberen