Paard meenemen op wedstrijd in het buitenland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jeanette

Paard meenemen op wedstrijd in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:21

Ik woon nl kort aan de grens met Duitsland en het komt regelmatig voor dat er wedstrijden georganiseert worden net over de grens.

Welke papieren heb ik nodig als ik mijn paard meeneem de grens over om in het buitenland een wedstrijd te rijden. Een gezondsheidsverklaring? Heeft het paard ook nog extra vaccinaties nodig? Wat is het risico als ik wordt aangehouden? Kan ik dan mijn paard kwijt raken of krijg ik alleen een boete?

Heb ik dezelfde papieren nodig als ik alleen maar door Duitsland rij om bv in het Noorden weer terug te gaan naar Nederland? (Hier net over de grens begint een hele mooie snelweg richting Noord Duitsland. Voor ons ideaal om sneller in het noorden des lands te komen)

Scum

Re: Paard meenemen op wedstrijd in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:25

Ja, je hebt die gezondheidspapieren altijd nodig. Ze zijn maar een paar weken geldig, en je moet ze dus steeds opnieuw aanvragen. Kost een heleboel geld. Extra vaccinaties weet ik zo niet.

Je hebt ze eigenlijk al nodig als je maar 1 min. de grens over gaat. De meeste mensen doen het niet en nemen het risico. Je kunt natuurlijk wel gepakt worden. De kans is niet supergroot, maar je moet het zelf weten.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:27

Wat is het risico dat ik neem?

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:35

Wij koersen met onze dravers alleen in Duitsland. Dat is opgelost door de paarden Duits te laten registeren, dan heb je geen problemen. Maar of dat voor een rijpaard ook kan weet ik niet, dat zou je eens uit moeten zoeken. Zowieso vraag ik me af hoe dat dan zit voor eventuele (KNHS) puntentelling???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:02

Ik heb het gevonden:
Citaat:
Naar het buitenland met je viervoeter
Op een dag is het zover: de eerste buitenlandse reis met je viervoeter is aangebroken. Het klinkt merkwaardig, maar zelfs het bezoeken van een concours vlak over de grens wordt gezien als het ‘tijdelijk uitvoeren’ van je paard of pony. Ga je weer terug naar huis, dan heet dit ‘wederinvoer’. Met welke regels krijg je allemaal te maken met een buitenlandreis met paard of pony? Dat wordt hier op een rij gezet.

Binnen EEG: gezondheidscertificaat

Elk paard dat ons land (tijdelijk) verlaat, moet in bezit zijn van een gezondheidscertificaat. Dit gezondheidscertificaat wordt afgegeven door de RVV (Rijkskeuring Vee en Vlees). Wie op werkdagen voor 14.00 uur een afspraak maakt met de RVV in zijn regio, kan de RVV de volgende dag verwachten, behalve uiteraard op zondag. Het gezondheidscertificaat blijft vervolgens 10 dagen geldig. Als een buitenlands verblijf langer duurt, als er bijvoorbeeld van concours tot concours gereisd wordt, moet op het concours zelf het gezondheidscertificaat door een veterinair verlengd worden.

Aan het bezoek van een RVV op het stal-adres voor het verstrekken van een gezondheidsverklaring zijn uiteraard kosten verbonden. Er moet rekening gehouden worden met 29,53 euro als vast starttarief en vervolgens 22,59 euro per kwartier en 15,97 euro per certificaat (1,98 euro per certificaat indoen op basis van CVO-afspraken met ontvangend land). Een dierenarts komt dus in principe niet op zondag. In uitzonderingsgevallen kan dit een enkele keer worden geregeld, maar dan uiteraard wel tegen een toeslag op het tarief. Het is verstandiger om het daar niet op aan te laten komen.

Ter herinnering: EEG-landen zijn Engeland, Ierland, Denemarken, Zweden, Finland, België, Luxemburg, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Duitsland, Oostenrijk en Griekenland. Binnen EEG-landen zijn alleen de EEG-gezondheidscertificaten verplicht (zie boven), maar zijn geen verdere douanepapieren verschuldigd.

