twijfel twijfel.. shet of d pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

twijfel twijfel.. shet of d pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:16

pff,

ik ben er nu ongeveer uit dat ik over een poos een pony kan kopen en dus onderhouden.
1 pony.
en daar moeten we dan verder alles voor laten ook.

nu zit ik zo te twijfelen..
aan de ene kant wil ik voor een leuke manege pony gaan, om haar een pensioen te geven.
ze is lief met kleintjes op haar rug, kan wel winterhard worden als dat moet, maar kan echt niet met andere pony's overweg, ze vliegt ze zo aan.
heeft ook wel eens kuren zoals oren in de nek leggen enzo.

ik vraag me nu af.
wat zou ik beter kunen doen.
die pony, of een lieve goedelijke shet of a b pony...

het is erg belangrijk dat mn kinderen er op kunnen rijden, dat de pony betrouwbaar is en verkeersmak (dat is de manege pony wel)...
dat is trouwens dus een d pony.

zit er volgens jullie veel verschil in de kosten van het onderhoud van een shet of van een d pony?
wat zouden jullie doen in mijn geval?

ik heb het nu wel over een meer jaren plan hoor, moet misschien nog even een jaartje wachten..
maar was ff benieuwd naar meningen...

Eilinora

Re: twijfel twijfel.. shet of d pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:21

ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar als ze onder de 10 zijn is een welsh a pony best wel goed voor ze.
ze hebben karakter en zijn lief voor kinderen.
en ze zijn niet te groot.
een welsh b pony zou ook kunnen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:30

ja ze zijn onder de tien, en ik heb ook al wel eens een welsh a gehad, dat was echt een super pony!

maar het gaat ons niet om echt wedstrijd rijden hoor, gewoon erop zitten.
en de pony blijft, gaat niet weg als de kinderen er niet meer oppassen ofzo.
daarom wil ik ook heel goed nadenken voordat ik iets koop weet je wel.

het is de bedoeling dat de pony een kind kan 'dragen' in de letterlijke zin van het woord.
ook langs de weg, en door het bos e.d.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:35

Ik ken je kinderen niet, maar de vraag is of het goed gaat, 1 pony en meerdere kinderen. Het kan zijn dat pony de dupe wordt, als alle kinderen veel willen rijden met pony.
Daarnaast hoe sta jij zelf tegenover het zijn van paardeneigenaar? Wil jij zelf wel een paard/pony? Of is het enkel om de kinderen te plezieren?
Ik weet niet hoeveel jijzelf van paarden weet? Genoeg om te zien waar het misgaat? Of alleen leuk op afstand ? Als het dat laatste is begin er dan niet aan en laat je kinderen op de manege rijden en of een verzorgpony zoeken.

Wat je nu aan mogelijkheden aangeeft. Shetlanders zijn gemiddeld goedkoper in het onderhoud, maar door de grootte zijn er niet veel mensen die ze consequent opvoeden en inrijden. Als je voor een Shet gaat zoek dan dus een goed afgerichte!
Manegepony's zijn altijd vraagtekens, sommige gaan heel erg vooruit van privepony worden, anderen worden draken. De pony die jij beschrijft (oren in de nek!) Zou wel eens van de 2e categorie kunnen zijn. Of er is iets fysiek mis met het dier, dus in dat geval goed laten keuren en na laten kijken door een fysio voor aankoop (keuren gaat trouwens voor elke pony op).

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:35

Ik zou voor een leuke, lieve C pony gaan! Kunnen kleintjes makkelijk op en als ze dan wat groter worden, nog steeds!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:46

hoi,

ik heb altijd wel pony's gehad hoor, ik wil juist zelf heel erg graag weer een pony!
en ik heb twee kinderen, die goed luisteren haha.
nee maar ze zijn echt lief.
de oudste kan zelf niet lopen en daarvoor zou de pony dan onder andere worden.

het gaat dus niet om de mate van ingereden zijn enz enz.

mijn vraag is meer als volgt:

ik wou eigenlijk de manege pony een goede oude dag geven, dus van de manege overkopen als ze niet meer goed meekwam in de les.
ik heb een zwak voor die pony.
maar omdat ik het hebben van een pony nogal een verantwoorelijkheid vind, en die pony soms raar doet, twijfel ik toch een beetje.
ik koop een pony voor het leven, vandaar.
dus vroeg ik me af, zou ik nou voor die manege pony gaan (blacky is dat), of kan ik die beter uit mn hoofd zetten, en met de tijd op zoek gaan naar een brave shet achtige pony.

