Zelfbouw menwagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Zelfbouw menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 21:57

Zoals jullie misschien wel weten ben ik dus voor Hanna (shet) opzoek naar een andere kar voor het mennen. Heb tot nu toe een (redelijk zware) recreatiewagen gehad en heb nu weer een recreatiewagen van iemand te leen. Deze wagens zijn dus absoluut niet geschikt om mee over ruiterpaden o.i.d. te gaan.
Nu wil ik zelf echt heel graag een marathonwagentje, maar die komen gewoon té ver boven mijn budget. Mijn ouders zijn ook niet van plan om (zoveel) mee te betalen. Die kan ik dus wel uit mijn hoofd zetten ... Boos!
Maar bij ons in de buurt woont een man die echt heel erg kundig is met roestvrijstaal en dat soort zaken. Hij heeft voor mijn vader een aanhangwagen voor zijn motor inelkaar gezet en ook had hij wat aanpassingen aan mijn oude kar gedaan. Een goede kar aankopen lukt gewoon niet, die zijn mij gewoon te duur, helaas ...
Nu heeft deze man al eens tegen mij gezegt dat hij wel een menwagen voor mij inelkaar wou zetten, tenminste het frame, roestvrijstaal dus Knipoog
Als voorbeeld kan hij de kar van de vader van een vriendin van mij gebruiken, marathonwagen voor haflinger, maar die voor mij moet dus in een kleinere uitvoering Knipoog
Maar heeft een van jullie misschien ook ervaring met het zelfbouw van een kar?

carola1

Re: Zelfbouw menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:37

mijn vriend wil ook al een tijdje zelf een kar bouwen.
hij is al een lange tijd opzoek naar bouwtekeningen e.d. maar die zijn nergens te krijgen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 06:46

De collega van mijn vriend (werken in een metaal bedrijf) heeft zelf een marathonwagen gebouwd. Die rijd met friezen in wedstrijdverband dus ja kan aannemen dat het wel goed is Haha!'
Ik zal eens voor jullie vragen of er tekeningen van zijn en anders of ze ergens verkrijgbaar zijn.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:38

Je moet eerst eens in de rondte bellen bij rijtuigbouwers, vd Heuvel bijvoorbeeld. Geen importeurs, maar oudere bedrijven die echt zelf wagens gemaakt hebben.
Die hebben vaak nog wat bouwtekeningen.

Ga zonder bouwtekening alsjeblieft niet aan de gang. Je mág niet bezuinigen op een wagen, als er iets breekt, kan je je pony ook meteen een spuitje geven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:09

Sjonniej schreef:
Je moet eerst eens in de rondte bellen bij rijtuigbouwers, vd Heuvel bijvoorbeeld. Geen importeurs, maar oudere bedrijven die echt zelf wagens gemaakt hebben.
Die hebben vaak nog wat bouwtekeningen.

Ga zonder bouwtekening alsjeblieft niet aan de gang. Je mág niet bezuinigen op een wagen, als er iets breekt, kan je je pony ook meteen een spuitje geven.

En jij denkt dat vd Heuvel wel even wat tekeningen opstuurt? Ik vrees dat je nul op rekest krijgt. Die zegt gewoon: zeg maar wat je wilt, dan maken we dat.
Als je een voorbeeldkar hebt, dan kun je die in principe gewoon nabouwen. Tekeningen zijn dan niet echt noodzakelijk. Beetje constructeur heeft inzicht in de krachten die op het materiaal komen te staan, zo spannend is dat nou allemaal ook niet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:10

Ikke;
Die weet misschien nog wel iemand die oude tekeningen heeft liggen. En vd Heuvel maakt echt zelf geen wagens meer hoor. Dat laat hij ook allemaal in Polen doen!

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 15:11

Wij kunnen van een vriendin van mij de marathonwagen lenen als voorbeeld, dus dat zit wel goed Knipoog
En dat van die bouwtekenigen, ik denk inderdaad ook niet dat ze die zo geven Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 15:28

Ik heb een zelfbouwkar. Geen marathon maar een tally-ho ( of tenminste, daar heeft het het meeste van weg )
Ik heb 'm niet zelf gebouwd of laten bouwen, maar van iemand gekocht die 'm zelf heeft gebouwd op een bestaand onderstel. Bleek na het maken te groot te zijn voor hun minishetten dus stond daarom te koop.
Onderstel is vrij zware uitvoering, met dikke luchtbanden... een echte marathonwagen is het niet, maar kan behoorlijk rondcrossen ermee vermoed ik Haha!

