Wild shetje.. Hulp gevraagd :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dwerg

Wild shetje.. Hulp gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 16:57

Allowah mensennn Haha!
Ik heb sinds kort een nieuw shetje erbij,, een hengstje van 14 maanden. Een dotje om te zien.. eerlijk Ach gut Nu moet 't ettertje zich ook nog als een dotje gaan gedragen.. Cool Hij bijt nogal veel...en stijgert en schopt. Als hij schopt, krijgt hij flink op z'n flikker, en met het bijten een tik op zijn neus of ik bijt terug in z'n oor Haha! Wanneer hij stijgert.. druk ik hem weer naar beneden. En natuurlijk belonen wanneer hij iets doet wat lief is Haha! Clown
Maar het enige probleem is.. Hij lijkt het niet te snappen..! Bloos En ik vind het vervelend om hem iedere keer maar weer te straffen.. En mijn probleem is.. ik ben echt bang dat hij op ten duur bang wordt voor mij.. of in ieder geval hoofdschuw of hoe noem je dat. Tong uitsteken Vinden jullie dat ik gewoon door moet gaan.. Of hebben jullie een andere optie? Ik vind het zo vervelend.. en ik weet dat je super de puper veel gedult moet hebben met puberpaardjes.. ( Tong uitsteken ) maar ik zie gewoon geen verbetering. En ik zit met nog één klein probleempje.. het lukt mij dus echt niet om z'n hoefjes uit te krabben.. Is dat al nodig bij zo'n jong beestje? Ik hoor namelijk verschillende verhalen.. Dromen
Nouja.. als jullie tips/adviezen/info hebben.. graaaaaaaag Dromen Groetjes...!!!!!! Haha!

tessie1985

Re: Wild shetje.. Hulp gevraagd :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:08

nooit een paard op zijn hoofd slaan! want zo word hij idd kopschuw
verder moet je hem goed aanpakken
maar waarom heb je een hengst genomen??
castreren is ook een oplossing worden ze veel rustiger van want jou shet is gewoon een echte hengst

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:14

Castereren en begeiding zoeken.

Dwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:16

Okee.. ik zal t onthouden!
Ik heb er niet echt zelf voor gekozen.. die mensen moesten hun beessie zo snel mogelijk kwijt i.v.m te weinig ruimte (waarom koop je dan zo'n beessie.. Vraag je je af!!??!!) en ik ga hem inderdaad laten castreren.. =) alleen issie pas 13 maanden.. dus wacht ik er nog heel eventjes mee..=)

Groetjesss

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:59

Met 13 maanden kan hij prima gecastreert worden hoor, mits zn ballen ingedaald zijn. Verder ben ik het niet eens met het niet op het hoofd slaan omdat ze dan kopschuw worden. Als een paard mij bijt krijgt hij een tik op zijn neus (ik ga nooit bovenop zn hoofd slaan, daar kunnen ze wel erg van schrikken) Maar als je dat heel consequent doet snappen ze wel dat die tik bij het bijten hoort hoor.

Gewoon die ballen eraf laten halen en heel consequent zijn, nooit eens een keer wel iets toestaan want dan blijft ie het doen. En natuurlijk helemaal de hemel in prijzen als ie wel braaf is, daar leren ze vaak sneller van dan van het straffen,, Veel succes Lachen

Dwerg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 20:33

Okee.. wel een tik geven op de neus.. geen tik geven op de neus..! Bloos Zelf ben ik wél voor een tik geven op t neusje Tong uitsteken .. jullie? Haha! ?

iig bedankt voor de tips Haha!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:16

Ik geef geen tik op de neus, ik heb mijn jongste merrie enorm kopschuw gekocht (die heeft wel wat meer gekregen dan alleen een tik denk ik) en het is niet leuk voor mij en al helemaal niet voor het paard (en nee dat blijft ze houden!). Voor de kleinste beweging met je hand, heb je al paniek in de tent! Als je terugslaat, dan op de borst, hals of kont!
Ik heb onze shetland (2 jaar) net laten castreren en dat had ik veel eerder moeten doen, het is echt een secreet en een echte hengst...nu kun je er nog wat eerder wat aan doen, dus mijn tip: laten castreren die hap! Nu heb ik hem ook wel eens een poeier op zn neus verkocht, omdat hij mn arm vast had en niet losliet! Dan is de keus snel gemaakt, maar het is geen gewoonte verder!
Consequentie is in iedergeval heel erg belangrijk, belonen is het beste middel! Alleen Straffen kan alleen maar frustratie oproepen en vooral die kleine hormoon wurmpjes in de puberteit gaan dan alleen maar in verzet! Die van mij kwam rechtovereind als meneer vond dat hij niet hoefde te luisteren en hij straf kreeg en dan ben ik nog wel van de consequentie....
veel sucses ermee in iedergeval!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:22

Castreren lijkt me inderdaad heel verstandig. Staat hij alleen in de wei? Het kan ook wel eens helpen als hij bij een beetje dominante ruin staat zodat hij manieren in de kudde leert. Dat kan je het aan de pony's zelf overlaten... Knipoog al moet je natuurlijk zelf ook consequent blijven opvoeden. Hij leert dan in elk geval dat hij niet overal de baas kan spelen maar juist laag in de rangorde staat als jong paardje.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:40

Sorry hoor maar zorg alsjeblieft dat je begeleiding hebt.