Informatie en aanvragen gezondheidscertificaat:

De RVV is niet zolang geleden anders ingericht, in vijf landelijke kringen die de vroegere districten omvatten:

Kring Noord, Hoogeveen, tel. 0528-225255 (provincies Groningen, Frieland, Drenthe, Overijssel en de Noordoostpolder)

Kring Oost, Arnhem, tel. 026-3528900 (provincie Gelderland, Flevoland)

Kring Noord-West, Amsterdam, tel. 020-5840404 (provincies Utrecht en Noord-Holland)

Kring Zuid-West, Rotterdam, tel. 010-2660000 (provincies Zuid-Holland en Zeeland)

Kring Zuid, Helmond, tel. 0492-507510 (provincies Noord-Brabant en Limburg)

RVV Centraal, Voorburg, tel. 070-3578811 Voor vragen van algemene aard

Buiten EEG: douanepapieren en gezondheidscertificaten
Buiten de EEG kunnen aan het gezondheidscertificaat andere eisen gesteld worden, zoals die van extra bloedonderzoek. Soms ontvangt de KNHS van de buitenlandse wedstrijdorganisatie van een niet-EEG-land een voorbeeld-gezondheidscertificaat, wat dan aan de RVV gegeven kan worden. Een door de KNHS ontvangen vraagprogramma geeft soms informatie over een officiële expediteur, die ook behulpzaam kan zijn bij de benodigde papier-winkel en eventuele aanvullende eisen.

Voor niet-EEG-landen zijn ook douane-papieren verplicht voor tijdelijke invoer en uitvoer.. Het formulier hiervoor is een ATA-Carnet (Admission Temporaire, Temporary Admission).

Het ATA-Carnet maakt de aangifte bij de grens gemakkelijker van goederen (lees dus: paarden, zadels, dekens e.d.), die je tijdelijk wilt invoeren, uitvoeren of doorvoeren. Let wel: ook bij het alleen maar reizen en dus doorvoeren door een nièt-EEG-land, zoals Zwitserland, op weg naar een wèl-EEG-land, zoals Italië, is het bij je hebben van een ATA-Carnet verplicht.

Een ATA-Carnet geeft het recht om maximaal één jaar de in het carnet beschreven zaken een onbeperkt aantal keer in, uit en door te voeren. Een aanvraagformulier voor een ATA-Carnet is te verkrijgen bij de Kamer van Koophandel in de eigen regio. Legitimatie is voor niet-ingeschrevenen, zoals particulieren, verplicht. Let op: geef op het aanvraagformulier goed aan wat er allemaal op het carnet moet komen te staan. Als het ATA-carnet eenmaal is ontvangen (in principe na een paar dagen), mag er eigenhandig niets meer op het document veranderd worden!

Het carnet moet vlak voor de reis geldig gemaakt worden door de douane, bij voorkeur in de eigen woonplaats. Sluit ook altijd een (reis)verzekering af voor de op het carnet vermelde zaken. Bij diefstal of verlies, gaat een douane er namelijk vanuit dat de genoemde zaken verkocht zijn en moeten gewoon invoerrechten betaald worden.

De kosten van het ATA-carnet kunnen variëren, maar bestaan in elk geval uit een vast deel, de behandelingskosten, en een deposito. Het deposito wordt terugbetaald wanneer het carnet weer ingeleverd wordt bij de Kamer van Koophandel, liefst meteen na terugkeer van de reis, maar uiterlijk één dag na het einde van de geldigheidsduur van een jaar. Bij binnenkomst en verlaten van het land waar een ATA-carnet nodig was, moet het carnet altijd door de douane worden afgetekend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:07

En omdat ik het wel heel erg raar vind dat je voor een uurtje heen en weer over de grens, bijvoorbeeld voor instructie (onze instructrice woont net over de grens) officieel iedere keer een gezondheidsverklaring moet aanvragen dat 10 dagen geldig is, heb ik de RVV en een aantal politieke partijen gemaild. Of ze geen beleid kunnen verzinnen voor dit soort grensverkeer. Zeker als je vlak bij de grens woont, is het logisch dat je wat vaker heen en weer gaat. En als je bijvoorbeeld wekelijks les hebt (6 km verderop, maar toevallig over de grens) dan kost dat zeker 200 euro per maand. Dus alle grensbewoners 'smokkelen' hun paard heen en weer.