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:35

Sjonniej schreef:
Ikke;
Die weet misschien nog wel iemand die oude tekeningen heeft liggen. En vd Heuvel maakt echt zelf geen wagens meer hoor. Dat laat hij ook allemaal in Polen doen!

Het heeft niks met tekeningen te maken waar die wagens gebouwd worden. Ook v d Heuvel heeft z'n specialiteiten en die zal hij echt niet zomaar op straat leggen, no way. Daarnaast betwijfel ik of alles bij hen uit Polen komt, wat doet die giga-werkplaats dan nu achter hun pand? Die ziet er niet uit alsof die nooit gebruikt wordt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:24

Ja het frame wordt in Polen gemaakt. Ze doen hem alleen spuiten en afwerken in Nederland.

Maar ik ken verschillende mensen die zo via via aan een bouwtekening zijn gekomen. Dan zal vd Heuvel zelf niets geven, maar vaak kan je via zo iemand bij een oud boertje terecht komen die nog wat heeft liggen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:08

Bespaar alsjeblieft niet op een kar! Van iemand die nog nooit een kar gebouwd heeft kun je niet verwachten dat hij een prima marathonwagen bouwt.
Een karretje zoals Sanex heeft kun je 2ehands al voor een paar honderd euro kopen. En dan kan je altijd nog zeggen, voor elke rit zet ik een bedragje opzij zodat je als je het echt leuk vind een goede wagen kan kopen. Verder zou ik mijn ogen goed openhouden en je loopt vanzelf ergens tegen aan, zeker als je hier en daar laat vallen wat je wil.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 19:54

Het 'probleem' is dat wij gewoon niet zoveel geld te besteden hebben voor zo'n kar. Ik houd nu al bijna een half jaar marktplaats en andere verkoopsites in de gaten, maar de meeste karren die zo rond ons budget liggen, ongeveer 700 - 800 euro, zijn toch van die soort zwaardere of ongeveerde recreatiewagens. Omdat ik toch wel graag een karretje wil hebben waar ik beetje fijn mee kan mennen, had die man al aangegeven dat hij er wel een voor mij wou maken.
Ik zou heel graag door willen sparen voor een 'betere' kar die dan door een wagenmaker gemaakt is, maar daar heb ik gewoon het geld niet voor, dat is mijn probleem. Vandaar dat ik hier dan ook om meer informatie vraag over zelfbouw karren. Het is ook niet zo dat die man er alleen mee bezig gaat, de vader van mijn vriendin, een fanatiek marathonmenner die ook best verstand van karren heeft, gaat er ook bij helpen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:15

Roestvrijstaal lijkt mij ook erg duur en dan komen je andere onderdelen er ook nog bij zoals banden, remsysteem, vering (ik denk niet dat een amateur wagenbouwer goeie bladveren kan maken, evt kan je schokbrekers gebruiken) bokkussen enz. Ik denk dat het heel moeilijk is voor een amateur bouwer een menwagen te maken. Je hebt met heel ander gebruik te maken dan bijv. een aanhangwagen. Maar ik betwijvel sowieso of je niet tweedehands goedkoper uit bent. Ik heb mijn eerste wagen gerenoveerd (nieuwe wielen, bekleding vernieuwd, assen aangepast) Ik was toen al meer als 1000 gulden kwijt. Als je wel gaat bouwen: vraag eens advies aan Andries Veenema van HCA koetsen (www.HCA-klarenbeek.nl) Deze helpt heel veel zelfbouwers en verkoopt alle onderdelen voor zelfbouw. Zal je nooit iets proberen aan te smeren.

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 23:22

ik heloof ook niet dat iemand zomaar tekeningen uitgeeft hoor.
helaas.
en het is niet om te bezuinigen, maar mijn vriend vindt het leukom eens zo'n ding te maken.
en idd, ze zijn erg duur

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:46

napie schreef:
Roestvrijstaal lijkt mij ook erg duur en dan komen je andere onderdelen er ook nog bij zoals banden, remsysteem, vering (ik denk niet dat een amateur wagenbouwer goeie bladveren kan maken, evt kan je schokbrekers gebruiken) bokkussen enz. Ik denk dat het heel moeilijk is voor een amateur bouwer een menwagen te maken. Je hebt met heel ander gebruik te maken dan bijv. een aanhangwagen. Maar ik betwijvel sowieso of je niet tweedehands goedkoper uit bent. Ik heb mijn eerste wagen gerenoveerd (nieuwe wielen, bekleding vernieuwd, assen aangepast) Ik was toen al meer als 1000 gulden kwijt. Als je wel gaat bouwen: vraag eens advies aan Andries Veenema van HCA koetsen (www.HCA-klarenbeek.nl) Deze helpt heel veel zelfbouwers en verkoopt alle onderdelen voor zelfbouw. Zal je nooit iets proberen aan te smeren.

