de buigproef!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

de buigproef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 10:56

Ik ga maandagavond kijken voor een nieuw paardje Haha! .
Maar aangezien het behoorlijk bij mij uit de buurt is, kan ik mijn VA niet meevragen.
Daarom wilde ik zelf de buigproef (of hoe jehet ook mag noemen) doen met zijn benen, voordat ik beslis om te kopen.....!

Maar hoe gaat dit in zijn werk?
Kan ik dit zowel aan de voorbenen als aan de achterbenen toe passen?
Wat moet ik precies doen en waar op te letten?

Wie kan mij hiermee met helpen? Bloos

Princess

Re: de buigproef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:04

ik zal dat paard gewoon door de DA laten keuren voordat je m koopt, het lijkt me niet zo verstandig om dit zelf te doen want je moet het wel precies goed doen!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:07

Ik denk ook niet dat als je zelf niet weet hoe je een buigproef moet doen dat je het moet gaan doen. Ik heb gelezen dat als je een buigproef verkeerd uitvoert, zelfs een kerngezond paard kreupel kan gaan lopen.
maar als je VA niet mee kan, kan je dan niet voor 1 keer een andere opbellen?

iSaBeLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:56

ik denk dat je je het beter door iemand die er meer verstand van heeft !! want mij zus die zag toen ze het zelf deed ook niks maar toen ze hem echt liet keuren toen liep hij toch niet goed !!

maar nog veel succes als je het paard koopt !

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 12:54

punky, ga eerst gewoon zelf kijken óf je het paard wel wat vind.
En als je hem dan leuk vind, bel dan daar in de omgeving een veearts op en laat hem door hem keuren. Zo heb ik het ook gedaan met m'n paard. ik heb gewoon zelf een veearts uitgezocht in hun omgeving (eentje die wel goed bekend stond, was 40 km vanaf waar het paard stond)

sorry dit was geen antwoord op je vraag, ik zou zelf ook niet weten hoe je een buigproef precíés uit moet voeren.

Le0nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:05

Ik zou het zelf ook niet gaan doen, zoals al gezegd word kan het ernstige gevolgen hebben. Ik weet ook niet hoe hetmoet sorry

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:20

Zou idd daar een dierenarts voor bellen. Misschien heeft het dier ook wel andere dingen onder de leden wat je zelf over het hoofd kan zien. De buigproef is immers niet het enige onderdeel van de klinische keuring. Succes met je keuze.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:43

Ik liet m'n gezonde paard echt niet even inbuigen door een leek met advies van internet, daar zou ik als verkoper echt een stokje voor steken!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:03

punky schreef:
Daarom wilde ik zelf de buigproef (of hoe jehet ook mag noemen)

OMG, en dit wil je dus echt zelf gaan doen? Absoluut NIET doen!! Bel een andere vee-arts of zoek een paard dichter bij huis en neem je eigen veearts mee. Maar ga alsjeblieft niet zélf lopen klooien. Het is niet voor niets een keuring die door een ARTS uitgevoerd moet worden!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:36

Met een slech uitgevoerde buigproef loopt elk paard daarna kreupel, ook een gezond paard die helemaal geen last van z'n benen heeft. Niet doen dus.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:41

Ik zal het paard ook door een andere DA laten keuren als ik jou was. Zoiezo omdat je voor de buigproef 2 personen nodig hebt (1 die buigt en kijkt en 1 die met het paard wegrent) en het heel precies komt hoe je het moet doen.

Verder wordt er bij de klinische keuring ook nog gekeken naar het paard op het harde aan de longe en aan de longe in de bak. Soms gaat de buigproef goed, maar is er op de longe toch een onregelmatigheid. Verder luisterd de DA ook naar hart en longen en bekijkt hij de tanden van het paard en controleert hij een eventuele chip.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:43

Dit is heel precies werk.
Kan je zelf niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 14:44

Idd, een keuring is meer dan alleen een buigproef. Een paard kan de buiproef goed doorkomen terwijl hij wel ergens anders last van heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:08

Margreet schreef:
Ik liet m'n gezonde paard echt niet even inbuigen door een leek met advies van internet, daar zou ik als verkoper echt een stokje voor steken!

