pony bijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cijsalover

pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:13

heej ik heb een probleem. mijn 1 jarige shet bijt! voor hem is het een spelletje maar ik ben het zat... hoe streng ik ook ben :S hebben jullie misschien tips om het m af te leren? alvast bedankt!

Anoniem

Re: pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:19

dan ben je simpelweg niet streng genoeg.
als hij bijt geen tik geven, maar een optater! zodat hij met kerst nog sterretjes ziet Tong uitsteken

wedden dat het dan voorbij is?

En is het een hengstje, laten castreren.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:29

okee dat hoop ik dan maar!! castreren doen we niet meer

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:30

cijsalover schreef:
okee dat hoop ik dan maar!! castreren doen we niet meer

waarom niet als vraagen mag

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:31

omdat we dat ook bij mijn andere pony hebben gedaan en dat is mis gegaan en nare herinneringen en het duurde langewr dan een half jaar voordat het over was.. verder geen uitleg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:34

maar dat is gewoon pech hebben.
Juist bij de jonge dieren gaat het meestal goed.

Zeker als ze wat dominant zijn, weg die ballen, voordat het bij jezelf een half jaar duurt voordat je beter bent door wat ze uitspoken Lachen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 08:36

nee sorry daar ga ik verder niet over discussieren... we hebben het zo besloten dus we doen het niet... maar dus strengere aanpak, okee en als dat niet werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:38

Verkopen Lachen

want als jij gewoon consequent bent werkt dat
anders ben je niet consequent genoeg, simpel als wat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:40

Waarom moeten alle hengsten gecastreerd worden? Als er geenhengsten meer zijn komen er ook geen nieuwe paarden meer.
Ik sta op eenpensioenstall en daar staan een heleboel hengsten en die komen ook op het land. Ik zie het probleem niet van hengsten.

Als die van mij bijt krijgt hij een schop. Na een paar keer was het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:42

omdat de meeste mensen er niet mee om kunnen gaan, daarom Lachen

en alleen de goed gekeurde hengsten zijn er imo om veulentjes te maken.
Anders fok je helemaal voor de slacht (en daar zijn er heel veel van, omdat iemand zo graag een leuk veulentje wilde)

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:44

ik vind dat je wel mag optreden maar dan moet je het zelf niet op zoeken.
vermijd dat slaan, je heb kans dat hij daar aleen maar veller op reageert.
ik lees nu dat het een hengsje is, mij ruin is vorig jaar mij gecastereert en hapt ook heel erg.
maar ik zoek het niet op want ik ga hem niet slaan omdat ik weet dat heel veel hengsten dit hebben.
oke ik keur het niet goed, maar ga niet te vaak slaan daar krijg je pony slechte ervaringen mee.
runningkawa waarom meteen hakkietakkie weg is zakkie ??
dat help egt niet hoor, mij ruin doet het nog
als hij wat dominat is doe dan wat dominatie spelletjes..zo als op stem achter uit lopen.
leer hem luisteren naar het woort NEE (heel duidelijk NEE)
en geef hem geen snoepjes tussen door aleen als je weg gaat ! (als je snoepjes geef)
probeer het slaan te vermijden maar je stem te verheven. mijne doet het nu een stuk minder gewoon duidelijk zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:47

als jouw ruin het nog steeds doet, dan moet je toch ff kijken wat jezelf doet. Ergens toch iets fout.
Mij bijten ze geen 3 x. (dus hoef ook niet vaker dan dat een pak rammel te geven)

Een hengst doet het simpelweg meer dan een ruin, maar als je een ruin niet opvoed, blijft hij het idd ook doen.

