Maismeel voeradvies gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Maismeel voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 12:42

Hoeveel maismeel kan ik een oudere door ziekte vermagerde pony aan maismeel voeren om hem weer iets dikker te krijgen?
De pony werkt niet en staat overdag buiten op de paddock (nauwelijks gras). De pony is erg gevoelig voor hoefbevangenheid. Hij krijgt vrijwel onbeperkt hooi en 2x per dag muesli ong. een half pond per keer met wat bietenpulp.
Ik zat zelf te denken aan 3x per week een half pond als extra maaltijd, is dit te veel of te weinig?

Kyona

Re: Maismeel voeradvies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:07

Als hij gevoelig is voor bevangenheid zou ik niet zo gauw maismeel voeren. Dit is trouwens best wel riskant, omdat ze er gevoelig op kunnen reageren (ook koliek). Als je het doet moet je in handjes denken en dit langzaam opvoeren. Maisvlokken zijn beter en minder riskant, dus dat is wat handiger.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:08

Zou geen bietenpulp voeren, tenzij dit minstens 12 uur geweekt is in water ivm zeer grote kans op slokdarmverstoppingen...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 15:42

Uiteraard wordt de bietenpulp 24 uur geweekt voor het gevoerd wordt.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 15:52

Helaas kon ik momenteel alleen maismeel kopen, vlokken hadden ze niet meer. Ik heb daarom maar een klein zakje maismeel gekocht en als dat op is hoop ik dat de vlokken er weer zijn.
Stel ik geef 3x per week een limonadebekertje meel. Zou dat een goede hoeveelheid zijn om mee op te bouwen? Zou dit dan enig effect hebben?

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:48

Als je oudere paard door ziekte vermagerd is, dan is de darmweking sterk afgenomen en is het verstandiger deze weer op gang te helpen. Door de ziekte zijn de bacterien die nodig zijn voor de spijsvertingen dlles afgestorven. Om de populatie weer op de goede peil te krijgen kun je het beste iets voeren met probiotoca erin. Dit kan een meusli zijn, maar ook een voedingssupplement. En voor extra darmprikkeling voer ik altijd zemelen. Dit is niet schadelijk, maar moet wel vochtig gevoerd worden, omdat het anders in de maag uitzet. Dan moet in princiepe je paard met gewoon hooi en krachvoer weer aankomen, gun het de tijd, dat is de meest gezonde manier, beter dat versnelt "vetmesten".

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:51

Muesli krijgt hij al. Misschien moet ik gewoon wel meer geduld hebben. Hij ziet er alleen zo afschuwelijk mager uit.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:46

zemelen zou ik ook geven. maismeel kunnen ze ook flink van aan de schijt gaan.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:05

Zeker als hij hoefbevangen gevoelig is, zou ik de natuur zijn werk laten doen, maar ik raad wel aan iets met probiotica bij te voeren. Geen bietenpulp en maaismeel i.e.g.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 22:14

Bedankt voor het advies. Ik ga een monstertje opkikker bij de paardendrogist bestellen.
Dit bevat probiotica, is speciaal voor een minder goed functionerende spijsvertering en is geschikt voor oudere en herstellende paarden.
Als hij dit lust dan een pot bestellen.

@ arnoud Die verklaring over de minder werkende darmwerking klinkt inderdaad erg aannemelijk, hij eet vrijwel de hele dag, maar het zet gewoon niet aan.

Gelukkig niet zo veel maismeel gekocht. Kan je dat ook aan geiten of kippen voeren? Het moet toch op.

astridvh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:41

Maismeel kan je gewoon aan de kippen voeren. Is juist goed voor ze. Gaan ze goed eieren leggen. :p

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 07:23

Is op zich logisch inderdaad. In hun gewone voer zit ook veel mais. Ik was gisteravond niet zo helder meer Tong uitsteken