Ik heb kortom gevraagd of ze daar geen beleid voor kunnen ontwikkelen. Want daar kan die regel niet voor bedoeld zijn. Dus als er anderen zijn, die ook met dat probleem zitten: mail even wat politieke partijen af met het verzoek hier wat aan te doen.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-05 14:39

Kun je me de email adressen even pb-en dan zal ik ze ook even een mailtje sturen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 07:38

Zo ik heb eerst de RVV gebeld. Die deden heel moeilijk. Moest echt gebeuren die keuringen. Toen ik naar de sanctie vroeg zei hij het niet te weten, want de AID controleerde dat eventueel samen met de douane.

Dus heb ik de AID gebeld. Kreeg daar een heel aardige meneer aan de lijn die vertelde dat de AID op dezelfde dag heen en weer echt niet als uitvoer en invoer beschouwde. Dan zouden ze wel heel veel werk krijgen en daar was die regel ook eigenlijk niet voor bedoeld. Dus als je een paspoort bij je hebt, je paard is gechipt en geent en je kunt aantonen dat je redelijkerwijs alleen maar even heen en weer gaat, dan volgt er geen enkele sanctie. Zeker niet omdat het hobbymatig grensverkeer is. Het is iets anders als je voor een week naar een concours in het buitenland gaat, dan moet het officieel wel. Maar dan nog kun je eigenlijk alleen aan de grens zelf een boete krijgen begrijp ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 10:09

Zo heb ik het ook altijd begrepen. Wij rijden ieder jaar wel een wedstrijd in Belgie, en hebben nooit zo'n verklaring nodig gehad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:19

mijn paarden staan aan de ene kant vd grens en ik aan de andere rij ik ff naar huis kom ik minimaal 3 x over de grens heen Haha!

als ik op een buitenritje ga met paard en wagen of onder de man ga ik regelmatig 5 a 7x de grens over

zou wat zijn als ik voor iedere keer papieren aan moest vragen

mijn paarden staan in belgie

iemand bekend met de verplichtingen kwa papieren aldaar??

ze zijn namelijk nog steeds niet gechipt heb geen papieren niks noppes nada...

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 15:56

Ik ben iig iets wijzer geworden. Misschien Nickyu ook eens de AID bellen bij jou in de buurt. Zo te lezen is Anya er wijzer van geworden

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 19:24

Anya schreef:
Zo ik heb eerst de RVV gebeld. Die deden heel moeilijk. Moest echt gebeuren die keuringen. Toen ik naar de sanctie vroeg zei hij het niet te weten, want de AID controleerde dat eventueel samen met de douane.

Dus heb ik de AID gebeld. Kreeg daar een heel aardige meneer aan de lijn die vertelde dat de AID op dezelfde dag heen en weer echt niet als uitvoer en invoer beschouwde. Dan zouden ze wel heel veel werk krijgen en daar was die regel ook eigenlijk niet voor bedoeld. Dus als je een paspoort bij je hebt, je paard is gechipt en geent en je kunt aantonen dat je redelijkerwijs alleen maar even heen en weer gaat, dan volgt er geen enkele sanctie. Zeker niet omdat het hobbymatig grensverkeer is. Het is iets anders als je voor een week naar een concours in het buitenland gaat, dan moet het officieel wel. Maar dan nog kun je eigenlijk alleen aan de grens zelf een boete krijgen begrijp ik.

Ik woon dicht in de buurt van Duitsland en Belgie. Een paar weken geleden was er op onze regionale TV zender een documentaire hierover. Het ging over mensen die bijv. op zondagmorgen hun paardje voor de koets spannen en dan even een ritje door de bossen (en eventjes de grens over) gingen maken. Die hebben in principe een gezondheidsverklaring nodig. Er werd toen wel gezegd dat ze zoeken naar een oplossing, maar daarna heb ik er nooit meer iets van gehoord. Ik vind het behoorlijke geldklopperij.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 20:06

De RVV blijft ook stug volhouden dat het moet. Maar als de AID er niet actief op controleert, dan is er geen sanctie als je het niet doet.