Paard blijkt papieren te hebben, wat nu ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Paard blijkt papieren te hebben, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:00

In augustus vorig jaar kocht ik paard. Mij is toen verteld dat hij NRPS is, 12 jaar oud en dat zijn vader Dageraad is. Verder nog wat meer informatie over zijn niveau etc. Er is mij toen ook verteld dat er géén papieren bijzaten ivm moeder die niet bekend was ofzoiets. Daar werd al heel vaag over gedaan. Vandaag op wedstrijd kwam ik iemand tegen die mijn paard kende. Zij wist van alles te vertellen waaronder ook de informatie dat hij wel degelijk papieren heeft, inderdaad vader is Dageraad, maar vader van de moeder schijnt ook heel bekent te zijn.. Ik wil deze papieren dus erg graag in mijn bezit krijgen. Ik heb hem hier pas laten chippen, en een paspoort aangevraagd. Hierop staat nu de informatie afstamming onbekend. Echter ben ik zo stom geweest door alle commotie om haar telefoonnummer niet te vragen, en die van mij niet te geven. Zij wist waar ik woonde omdat ze mijn paard in de wei had zien staan, zij komt bij een paardenhandelaar verderop in de straat vaak op bezoek. Zij wist bij wie de papieren nu waren en zou kijken wat ze kon doen.. Natuurlijk heb ik geen namen, helemaal niks.. Stomme ik Bloos
Ik wil niet afwachten en wil dus zelf actie ondernemen, maar wáár moet ik beginnen? De mensen van wie ik hem gekocht heb zijn/waren niet op de hoogte van zijn papieren en nu ben ik dus echt bang dat straks iemand hem "op komt eisen" .. Is er een speciale site of weet ik veel wat waar je aan informatie kan komen of moet ik nu echt afwachten tot dat meisje komt opdagen?

Gjilke

Re: Paard blijkt papieren te hebben, wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:08

Bij het NRPS. Met geboortedatum en vader kom je een heel eind denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:11

Je kunt mischien bij het NRPS informeren...maar ik weet niet of ze je kunnen helpen,je kunt ook naar die handelaar gaan en vragen of hij een tel.nr. van haar heeft.En als hij die niet heeft kun je mischien even vragen of hij jouw wilt bellen als zij er is? Sucses!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:18

Anders vraag je toch haar telefoonnummer aan die paardenhandelaar en als ie dat niet doet laat je toch eerst een briefje achter bij die paardenhandelaar met het verzoek of ze het aan haar willen geven? Dan leg je gewoon uit dat je blij verrast was enz en benieuwd bent en of ze snel wat wil laten horen. Je hebt best kans dat die mensen die die papieren hebben niet zo happig zijn als jij ze benaderd dus kan het een voordeel zijn als zij het vraagt?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:36

Dageraad is een KWPN-hengst. Dan zou de moeder een NRPS-merrie met papier moeten zijn om ingeschreven te worden bij het NRPS. Je zou het bij de NRPS kunnen proberen of misschien op marktplaats een foto plaatsen met de vraag of iemand hem/haar herkend.
Succes ermee!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:04

Meestal komt op het papier de naam van de eigenaar te staan. Je moet je dan aanmelden bij het stamboek (lid worden) om dat over te laten schrijven. Misschien kunnen ze bij het stamboek zien op welke naam de papieren staan.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:09

ik denk dat ik mijn pony ook maar eens meeneem op wedstrijd dan,je weet maar nooit. Pling

als ik jou was zou ik idd even naar de nrps bellen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 22:47

dat is het dus het probleem.. volgens het meisje is hij geen nrps. Vader van de moeder schijnt een hele bekende Kwpn hengst te zijn (waarvan ik natuurlijk de naam niet meer weet Bloos ) Die handelaar begin ik dus over te twijfelen. Zij zei, die man bij jullie verderop. Zij noemde wat namen, maar ik ken die mensen helemaal niet dus ik heb geen idee of zij ook echt dié bedoelt. Het ging allemaal zo snel, ik was aan het losrijden en toen ik wat vroeg aan m'n vriend kwam zij ineens. Het was heel warm, druk en ik was zo overdonderd dat ik zoveel vergeten ben te vragen..

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:00

Even dit:
Een papier is GEEN eigendomsbewijs!

Kijk verder op naam en sportnaam, eventueel chip.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 23:06

chip heeft hij pas gekregen bij mij, er zat ook heen chip in toen ik hem kocht.
Waar kan ik kijken op sportnaam??

