Zadelonderhoud: vet, olie of dressing ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Prince

Zadelonderhoud: vet, olie of dressing ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 11:14

Hai,

Bij mijn nieuwe leren zadel als advies gekregen om het zitvlak en de andere delen die gevuld zijn, in te vetten met vet en de rest met olie (wordt het lekker zacht van), beide overigens met een kwast. Maar het vet blijft wat erop liggen en dat geeft een vies laagje.
Ik heb zelf ook nog een flesje lederdressing(gebruik ik voor mijn hoofdstel).

Graag zou ik willen weten hoe jullie je zadel onderhouden en wat nu de verschillen zijn tussen olie, vet en die dressing ????

elmiran

Re: Zadelonderhoud: vet, olie of dressing ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:39

verschillen tussen olie en vet weet ik ook niet echt. Gebruik het bijde. Mijn nieuwe zadel vet ik gewoon in met ledervet met een spons Haha! als het binnen 2dagen nog niet goed ingetrokken is ga ik er nog met een doek overheen.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:05

ik zou geen vet gebruiken,maar gewoon lederdressing of lederzeep of hoe ze het ook noemen Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:09

Vet is rotzooi die VER uit de buurt van leer moet blijven , vind ik...
Inderdaad doordat het zo'n goor alles-afsluitend laagje op je leer legt....bah.

Gewoon dressing gebruiken hoor op je zitting , is veel beter Ja

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:50

ik gebruik altijd lederdressing !
olie en vet vind ik echt ontzettend smerig spul...
blijft altijd een vies laagje op het leer plakken....trekt nooit helemaal goed in

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:15

dat vet wat ik gebruikt is heel snel ingetrokken en het leer word lekker soepel.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:36

ik heb m'n zadels bij 2 verschillende winkels gekocht, en kreeg 2 verschillend adviezen.

advies winkel 1: vet op alle gevulde delen, olie op de overige delen

advies winkel 2: alles met lederdressing.

nu heb dus 4 dingen (zadelzeep, olie, vet, lederdressing) (vader heeft zich dingen aan laten smeren toen ik er niet bij was Knipoog), maar ik moet zeggen dat ik de afgelopen tijd alleen nog maar lederdressing gebruik, lekker makkelijk, je wordt er niet zo vies van en het ziet er mooi uit. of ik nu echt het beste voor het leer doe weet ik niet...
ps: bij lederdressing hoef je het toch niet eerst schoon te maken met zadelzeep of doen jullie dat wel? er staat namelijk op de spuitbus dat het het leer ook reinigt.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 17:43

SharirBobby schreef:
ik heb m'n zadels bij 2 verschillende winkels gekocht, en kreeg 2 verschillend adviezen.

advies winkel 1: vet op alle gevulde delen, olie op de overige delen

advies winkel 2: alles met lederdressing.

nu heb dus 4 dingen (zadelzeep, olie, vet, lederdressing) (vader heeft zich dingen aan laten smeren toen ik er niet bij was Knipoog), maar ik moet zeggen dat ik de afgelopen tijd alleen nog maar lederdressing gebruik, lekker makkelijk, je wordt er niet zo vies van en het ziet er mooi uit. of ik nu echt het beste voor het leer doe weet ik niet...
ps: bij lederdressing hoef je het toch niet eerst schoon te maken met zadelzeep of doen jullie dat wel? er staat namelijk op de spuitbus dat het het leer ook reinigt.

Komt me bekend voor: ik heb momenteel ook zadelzeep, twee soorten vet - zwart en kleurloos - , olie en lederdressing (ook twee soorten, namelijk een soort melkachtige substantie en een doorzichtige vloeistof) Knipoog !!!
Maar'ja wat ik nou met alles moet Verward .

Daarom mijn vraag om advies, ik vind zelf ook de dressing het lekkerst om te gebruiken, maar wat nu het beste is voor het leer ?
De olie trok overigens wel goed in in het leer, was nog vrij droog nl nieuw.