Shetjes zijn zo moeilijk en helemaal als ze op die leeftijd die die van jou heeft nog geen opvoeding gehad heeft. Hoefjes uit krabben is natuurlijk wel nodig.

Ik heb wel een paar oplossingen oor je maar die ga ik hier neit plaatsen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:04

Wat Karoliena zegt zoals ik lees red je dit simpelweg niet alleen en ben je nog vrij jong. Shetjes zijn soms nog vervelender dan een grotere pony/paard. Iedereen denkt dat het een goeie kinderpony is (er zijn uitzonderingen, maar niet de jonge shethengsten)

Dus zoek goeie begeleiding.

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:37

Met hoeven krabben kan je niet vroeg genoeg mee beginnen, want hoe ouder een pony/paard is hoe moeilijker het word.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:42

Wat voor begeleiding zouden jullie voor ogen hebben?

En als oplossing zie ik veel staan castreren, maar denk maar niet dat alles dan is verholpen! Ik ken een ruin die al wat ouder is maar precies dezelfde problemen heeft. En wat doe je daar dan mee...?

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:48

Nou...Ik heb zelf ook een jonge shetlander hengst gehad. En deze had ook zijn behoorlijk streken. sommige shetjes kunnen er echt wat van.Ma om heel eerlijk te zijn heeft het toch echt een jaar geduurd bij mij voordat ie begon te luisteren..en mij begon te vertrouwen. Ik was dan ook elke dag bezig met hem...wat aaien , wandele,poetsen enzo...En maar volhouden.. beet hij..kreeg ie een tik.op zn neus..ik sloeg hem niet maar een tik..voor een hengst is dat op zn neus meer als genoeg want daar zijn die gevoelig.schoppen dan schopte ik terug.Ik maakte hem niet bang maar hij wist wel wanneer is boos was op hem en dat is genoeg.na een half jaar wist hij toch al dat verschillende dingen niet mochten. en na een jaar kon ik zelfs op hm zitte en met hem bezig zijn zonder steeds op te moete letten of ik een trap kreeg. Hoeven liet hij zich in het begin ook niet uit krabben..Daar had ik dan gewoon hulp bij. Iemand hield hem vast en ik zette hem tegen de muur waardoor hij zich niet kon laten omvalle. Dan pakte ik een hoefje..uitkrabben en heel goed belonen. En na een maand of 2/3 snapte hij het helemaal en bleef die al uit zichzelf staan. Bij sommige paarden heb je gewoon heel veel geduld nodig. Zeker bij eigenwijze. Maar je moet altijd positief blijven denken. En dromen over de tijd dat hij het braafste paardje is wat je ooit gehad hebt en dat je met trots kunt zeggen. Dat door jou vele geduld hij zover gekomen is!

castreren zou ik niet doen als je er niet echt achter staat. Zeker niet als het een erge mooie shet is...Het kan ze wel rustige maken, maar je haalt het puberen er er niet mee uit..

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:50

nog 1 ding ==> Je leert een paard niks door straf, maar je leert een paard iets door beloningen!
en consequent zijn is heel belangrijk natuurlijk

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:04

Geen tik geven als hij bijt. Op het moment dat jij gebeten wordt, ben je al te laat.

Zorg dat je niet gebeten KAN worden, door hem op afstand te houden. Net zoals met trappen en steigeren: houd hem op grotere afstand van je en stuur hem achteruit wanneer hij dominant dreigt te doen.

Je schrijft ook helemaal niet WANNEER hij trapt, bijt of steigert, en dat is ook wel van belang.

Maar als eerste lijkt het me ERG verstandig dat je een goede begeleider/instructrice gaat zoeken die je kan helpen om wat grond-oefeningen te leren, om beter met hem om te kunnen gaan.
En hengsten worden al helemaal afgeraden voor beginners, dus laat hem alsjeblieft castreren, want nu is hij pas 1 jaar, en ze worden meestal niet liever naarmate ze ouder worden hoor!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:36

helpt negeren niet? dat hij dan denkt dat het nix uitmaakt? persoonlijk twijfel ik hierover!! want dan kunnen ze meestal VEEL ERGER worden, maar bij mijn hond helpt het Lachen

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:22

hmm als een paard bijt vind ik dat je een tikkie terug mag geven... het hoort niet en dat leert hij dat snel genoeg. Net als met schoppen, dan schop je ook terug. (natuurlijk niet zo hard maar jullie snappen me wel Haha!)
je moet toch duidelijk maken dat het niet mag, en als hij dan niet zoiets krijgt van hey ze doet mij ook wat terug, dan blijft hij het toch doen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:17

Bijten is terug bijten (in de oor of in de neus).
Schoppen is terug schoppen.
Zo werk het in de paarden wereld ook. En het belangrijkste is dat je het op het goede moment doet.