Ik zal het even proberen uit te leggen. Wij hebben op dit moment 7 merries in het land lopen, hieronder jaarlingen, twenters en oudere merries. Sinds 1mei staan met zijn alleen op het land en ze kennen elkaar ook van eerdere zomers.
Nu hebben we sinds kort nogal herrie in het land omdat onze 7jarige merrie de leiding in de groep heeft gekregen. Opzich is hier niks mis mee, maar ze neemt deze taak wel heel erg letterlijk
Vorige week was een van de 2jarige merries hengstig en zonder aarzeling sprong ze er steeds bovenop. Ze ging dus echt deze merrie dekken
Gisteren brachten we onze oudste merrie weer in het land, zij was nog niet in het land geweest omdat ze bij de hengst stond. Deze oudste merrie was altijd de baas van de groep. De merrie kwam het land in werd meteen door de 7jarige merrie ingepikt en ze liet haar echt geen moment uit het oog, als deze oudste merrie even naar haar maatje wou (dit is een 15jarige hoogdrachtige merrie) dan liet de 7jarige die hoogdrachtige merrie werkelijk alle hoeken van het land zien. In volle galop ging ze achter deze merrie aan met ontblote tanden en oren plat in de nek.
We hebben dit heel even aangekeken, maar het werd steeds erger. Dit ook omdat de oudste merrie graag even naar haar maatje wou. Na een tijdje hebben we de hoogdrachtige merrie en de oudste merrie uit het land gehaald en samen in een stuk land gedaan, zodat teminste de drachtige merrie rust had. Toen we dat deden werd de 7jarige echt compleet gek; brullen als een hengst, rennen, springen en ze kwam bijna over de sloot heen.
De 7jarige is op dit moment ongeveer 2maanden drachtig. Dus ik dacht eerst aan hormonen ofzo (?)
Nu vroeg ik me af, heeft iemand dit hier ooit meegemaakt of heeft iemand nog ideeën hoe we deze merrie weer een beetje kunnen normalizeren met haar gedrag ten opzichte van andere paarden.
We maken ons ook wel een beetje zorgen, dit ook omdat we straks een veulen krijgen en deze durven we eigenlijk niet in de buurt van deze 7jarige te laten.
.
veel sucses met het oncijferen van dit complot
Gisteren middag sprong ze de hele tijd op een enter van ons. Morgen ochtend bellen we de DA, misschien weet hij nog wel iets.