werking van een gogue,en ervaringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

werking van een gogue,en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:55

Mijn paardje liep niet helemaal lekekr,en da is erbij geweest,zei dat hij last heeft van rug,en adviseerde te gaan longeren met een gogue. IK heb zelf helemaal geen verstand van die hulpmiddelen,wat vinden jullie ervan? groetjes eline

kimmie261

Re: werking van een gogue,en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:19

ik heb er jaren mee gelongeerd,het is een vriendelijke halsverlenger,die het paard voorwaarts neerwaarts laat lopen...

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:12

Ja mij werd t ook geadviseerd, ivm rugproblemen. Maar nu heb k zo'n ding gekocht en k snap er werkelijk nix van hoe k em moet vast maken! K heb em dus nog nooit iotgeprobeerd aangezien k t paard nie wil beschadigen! Wie kan mij uitleggen hoe zon ding vast moet?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:40

Het is lastig uit te leggen hoe een gogue werkt. Het handigste is om dit de eerste paar keer met een ervaren persoon te doen, zodat je zeker weet dat je m goed gebruikt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 19:54

minnie_muis schreef:
Ja mij werd t ook geadviseerd, ivm rugproblemen. Maar nu heb k zo'n ding gekocht en k snap er werkelijk nix van hoe k em moet vast maken! K heb em dus nog nooit iotgeprobeerd aangezien k t paard nie wil beschadigen! Wie kan mij uitleggen hoe zon ding vast moet?

Er is 1 gedeelte waar de singel door moet en nog een gedeelte wat over het kopstuk van het hoofdstel moet. Daar hangen aan beiden kanten touwtjes aan en van elk touwtje maak je de ene kant vast aan het singel-gedeelte en de andere kant gaat door het bit en dan ook naar het singel-gedeelte.
Het zorgt ervoor dat het paard voorwaartsneerwaarts gaat lopen door druk in de mond en op het hoofd, maar ik kan het niet echt goed uitleggen. Vind het wel een fijne teugel, maar miss kan je anders beter je vraag even op UZ stellen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:48

tja het heeft voordelen en nadelen... de voordelen van deze hulpteugel zijn dat het paard niet tegen en niet achter de teugel kan lopen wat ook meteen een nadeel vormt, het hoofd heeft totaal geen eigen bewegingsvrijheid... ook kan je het paard niet trainen door midden van ontspannen en aanspannend daar de teugel continu aanwezig is
een ander voordeel is dat je het minder snel kan misbruiken zoals je met slofteugel vaak ziet

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:56

Ik gebruik puur bij het longeren zodat ze ook wat meer aan het werk is en ik ben er erg tevreden over.

Met rijden zou ik het niet doen, maar jij wil het ook voor longeren Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:36

Puur nieuwschierigheid. De da raadde mij juist aan om met pessoa te longeren en dan lang en laag. Ik heb dat een paar keer geprobeerd. EN merk nu dat hij het er tegen in gaat. Hoofd omhoog en rennen. In het begin liep hij er lekker op? Is het dan een idee om met gogue te longeren?

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:48

heeft iemand een foto zodat het me een idee geeft hoe het er uitziet?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:50

Op de divoza site staat wel een voorbeeld Lachen

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:15

Hey iig al bedankt tot nu! Inderdaad k ga er niet mee rijden! K rij nooit met hulpteugels met uitzondering van aan martingaal maar verder nie. Bij dit paard kan dat nie eens dan begint ie direct te steigeren maar goed! iig bedankt!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:15

Ik heb zelf ook goede ervaringen met een gogue-teugel toen mijn pony een onderhals kreeg (ja, mijn schuld maar ik moest ook nog veel leren... Tong uitsteken ). Misschien kan je in de bibliotheek het boek 'Ruiters en Rechters' vinden van Ernest van Loon. Daar staat deze teugel in beschreven met foto's en tekening erbij zodat je kan zien hoe het werkt. Je kan evt. een boek ook aanvragen bij de bieb als ze het niet op voorraad hebben, ik geloof dat me dat een paar maanden geleden iets van 2 euro kostte. Ze lenen het dan van een centrale bieb. Of een instructrice of instructeur vragen natuurlijk.... Succes!