deken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

deken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:20

Misschien een gekke vraag midden in de zomer.

Maar ja de winter komt er ook weer eens aan... ooit dan!!
Maar mijn verzorgpaard is van de winter 2,5 jaar, en staat altijd buiten wat voor weer dan ook. Maar afgelopen winter had ze niet zo'n dikke wintervacht en vond het dus best zielig- regen en vriezen. en niet op alle weiden staat een schuilstalletje. Maar ik vraag me af. Zou ik beginnen met dekens dit jaar of zeggen jullie ach dat beestje moet er maar tegen kunnen. In principe kan ze er wel tegen maar ja kom je daar staat er een half bevroren paard op je te wachten. Wat zouden jullie doen. Er is geen stal (althans nu nog niet) waar ze eventueel in kan met slecht weer!!!

Groetjes Sandra

Marloes_R

Re: deken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:12

Een deken kun je best opdoen, als je maar regelmatig gaat kijken of hij nog goed ligt en niet nat is. Je ziet weleens paarden staan op een veld met een natte, gescheurde deken. Is wel zielig zonder stal, afgelopen winter is het zelfs een keer min 20 geweest bij ons. mijn paard heeft een schuilstal maar zelf dan vond ik het koud voor haar. Ik ga dit jaar ook met dekens werken. Met die dikke wintervacht duurt het een halve dag voor ze droog is na het rijden!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:16

IK zou wel met een deken of een schuillstal gaan werken. Mensen zeggen weleens dat ze dat in de natuur ook niet hadden, maar daar hadden ze wel bos e.d.!!

Maar een schutting tegen de ergste wind is dan al een hele luxe denk ik.

Veel succes deze winter!!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:30

als het een koudbloed is zou je paard gewoon zonder deken moeten kunnen staan. maar dat verschild natuurlijk bij ieder paard.
als je denkt dat je paard het de deze winter koud had zou je wel een deken om kunnen doen, ik heb niet zo veel ervaring met dekens (alleen eczeemdekens) maar ik vind dat je je deken wel een schoon moet houden ( voor zover dat gaat dan) en bijna iedere dag even je paard borstelen en dat hoef je niet te doen als je paard geen deken op heeft.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:18

Tegen regen en wind kun je bijvoorbeeld een Rambo Rhino Turnout Lite nemen, of een lichtgevoerde van 200 gram. Ik heb zelf de ongevoerde versie en mijn paard vindt het heerlijk want ze heeft een enorme hekel aan langdurige regen. Deze dekens zijn waterdicht en ademend. Een paard wat kouwelijk is kun je een licht gevoerde buitendeken geven.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:20

Ik zou beginnen zonder deken, zodat ze een flinke wintervacht aan kan maken. Evt. kan je er dan later een lichte winterdeken opdoen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:38

Zou net als Sting geen deken op doen; mocht het echt berenkoud worden en je paard heeft het koud dan kan je een lichte ademende wind/waterdichte deken op doen. Vaak heb je dat paarden het toch niet zo koud hebben als je denkt en ze een deken dan juist niet prettig vinden en er alles aan doen om m af te krijgen (dekenslopertje geboren)....

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:16

Bedankt voor de reacties!!
Nou dan koop ik er gewoon 2 of zow en dan eerst een wintervachtje laten aan maken en als het echt koud is dan leg ik er het dekentje op Haha!