klinkt hard, maar zo simpel werkt het

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:55

dit vind ik heel raar wat je secht.
want mijn ruin doet het nu veel minder, maar ik ga hem niet slaan !
ja hij nibbeld .. hij bijt niet egt. (als ik zeg NEE doet hij het niet.)
als hij egt me hand heb ja dan krijgt hij een tik op ze neus.. maar je moet ingrijpen met je stem meteen NEE het is een jong beest sorry maar die ga je niet slaan !
hij snapt het niet om dat niemand hem heb uit gelecht dat het niet mag.
slaan daar wort hij aleen maar vals van.. op het laatst kan het hem niet schelen of hij een tik krijgt als als hij bijt dus gaat hij lekker vedder.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:44

Hrappur : als een paard jou buit of trapt mag jij heb toch zeker ook een optater terug geven, ligt eraan hoe hij bijt maar als het echt venijnig is mag dat zeker ! wat wil je anders ? denk je dat je paard ophoudt als je foei zegt ?? hoe oud ben jij trouwens ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:54

jeetje wat een taal gebruik, het mijne is niet fouloos, maar dit.

En kijk eens hoe het in een kudde gaat?
Dan zijn onze hardste optaters nog zacht.
En ja, die delen ze ook uit aan een veulen of jaarling.

Als ik zie wat mijn 13 jarige soms bij mijn jaarling doet...

En ik hen hem ook eens een optater gegeven, maar het is nu de liefste jaarling ter wereld, bij niet, sabbeld niet.
Maar kun je gewoon lekker knuffelen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:02

Ik heb dan wel een volwassen merrie, maar daar tellen die opvoedingsmethodes toch ook voor niet? Haha!

In dat geval durfde mijn merrie in het begin ook wel eens te happen. Niet echt gemeen en vals, maar ze had me toch wl eens aan mijn jas vast of ze kwam gavaarlijk dicht bij mijn hand.
Als ik haar een tik gaf, werd het een spelletje, wie is het snelst, haar tanden of mijn hand.

En ja toen heb ik haar eens sterretjes met kerstmis laten zien Clown
1 keertje maar, het is nu het liefste paardje dat je je kunt indenken, een vreselijke knuffelkont en ze zet geen voet meer verkeerd, ze is er ook nooit kopschuw van geworden Lachen Ofja toch wel, het vreemde is dat ik zo hard als ik wil met mijn hand langs haar hoofd kan zwaaien zonder dat ze zich verroert, maar als ze toch nog eens de neiging heeft om toch nog eens proberen als ze me kan happen, dan hoef ik mijn hand maar op te heffen of ze gooit haar hoofd dadelijk de andere kant op Haha!

Ik ben van mening dat je je pony gerust een flinke mep mag geven als hij je bijt. Als je het correct doet worden ze er heus niet schuw van. En dan ben je ook van dat gebijt en gehap af.

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:28

sorry voor mijn taal ik heb dislecktie !

nou sorry maar jullie zeggen meteen slaan maar ik vind dat als zij zegt dat zij het een spelletje vond is het wel haar eigen schuld dan had ze van af het begin al moeten straffen...
niet acheraf denken ik vind het niet leuk !
en slaan.. oke .. maar niet op het hoofd maar op zijn borst of zij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:39

Ik heb haar toen gewoon een kans gegeven. Eerst een dreigende hand, maar even later probeerde mevrouw het weer.
Daarna een tik, maar mevrouw trok haar hoofd vliegessnel weg en even later nog eens een poging.
Toen een optater tegen haar snuit, mevrouw trok haar hoofd weer weg en heeft het nooit meer gedaan Haha! En ze alles behalve schuw, dat kan ik je verzekeren, haar hoofd is juist haar favoriete aaiplekje Haha!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:49

runningkawa Afbeelding

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:01

ik rij nou op een 3 jarige ruintje, en die bijt echt heel veel! Het is wel wat beter geworden sinds hij ruin is, en hij bedoelt het meer om te spelen, hij zit gewoon altijd aan mn jas te sjorren enz... Ja en dan krijgt hij een tik, want als ik hem zijn gang laat gaan dan word ik straks de hele stal rond gesleurd. Hij heeft me één keer echt hard gebeten en toen hij door kreeg dat hij echt vlees tussen de tanden had zitten schrok hij zelf ook heel erg,
Ik sla hem echt niet hard, want als ik elke keer als hij mij bijt hem echt helemaal in elkaar ga slaan dan heb ik over een week een doodsbang paardje ergens in de hoek van de stal staan....
Ik denk dat een hengst het wel meer doet dan een ruin maar het licht ook aan het karater hoor, mijn paardje is altijd al een klier, hij zoekt altijd de grenzen op van hoe ver hij mag gaan, en ik denk dat ik hem altijd zal moeten blijven corssieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 13:07