en scheelt dat nou echt zoveel in onderhoud.

ik heb zelf alleen nog maar a en b pony's gehad die ik voor weinig op het land kon doen, maar die tijden zijn nu echt wel voorbij, dus ik betaal de normale prijs nu voor stal en land..
snap je?

en het rare gedrag van Blacky, dat komt ook grotendeels doordat ze naar mijn idee kriegel wordt van de drukte en het op stal staan op de manege, er wordt heel goed voor haar gezorgd hoor, dat wel, maar toch..
alleen dat aanvallen van andere pony's dat zit er denk ik echt in...

Miphan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:56

In onderhoud zit wel wat verschil misschien, bijv laat je ponys eerder beslaan dan een shet en ponys voer je ook eerder wat meer (denk aan brokjes) maar verder ook niet. Vindt het wel erg lief van je dat je die manegepony een goede oude dag wilt geven! En dat sjago en kriegelige bedrag denk ik dat eerder komt van de omgeving van het diertje...op den duur houdt het een x op voor t diertje dat drukke gedoe Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:18

Ik weet niet of de paarden op de manege echt in een groep lopen (dus een rangorde hebben), anders zou dat voor veel paarden ook nog een stuk kunnen schelen. Nu probeert ze misschien telkens de paarden ervan te overtuigen dat zij de baas is.

Verder scheelt een kleinere pony wel iets in onderhoud, maar niet veel. Je bent iets minder kwijt aan voer, maar je stro en stalgeld misschien wel hetzelfde (als je dezelfde maat box hebt).
De hoefsmid moet je toch wel betalen, netzoals de veearts. Let hier op, wat een keertje ziek worden kan flink uit de klauwen lopen!

En, op het bedrag wat je per maand kwijt bent maken die 5 balen hooi en zak brok ook niet veel meer uit denk ik.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 11:59

nee precies, wat meer of minder hooi is bijzaak, als ik daarop moest bezuinigen zou ik niet eens aan een pony beginnen.

de pony's op de manege staan allemaal in hun eigen box, en kunnen niet bij andere pony's komen.
maar als je met Blacky langs de boxen loopt dan vliegt ze bij elke pony in de tralies.
ze heeft ook voernijd.
en laatst had ik haar even los gegooid in de buitenbak, gooide de eigenaar er een vreemde pony bijin, en Black vloog er meteen op af, oren stijl in de nek!
dat is dus wel apart aan haar.
met opzadelen drijgt ze ook maar bijt niet in het echt.
ik denk dat het een dominante merrie is gewoon.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:24

Het is natuurlijk leuk om die pony een oude dag te geven, maar wat als ze nou snel dood gaat? Dan moet je misschien weer een nieuwe pony kopen, aangezien je oudste niet kan lopen.
En wat als ze er lessen mee willen gaan volgen? Dan denk ik niet dat je dochter/zoon het leuk vind om op een paard aanvliegende - shet te zitten..
Ik zou gaan voor een welshje, zeer leuke paardjes en zeer kindvriendelijk!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:39

Je wil 1 pony kopen en die komt dan alleen te staan of niet?
Als je die pony voor een prijs kunt kopen wat reeel is en je bent gek op het paardje zou ik het gewoon doen. Je kent de pony een paard van iemand anders niet zomaar, maar ik denk dat je het toch echt zelf moet beslissen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:56

eigenlijk is een hele brave d pony ideaal.

daar kun je zelf nog op rijden en de kinderen kunnen er ook op.

maar hoe oud is die pony?

want t is natuurlij zonde dat je dalijk met een hele oude pony zit. meer kans op DA kosten enz, en je kunt ze niet meer zo intensief rijden.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:11

zelf zou ik voor een d pony gaan
want je kinderen kunnen er dan nog lang plezier van hebben
als je een shet koopt of een a pony daar groeien ze snel uit
een oudere pony(niet te oud) is helemaal ideaal voor kids kunnen je kids lekker hun gang gaan en ze leren er heel veel van

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:13

Qua onderhoud zal het misschien niet zo heel veel schelen, maar denk eens aan de medische kosten. Met oude, versleten manegepony heb je meer kans op hoge medische kosten dan een jonge fitte pony. Bovendien kun je oudere pony's ook niet meer voor DA kosten verzekeren.