Idd, ga ik helemaal in mee.
Ook al loopt een paard helemaal goed, wanneer je maar iets te diep/te schuin inbuigt loopt ook dat kerngezonde paard onregelmatig...

En het werkt natuurlijk ook andersom... wanneer je niet diep genoeg oid inbuigt zie jij niets, maar een aantal maanden later zit je na de koop toch met een kreupel paard opgescheept, wat er bij jouw 'proef' dus niet uitkwam.

En de DA kijkt naar meer zaken.... Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:28

Inderdaad, zoals hierboven al meer gezegd: ga niet zelf aan buigproeven zitten klooien! Mijn paard zou je niet mogen inbuigen, als ik het te koop aanbood, dat laat ik niet door zomaar een potentiele koper naar de kl*te trekken!
Mocht je het paard wat vinden, laat hem dan door een dierenarts keuren, dat is voor paard veel veiliger.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 19:51

Het was niet mijn bedoeling om kwade reacties uit te lokken....

Ik zal jullie advies zeker opvolgen, ik laat hem door mijn eigen VA keuren, ik zal het zelf niet doen!!!

bedankt voor jullie verstandigen tips!

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:55

punky schreef:

Ik zal jullie advies zeker opvolgen, ik laat hem door mijn eigen VA keuren, ik zal het zelf niet doen!!!

OK dan!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:03

punky schreef:

Graag gedaan hoor Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:11

Heel goed!

Ga gewoon eerst eens lekker kijken naar het dier of het iets zou kunnen zijn, misschien spreekt het dier je wel helemaal niet aan. Of is hij zo al niet rad. Dan maak je je nu al druk om niks. Als je 'm leuk vindt en wilt hebben is het vroeg genoeg om een DA er bij te regelen voor een keuring.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:07

Inderdaad gewoon lekker eerst algemene keuring op het oog doen, eerst kijken of je het wat vind en daarna even op en neer laten lopen (zonder buigproef *wink*> dat is een vak apart en kan flink wat schade geven als je niet weet wat je doet!) en als je het wat vind, dan daarna je VA het paard laten keuren met alles wat daarbij nodig is! Maar kijkse dan he!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:22

Je kan m wel op een harde en zachte volte laten lopen, en op een recht stuk laten draven. En kijken of er rare dingen te zien zijn, maar de buigproef is voor de DA. Verder even t hele lichaam langs voelen of er gekke dingen zijn. Zo kan je zelf al een stukje bekijken. En dan kan je als je t wat vind een DA bellen om m te laten keuren. Heel veel succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:44

punky schreef:
Ik ga maandagavond kijken voor een nieuw paardje Haha! .
Maar aangezien het behoorlijk bij mij uit de buurt is, kan ik mijn VA niet meevragen.
Daarom wilde ik zelf de buigproef (of hoe jehet ook mag noemen) doen met zijn benen, voordat ik beslis om te kopen.....!

Jij denkt "wel even" een buigproef te kunnen doen? Als dat werkelijk zo simpel was, dan zouden de dierenartsen niet veel paarden hoeven keuren.
Laat het uit je hoofd, het risico om blijvende schade aan te richten is vele malen groter dan de kans dat je iets nuttigs over je eigen actie kunt zeggen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:50

xKatleentjex schreef:
Ik denk ook niet dat als je zelf niet weet hoe je een buigproef moet doen dat je het moet gaan doen. Ik heb gelezen dat als je een buigproef verkeerd uitvoert, zelfs een kerngezond paard kreupel kan gaan lopen.
maar als je VA niet mee kan, kan je dan niet voor 1 keer een andere opbellen?

idd! een slecht uitgevoerde buigproef(net iets te lang vatgehouden, of net iets te ver gebogen, of juist niet ver genoeg gebogen) geeft een vertekend beeld

maar buigproeven vind ik sowieso niets, mn gezonde paard reageerde slecht op de buigproef(slecht uitgevoerde buigproef trouwens) en mn pony met spat komt er vlekkeloos doorheen....wat dus niet moet kunnen maar hoe je die buigproef ook doet, je krijgt dr niet kreupel door!