barsten in leren laarzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

barsten in leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 00:19

Ik heb net nieuwe leren laarzen, 3x per week dompel ik ze in water zodat ze klam aan voelen en dan smeer ik ze in met Rapide leder-oil.
Alleen komen nu aan de zijkant (bij de bal van de voet) allemaal bartsjes, dus denk ik dat ik iets niet goed doe, hoe kan ik dit voorkomen? Knipoog

aafje87

Re: barsten in leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 00:28

zet lederen laarzen nooit ik de olie! En dompel ze ook absoluut niet in het water! Daar kan de coating die op het leer zit(de zwarte verf zeg maar) absoluut niet tegen en zal gaan loslaten. Met als gevolg blaasjes of barstjes!
Olie kan wel met leer alleen worden leren laarzen er waanzinnig slap van.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 00:40

waar moet ik ze dan mee onderhouden? Tong uitsteken

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 06:03

ik heb petrie cleaner en laarzen was.
schoenen poets werkt ook heel goed.

in elk geval geen spul voor zadels of dat soort leer gebruiken, dat is niet goed voor je laarzen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:35

hm...ik doe het met ledercreme (zomaar uit de kast gegrist). is dat ook goed? is niet voor zadels ofzo

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:48

Schoensmeer van het merk kiwi. Dat raadde die man bij wie ik mn laarzen kocht aan

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:19

Als ik dit lees gaan mijn haren overeind staan Stoom uit je oren

Erg jammer dat ze je niet even bij het kopen van de laarzen hebben verteld hoe je ze het beste kunt onderhouden... en vooral wat je niet moet doen! Je laarzen onder water zetten is absoluut niet goed, het leer wordt veel te vochtig en als je er daarna ook nog vet of olie overheen doet, sluit je ze mooi af waardoor ze nog langer vochtig blijven.

Wanneer laarzen knellen of niet lekker zitten, heeft dat in veel gevallen te maken met de pasvorm. Het kan natuurlijk zijn dat de standaardmaat net niet goed voor jou is. De laarzenverkoper had je moeten vertellen wat de mogelijkheden, de voor- en nadelen waren! Verward

De barstjes komen door de vreemde manier van onderhoud en ik verwacht ook dat daar geen garantie op zit. Het losgaan van een coating heeft hier niet zoveel mee te maken.... alleen de goedkoopste uitvoeringen van de diverse merken zijn gemaakt van coating leer. Je betaalt minder, maar je hebt ook minder.... maar goed, ook dat is een keuze die de verkoper jou moet voorleggen.

Deskundig en eerlijk advies bij het aankopen en aanmeten van je laarzen is erg belangrijk. Jammer, want Pekela is niet zo ver bij Rolde uit de buurt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:30

ik had rectiligne laarzen,en daar kreeg ik ook serieuze grote barsten in Scheve mond
elke keer na het rijden vette ik ze in.. Verward

als ik jou was zou ik even terug naar de winkel gaan!

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:50

Ook Rectiligne heeft een groot assortiment met coating laarzen. Barsten zijn vaak het resultaat van te vochtig en te vet. Gun je laarzen na het rijden de tijd om te drogen (niet in de zon of op de kachel/cv) Leer is een natuurproduct wat kan rekken en ademen... je moet het alleen wel de tijd geven....
Nogmaals.... laat je goed adviseren door de verkoper!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:39

en even een vraagje tussendoor, iedere keer nadat ik gereden heb, zit er aan de achterkant een laag huidvet/stof op mijn laarzen, en dat krijg ik er bijna niet af... wie weet hoe je dat er het beste afkrijgt?

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 11:10

merel90 schreef:
en even een vraagje tussendoor, iedere keer nadat ik gereden heb, zit er aan de achterkant een laag huidvet/stof op mijn laarzen, en dat krijg ik er bijna niet af... wie weet hoe je dat er het beste afkrijgt?

Heel makkelijk met een beetje blauwe spititus. Ontvet en is niet schadelijk voor je (zwarte) rijlaarzen. Ook handig om je laars eens helemaal mee schoon te maken voordat je 'm weer gaat poetsen met Kiwi schoenpoets.

Natuurlijk heb je ook speciale laarzenreinigers van Petrie bijvoorbeeld, maar dit is wel zo goed/makkelijk en goedkoop.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:26

okee, bedankt! en kiwi schoenpoets, kun je dat gewoon bij de schoenmaker kopen?

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:36

GeJe schreef:
Heel makkelijk met een beetje blauwe spititus. Ontvet en is niet schadelijk voor je (zwarte) rijlaarzen. Ook handig om je laars eens helemaal mee schoon te maken voordat je 'm weer gaat poetsen met Kiwi schoenpoets.

Natuurlijk heb je ook speciale laarzenreinigers van Petrie bijvoorbeeld, maar dit is wel zo goed/makkelijk en goedkoop.

Dat blauwe spiritus ga ik eens proberen.
Het klinkt logisch om je laarzen eerst goed te ontvetten / schoon te maken voordat je bijv. met Kiwi gaat poetsen. Anders kan dat spul ook nooit goed intrekken.

Maar wat ik me afvraag, hoe vaak mag je blauwe spiritus gebruiken?
Want mijn laarzen worden minimaal eens per week wel gepoetst, is het dan handig om elke keer van te voren even met een doekje met wat blauwe spiritus erover te gaan? Of kan het kwaad, als je dit te vaak gebruikt? GeJe, jij weet hier vast meer vanaf Haha! Knipoog !

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 16:38

k heb hier ook last van Verdrietig ..k gebruik nu ook schoenpoets en dan met een pantykousje ofz erna uitwrijven..