Ik snap het idee van een oude dag geven, maar ga eens praten met de manege, wat zijn zij van plan als de pony te oud is voor de lessen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:17

Verschil in kosten is er zeker.
Een D-pony heeft in de winterdag, 2 kg brok nodig. Terwijl een A-pony het vaak al op 2 handjes doet (bijvoorbeeld).

Ik ken de manegepony niet, maar weet zeker dat je kinderen veel meer hebben aan de D-pony. Zeker als hij gewoon braaf in omgang is. Dan zullen ze het in het begin eng en groot vinden. Maar als ze straks groeien, kunnen ze er altijd op blijven rijden en zijn ook wedstrijdjes leuk.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:27

Sjonniej schreef:
Verschil in kosten is er zeker.
Een D-pony heeft in de winterdag, 2 kg brok nodig. Terwijl een A-pony het vaak al op 2 handjes doet (bijvoorbeeld).

hier ben ik het niet echt mee eens, een d-pony hoeft als hij gewoon 'zijn rondje door de bak hobbelt' echt geen 2 kilo brok te hebben hoor Bloos hij vericht geen zwaar werk ofzo,
Een shet is in aanschaf heel mischien iets goedkoper maar een d- pony is echt niet veel duurder.
het is echter wel zo dat een oudere pony meer medice kosten heeft, hij is ouder en word sneller ziek... al kan een jonge pony ook ziek worden Clown
maar het is een groter risico.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 18:54

Dan zal hij geen 2 kg nodig hebben, maar wel meer dan een shet. En dan scheelt in de week niet zoveel, maar op jaarbasis wel Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 19:34

het niet meer kunnen verzekeren vind ik inderdaad een groot nadeel...
medische kosten hoger, naja, die pony is vrij taai, ze zal al wel deels versleten zijn, maar ja..
maar ik zal inderdaad eens met de manege eigenaar gaan praten over wat de plannen zijn met haar!
(ik durf dat nooit te doen, maar ja dan moet het maar).

ik lees uit jullie reacties dat een d pony meer functioneel is en ook blijft, dan een shet of a tje.
en niet persé zoveel duurder in onderhoud.
daar ben ik wel blij mee!!! Lachen

deze pony is al vrij oud, maar niet stokoud, ik denk dat ze ongeveer 18 is ofzo, in die richting.
ze struikelt tijdens het rijden wel eens en heeft er naar mijn idee ook niet meer zoveel lol in op de manege, maar ik geloof gewoon in die pony, het is gewoon een gaaf en mooi beest!

maar goed.
het duurt dus nog een jaar voordat ik haar dan eventueel kan kopen.
ik laat het jullie weten!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 21:09

loveblacky schreef:
nee precies, wat meer of minder hooi is bijzaak, als ik daarop moest bezuinigen zou ik niet eens aan een pony beginnen.

de pony's op de manege staan allemaal in hun eigen box, en kunnen niet bij andere pony's komen.
maar als je met Blacky langs de boxen loopt dan vliegt ze bij elke pony in de tralies.
ze heeft ook voernijd.
en laatst had ik haar even los gegooid in de buitenbak, gooide de eigenaar er een vreemde pony bijin, en Black vloog er meteen op af, oren stijl in de nek!
dat is dus wel apart aan haar.
met opzadelen drijgt ze ook maar bijt niet in het echt.
ik denk dat het een dominante merrie is gewoon.

Dit hoeft niet apart te zijn en ook geen probleem, als er maar een duidelijke rangorde is. Als ze eenmaal hebben uitgevochten wie de baas is, zijn er maar weinig pony's die echt contactgestoord raar blijven doen Knipoog.
Kijk, je kan dan net pech hebben dat zij daar wel onder valt, maar goed.

Dat ze opzadelen niet leuk vindt komt veel voor bij manegepaarden. Niet iedereen kan goed opzadelen en soms zal het pijnlijk of ruw gedaan worden.