30 jarig paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

30 jarig paard wel of niet meer rijden??

ja tuurlijk kun je haar nog rijden zo lang ze het leuk vind
Geen stemmen
nee is toch zielig ze verdient haar rust
Geen stemmen
hangt van de conditie af
Geen stemmen
zou het echt niet weten.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

bonjootje

30 jarig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:49

wij hebben een 30 jarige merry. maar nu lijkt ze heel zielig omdat ze erg is afgevallen.

ze word nu ook niet meer door mij gereden, maar af en toe zit mijn buurmeisje van 4 jaar er nog op en stapt een klein eindje door het bos. dan vrolijkt ze echt helemaal op en wil er af en toe nog vandoor gaan.

maar omdat ze zo dun is denken ze dat we de pony verwaarloost word. hebben jullie tips om toch de pony iets dikker te krijgen??

ze mag geen eiwitten omdat ze zwaar hoefbevangen is geweest. maar ze blijft hoe dan ook mijn topper OK dan!

Iris82

Re: 30 jarig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:53

Ik denk dat je er nog best af en toe iemand op kan laten rijden, als ze aangeeft dat ze dat leuk vindt.
Van maismeel en slobber worden ze dikker.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:10

Mijn allereerste paard is 38 geworden en hij werd toen hij 35 was nog steeds gereden (daarna af en toe). Het was maar 2 keer in de week, maar goed...Hij is altijd van mijn opa geweest en toen ik eindelijk oud genoeg was om hem te mogen rijden, was hij al 28 jaar Haha!
In de zomermaanden stond hij wel altijd stil, omdat hij het dan altijd snel warm had en hij dan gewoon lekker op de wei kon blijven. In de winter gingen we zelf nog af en toe naar strand, dat vond hij zo geweldig!!! En dan konden zn spieren en gewrichten ook nog een beetje warm gereden worden!
Hij had er ontzettend veel lol in altijd! Hij werd op een gegeven moment ook een heel stuk dunner, maar hij had ook geen tand in zn mond meer> dus lekker slobber voeren met maismeel idd. en meneer zat weer snel op zn oude gewicht!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:15

Tuurlijk, waarom niet! Op de manège loopt een pony van 36 nog rond in de lesjes, wel enkel de beginnelingen en kinderlesjes, maar hij doet het graag en wordt zelfs boos als zijn vriendjes uit de stal gaan om te gaan lessen en hij moet achterblijven. Zolang het dier het aankan, waarom niet!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:20

1 gouden regel bij oude paarden: rust roest

Zolang het paard fysisch in staat is om nog te werken, moet een paard ook door blijven werken(wel in mindere mate natuurlijk dan in de topjaren). Maar een oud paard dat niet meer bereden wordt, zal veel vlugger last van kwaaltjes en stijfheid hebben dan eentje die nog wat kan bewegen. Ook voor oudere mensen is lichaamsbeweging veel beter en gezonder dan elke dag op de zetel te blijven rusten(mits natuurlijk het fysisch mogelijk is) Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:33

idd zoveel mogelijk bewegen. alstie het lekker vind om door de bossen te hobbelen vooral doen. als hij stil staat wordtie alleen maar stijver.

je kan slobber kopen met weinig tot geen eiwit en daarbij maismeel dan komen ze vaak wel bij

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:40

ja, tuurlijk kun je haar nog rijden zolang ze het leuk vind, en de conditie het toe laat.
Als je haar maïsvlokken voert wordt ze vanzelf dikker. Veel hooi helpt ook!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:46

idd, een beetje beweging (natuurlijk niet overdrijven, maar dat doe jij zeker niet nu) is hartstikke goed, en houd het paard vitaal. en zeker als ze er lol in heeft, waarom niet? en dat kindje zal haar toch niet overvragen ofzo Clown , dus dat zit hartstikke goed. ik zou zeggen, hobbelen maar! Vork

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:08

af en toe een rustig ritje kan geen wkaad hoor, is goed voor de afwisseling.
ze geeft het zelf wel aan als ze niet meer wil!
geef wat slobber of mais

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:39

heey wij hebben bij de club een 36 jarige merrie 5 jaar geleden werd ze nog wel bereden maar sinds 2 jaar niet meer:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:31

tella bij mij op stal is 29, maakt nog regelmatig een buitenritje en zelfs een sprongetje vind ze nog leuk!!

rust roest, dus elke dag een 30 minuten beweging is juist heel gezond.
net als bij mensen he? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:09

Ik rijd op een 26-jarige en een vriendin op een 35-jarige. Ze zitten allebei nog barstensvol energie en de 35-jarige gaat er gemiddeld zo'n 2x per buitenrit vandoor. Zolang de paarden er maar lol in hebben en je ze niet overbelast kan het nog makkelijk Haha! En idd rust roest...