stro of krullen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gietepiet

stro of krullen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:54

Wat is jullie ervaring met stro en krullen, wij willen misschien de overstap maken naar krullen omdat onze paarden teveel stro eten, wat kost een pak krullen ongeveer? en hoeveel gebruik je hiervan in een week?

joriien_foxy

Re: stro of krullen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:13

nouw..wij hebben ook krullen.. en dat is meestal 1 pak per week.. per paard/pony..( ligt ook wel aan de grote van de stallen)
ik weet niie hoeveel het kost ... Schijnheilig
ik vind het veel fijner dan stro... !! watn makelijker met mesten..!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:21

Wij hebben vlas (www.thorobed.com) Voor mijn paard te nat, maar dat is ook een echte smeerkees. Nu heb ik er rubber matten onder liggen en die combi bevalt goed. Ik kan de box nu droog houden zonder dat mijn paardje halverwege de week op het beton staat.
Het is wel zo dat dit spul zich moet "zetten" in de box. In het begin is het erg glad!
Stlahouder rekent 4,50 voor een extra baal, 1 baal per week zit in de stalprijs.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:24

Mijn paarden staan half om half, onderop krullen en daaroverheen stro.
De pony van mijn zusje staat alleen op krullen, omdat zij erg gevoelige luchtwegen heeft en meteen gaat hoesten zodra ze een dag op stro staat.
Qua onderhoudt gaat mijn voorkeur uit naar krullen, de stal blijft lekker droog en het is duurzamer omdat ze het niet opeten.
Beetje jammer dat ze dan aan alles gaan knagen en trekken wat ze kunnen pakken, dus vandaar lekker stro erbij, dan hebben ze wat te knabbelen naast het hooi.

Wij betalen voor 1 pak krullen 8,50 euro bij de fouragehandelaar.
Toen mijn kwpners nog alleen op krullen stonden, gebruikte ik twee pakken per keer per box, daar stonden ze dan een week op, ik haalde alleen de drollen er dagelijks uit en na een week haalde ik de box helemaal leeg.
De Welsh van mijn zusje staat twee weken op de krullen, maar die pony is heel schoon van zichzelf Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 06:02

als ze veel stro eten, maar er geen koliek of iets dergelijks van krijgen zou ik ze lekker op stro laten staan.

zaagsel is idd niet om te eten, maar ze doen het wel, zeker als ze niets anders dan stro altijd gewend zijn. daar kan je ook een flinke koliek van krijgen.
zaagsel maakt ook de kans op hoefzweren groter omdat zaagsel over het algemeen wat vochtiger blijft.
maar paarden die het medisch gezien niet nodig hebben zou ik daar niet opzetten, ze eten toch een uur of 20 perdag en als je ze dan op zaagsel zet, kunnen ze heel snel stal ondeugden gaan bedenken.

bij ons worden de paarden bij gevoerd met extra kuil in de middag, zodat ze wel wat te eten hebben. ze worden 3 keer in de week uitgemest en er gaat dat per week ongeveer 2 nieuwe pakken zaagsel bij.

zaagsel is duurder, omdat het apart verwerkt moet worden. het mag niet bij het stro in de mestput. je moet het apartlaten ophalen en vaak is het duurder.