Paard te dun

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoortje

Paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 20:23

Ok ik weet dat er diverse topics zijn over de voeding van paarden maar niets heeft tot nu toe tot het gewenste resultaat gebracht.

Mijn paard is een 13 jarige half-quarter en wordt bereden volgens Natural Horsemanship/western en daarbij maakt hij geregeld lange en korte buitenritten.

Hij staat dag en nacht op een volle weide en krijgt 4 maal daags haver, luzerne, bieten en hooi bijgevoerd.

Daarbij krijgt hij tevens 2 maal daags 2 scheppen weightbuilder van de paardendrogist.

Helaas komt hij niet aan in gewicht, sterker nog je kan haast zijn ribben tellen.
De paardentandarts is geweest en heeft zijn hele gebit schoongemaakt dus aan zijn tanden kan het niet liggen. Ook is hij op tijd ontwormd en ingeent en de veearts kan tevens geen andere afwijkingen vinden.
Meneer krijgt tevens fyiotherapie om zijn gewrichten soepel te houden.

Ik heb heb tevens een hele tijd basisbrokken erbij gegeven maar ben hiermee gestopt omdat het niets hielp.

Wat kan nu nog helpen?
Hij krijgt zeker niet teveel beweging omdat hij maximaal 4 keer per week loopt en vaak ook maar 45 minuten per dag.
Wat wel een punt is, is dat hij enorm nieuwsgierig is en niets wil missen, hij is ook altijd heel druk bezig met alle andere paarden en gunt zich weinig tijd om te rusten op de wei. Zou dat het probleem zijn? Dat hij teveel energie verbruikt?

Alle tips zijn welkom!

menollyke

Re: Paard te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:44

Ik weet van mijn vaders oude arabier (is alweer aardig tijdje terug) dat die erg mager werd van in de wei lopen. Het was een hengst en ook al liep hij apart, hij liep contenu bij het hek te kijken naar alles wat er gebeurde, welke paarden waar waren en dergelijke. Hij kwam gewoon niet aan eten toe. Nu weet ik niet of jouw paard wel eet in de wei? Of alleen maar kleine beetjes. Maar anders is het misschien een oplossing om hem of niet de hele dag buiten te gooien of met niet zoveel paarden. Maar ja, dat moet ook maar kunnen.

Het is of te weinig eten binnenkrijgen, of teveel energie verspillen of een of andere kwaal. (lintworm?) Tenminste, dat lijkt mij.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:11

zuigt hij geen lucht want daar kunnen ze ook heel mager van worden. Of wat menollyke al zei mischien loopt hij de hele tijd heen en weer (zo1tje hebben we ook gehad zij liep hele kuilen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 11:27

Maismeel of zemelen zijn ook wel dikmakers. Wat dacht je van een vetrijk dieet? Dus dagelijks een of twee lepels olie over het voer.

Haver is trouwens wel lastiger te verteren dan een brok. Waarom heb je eigenlijk specifiek daarvoor gekozen? Ik zou in jouw geval dan denken aan een sportbrok, is makkelijker te verteren, en levert meer energie op.

Gezien je post zou het idd ook kunnen dat hij niet tot rust komt op de wei. Je zou kunnen overwegen om hem 's nachts op stal te zetten of een kleine paddock, afgeschermd van veel dingen om te zien.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 15:57

Zemelen is geen dikmaker, dit is alleen maar maagvulling. Maismeel darentegen is wel echt een dikmaker. Als je dit begint te voeren moet je het wel langzaam opbouwen vanwege de hoge concentratie eiwitten.

Behalve maismeel kan je eventueel ook gebroken mais of zonnebloemolie over het voer heen voeren.

Snoortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 19:20

Ik heb heb niet de mogelijkheid om hem op stal te zetten en dat wil ik ook eigenlijk niet. Mijn paar dis ook niet geschikt om op stal te staan. Maismeel en zonnebloemolie is een goede tip ik zal het eens proberen.

Ik heb specifiek niet voor brokken gekozen omdat daar teveel "rommel" in zit. Sinds hij van de brokken af is heeft hij geen diarree meer gehad. Daarvoor had hij chronisch diarree.
Tja hij krijgt heel wat beweging op de wei omdat hij erg speels is en niets wil missen. Hij rent dan ook wat af.

Bedankt vast voor de tips!

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:55

mais meel en slobber mix bijvoeren
hebben we bij de pony van mn zus ook gedaan
ze is nu lkkr stevig geworden
of gewoon mais geven
worden ze ook dik van