Welnee, zo'n kar bouwen stelt dus echt geen ruk voor, zelfs niet in RVS. De kosten zitten niet in het materiaal maar in de uren. Waarom anders komt er zoveel spul uit Polen, juist, die zijn goedkoper per uur.
Als je handig bent en weet waar je een en ander vandaan kunt peuteren, dan kun je een hoop besparen, omdat je de tijd hebt en geen uren hoeft te rekenen.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:27

mijn opa heeft een wagentje gemaakt voor mijn shetlander... ik zal eens navragen hoe hij dit heeft gedaan.. mss heeft hij tips?!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:19

ik ben van mening dat als je niet een goede kar kan betalen je gewoon verder moet sparen tot je het wel kan.

bouwsels zijn meestal nix en zeker als je ook over ruiterpaden wil rijden heb je een lichte kar nodig.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 18:30

Banja schreef:
mijn opa heeft een wagentje gemaakt voor mijn shetlander... ik zal eens navragen hoe hij dit heeft gedaan.. mss heeft hij tips?!

Ja graag Haha! Knipoog

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 18:32

baudyh schreef:
ik ben van mening dat als je niet een goede kar kan betalen je gewoon verder moet sparen tot je het wel kan.

bouwsels zijn meestal nix en zeker als je ook over ruiterpaden wil rijden heb je een lichte kar nodig.

Dus dan komt het er op neer dat ik nu misschien 2 jaar of langer niet meer 'normaal' of helemaal niet kan mennen omdat ik gewoon het geld er niet voor heb .... ?? Vriendjes zijn?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:49

baudyh schreef:

Wat vind je van die van mij dan ? Is een degelijke stevige recreatiekar die wel tegen een stootje kan, en toch een 'bouwsel' zoals jij benoemd

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:17

Fenny schreef:
baudyh schreef:

Dus dan komt het er op neer dat ik nu misschien 2 jaar of langer niet meer 'normaal' of helemaal niet kan mennen omdat ik gewoon het geld er niet voor heb .... ?? Vriendjes zijn?

En jij zou het niet erg vinden om na 3 ritjes 2 halve karren over te houden en een paard wat nooit meer voor de wagen kan?

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:32

Sjonniej schreef:
Fenny schreef:

En jij zou het niet erg vinden om na 3 ritjes 2 halve karren over te houden en een paard wat nooit meer voor de wagen kan?
[/quote]

Sorry hoor maar denk je nu echt dat ik een 'leek' aan het werk zet voor een kar maken ... ? Verward Die man weet heus wel waar hij mee bezig is hoor ... Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik nu niet zoveel geld te besteden heb voor een 'dure' kar, als het op deze manier op te lossen is, dan is dat toch mooi ... ?
Sorry hoor, ik vind jou commentaar nu niet echt gepast ...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:37

ikke schreef:
napie schreef:

Welnee, zo'n kar bouwen stelt dus echt geen ruk voor, zelfs niet in RVS. De kosten zitten niet in het materiaal maar in de uren. Waarom anders komt er zoveel spul uit Polen, juist, die zijn goedkoper per uur.
Als je handig bent en weet waar je een en ander vandaan kunt peuteren, dan kun je een hoop besparen, omdat je de tijd hebt en geen uren hoeft te rekenen.

Mijn wagen is van HCA en hebben wij als een bouwpakket geleverd gekregen. We hebben hem dus zelf in elkaar gezet. Hier zijn inderdaad heel wat uren (ongeveer 5 weekenden, 12 uur per dag) in gaan zitten maar ook heel veel kosten. Zonder het advies van Andries van HCA (we hebben hem daar gebouwd) was het niet gelukt. Er komt zoveel meer bij kijken. Ik zou dus niet willen zeggen dat het geen ruk voorsteld.
Poolse wagens zijn vaak van mindere kwaliteit staal en de lassen zijn vaak ook minder sterk. Ook de poedercouting is niet altijd van de beste kwaliteit (dit is in ieder geval mijn ervaring) waardoor ze ook goedkoper zijn.
Dit is onze wagen
Afbeelding