Citaat:
sla hem echt niet hard, want als ik elke keer als hij mij bijt hem echt helemaal in elkaar ga slaan dan heb ik over een week een doodsbang paardje ergens in de hoek van de stal staan....

Als je te zachtjes tikt heb je daar helemaal gelijk in. Ja
Dan denken ook dat het een soort van spelen is, wat eigenlijk geen leuk spelletje is.

Als je ze een echte optater geeft met een flinke stemverheffing erbij, hoef je dat geen 3x in de week, niet eens 3x in de maand, niet eens 3x per jaar.
Dus kunnen ze ook niet schuw worden. Pling

Maar het is natuurlijk maar net wat jezelf wilt
elke dag 10 tikken geven, of gewoon 1 keer heel erg duidelijk zijn.

Ik weet het wel en mijn paarden zijn niet bang, maar bijten ook niet Lachen
ook niet al de jonge paarden die ik ooit gereden heb Lachen

Maar goed jullie keus, niet de mijne Lachen

owja, heb pas 3 weken een paard op proef gehad, die beet ook.
raar de eerste dag bij mij ook, de verdere 3 weken heb ik hem geen tik meer hoeven geven en alleen maar lekker geknufeld Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:13

japs, ik volg RK ook volledig. een jong paard moet je direct laten voelen dat hij niet moet bijten. en zoals RK zegt, het gaat er idd zo aan toe in de kudde, en vaak nog veel harder. zo leren ze het gewoon. elk paard, of het nu jong is of niet, krijgt een mep als hij me bijt, hij moet het gewoon niet doen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:24

Mijn moeder die hem heeft leren longeren enz heeft ook een instelling van gewoon 1x een harde mep is beter dan 10 zachte, en zij heeft een paar weekjes met hem gewerkt en hem soms een flinke klap verkocht, maar t helpte niet...
en als ik naar het gedrag in een kudde ga kijken heb ik een klein probleempje, hij staat namelijk nog al hoog in rang, en is gewend om zelf de klappen uit te delen en niet ze te ontvangen....denk dat hij daarom ook zo hard leers is Verward

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:41

ja ik ben het wel met jullie eens .. 1 keer een mep maar daar moet het bij blijven.. als ze hem maar blijft slaan ?? wat schiet je daar mee op.
maar zij zegt dat hij het zag als een spelledje en zegt dat ze het nu zat is .. dus heb ze het in het begin toe gelaten en dan ben je zelf niet goed bezig.. en ze zegt dat ze nu slaat en dat het niet helpt ?? moet ze nog harder slaan ?? dan blijft ze jaren bezig.
ze moet 1 keer duiderlijk wezen dat ze dit niet wil...
dan zal hij ook wel stoppen.
toen ik me paardje kreeg, was hij uit een begrazing hij liep zo wat door me heen .... ik ben 1 keer zo boos geworden dat ik hem onweis lang achteruit heb laten lopen zins dien heeft hij het nooid meer gedaan.
maar ik vind dus dat ze hem niet kan blijven slaan... zo komt het wel op mij over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:46

Knolliepower

Mijn 13 jarige (die ik vanaf de 3 heb en weinig kende) is ook altijd de baas geweest en dat in verschillende groepen
En idd, daar moet je dan helemaal niet mee aan gaan sollen.
Maar ook heeft die me maar 1 keer echt gebeten in 10 jaar Lachen

Afbeelding
Afbeelding