Natasha, ik wil het papier ook niet als eigendomsbewijs, ik heb blijkbaar een paard met hele goeie voorouders en dat wil ik dus graag weten..

{edit: stomme typo}
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 19-06-05 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 23:10

Dancer schreef:
Dan zou de moeder een NRPS-merrie met papier moeten zijn om ingeschreven te worden bij het NRPS.

De moeder kan ook een AVS-merrie zijn, dan voert het veulen minimaal 50% Arabisch bloed, wat ruim voldoende is voor opname bij het NRPS.

Je zou eens naar het NRPS kunnen bellen of ze iets voor je kunnen doen. Het telefoonnummer staat op hun website en ze zijn op werkdagen iedere ochtend te bereiken.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 00:03

Ik reageerde hierop wat betreft papier is geen eigendomsbewijs:"Ik wil niet afwachten en wil dus zelf actie ondernemen, maar wáár moet ik beginnen? De mensen van wie ik hem gekocht heb zijn/waren niet op de hoogte van zijn papieren en nu ben ik dus echt bang dat straks iemand hem "op komt eisen" "

IDD NRPS. KNHS en KWPN bellen.Als je de echte naam of sportnaam hebt tenminste, anders heeft t weinig zin denk ik.

Chrisssy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:38

Ik zou niet weten waar je moet beginnen...Clown

maar wat ik niet echt snap is dat dus kennelijk degene die hem aan je verkocht heeft de papieren (hele goede zelfs) achtergehouden heeft. Dit zou toch onlogisch zijn aangezien ze dan veel meer had kunnen vragen voor hem aangezien zijn afstamming...

Veel succes met het achterhalen van de papieren!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:07

Papieren achterhouden gebeurde wel vaker in het verleden. Of het zgn "zoekraken" van papieren. Tja, en zo'n waardevol papier kan dan toch weer makkelijk bij een ander paard gebruikt worden die veel meer waard wordt dan??? Dit was blijkbaar nog voor de chipverplichting, en zoiets werd vroeger toch best vaak gedaan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:48

Ik heb hem gekocht van een kennis van mij die niet op de hoogte was van de papieren. De papieren zijn blijven hangen bij diegene die het huis heeft leeg gehaald van de toenmalige eigenaar (die is overleden). Volgens mij iets van een notaris, iig iemand die de waarde van de papieren niet weet in te schatten. Er schijnt een kopie op een stal te hangen van zijn papieren waar hij heeft gestaan/getraint is, maar ik weet dus niet welke stal dat is.. Ik ga vandaag eens het KWPN bellen, ik weet zijn echte naam wel gelukkig..

Natasha, ik weet niet eens meer wat ik zelf heb geschreven Bloos maar je hebt gelijk, ik ben dus bang dat mensen hem zo op kunnen halen..

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:01

Mensen kunnen hem niet zomaar op halen. want zoals hierboven al eens is gezegd, papieren zijn geen eigendomsbewijs. Vind het trouwens wel vreemd dat de afstamming niet bekend was.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:42

toen ik hem kocht is mij verteld dat de ene kant Dageraad is en de andere kant een onbekende merrie, daardoor had hij geen papieren.. Omdat ik dus helemaal geen verstand heb van hoe het zit met papieren e.d. ging ik er vanuit dat het zo was. De kennis van wie ik hem heb gekocht vertrouw ik gewoon, ik ken ze al wat langer. Ik ben er dus ook van overtuigd dat zij niks weten verder (dit ga ik overigens nog navragen)..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:59

Ik begrijp niet helemaal wat je wilt vragen. Misschien moet je gewoon geduld hebben zodat het meisje weer contact met je opneemt?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:03

tessebes : ik weet dus niet of het meisje wel het goeie woonhuis voor ogen heeft.. zij heeft geen telefoonnummer van mij en ik niet van haar.. Omdat ik dus niet wil wachten op haar wil ik zelf actie ondernemen, maar hoe kan ik met zo weinig informatie erachter komen of mijn paard inderdaad papieren heeft.. Ik vroeg dus waar ik kan beginnen met het zoeken naar informatie, bijvoorbeeld een website van het knhs of kwpn of wat dan ook..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:14

Ow zo... Lachen Weet je of de naam die je paard heeft dezelfde naam was? Anders zou je KWPN en NRPS op kunnen bellen en het verhaal uit kunnen leggen en vragen of zij wat kunnen achterhalen.