Hoe merkte jullie dat een paard niet bij je paste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe merkte jullie dat een paard niet bij je paste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 15:35

En wat heb je toen gedaan? Heb je je doel aangepast, of ingeruild bij een handelaar, of verkocht?

Ik heb namelijk nogal een probleempje. Ik ben heel erg bang aabgelegd. Mijn eerste paardje was een fjordje en daar kon ik echt alles mee doen. Ik durfde er mee naar buiten te springen enz. Ik vond hem alleen aan de kleine kant 1.30 en ben zelf 1.73

Ik ben toen naar een handelaar gegaan en die had wel een leuk paard staan. Had alleen een hele slechte conditie en was erg mager. Maar hij zag er verder leuk uit en was braaf met rijden. En hij was een stuk groter.
1.60 Ik heb toen minn fjordje op hem ingeruild. Nu 8 maanden later is hij goed op gewicht en heeft veel conditie. Hij is niet meer dat braaf paard toen ik hem kocht. Ik kan niet met hem naar buiten hij is bang voor vrachtwagens. In de bak rijden is de laatste ook een ramp. Hij zoekt steeds aanleiding om ergens van te schrikken. En dan weg te rennen. Als ik hem longeer zit er maar een knopje op en dat is galop.

Ik heb hem flink laten zakken in biks. Hij krijgt nu bijna niks meer. En staat overdag op het land. Ik merk dat ik er niet goed meer op durf. En er niet echt veel lol meer in heb.
Mijn vriend zeg dan ook. Verkoop hem en koop weer een (grote) haf of fjord. Ik wil dat eigenlijk wel.
Maar aan de andere kant vind ik toch weer moeilijk om hem te verkopen. En ik denk ook niet dat hij makkelijk verkoopt.

Nu heb ik wel een leuke fjord gezien bij een handelaar. Maar ik vind het zo moeilijk.

Kristie

Re: Hoe merkte jullie dat een paard niet bij je paste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:38

Op paardenpraat is een {soorgelijk} topic hierover.
Mijn mening, is dat als je bang bent en ook niet {binnen afziendbare} tijd verbetering ziet hem beter weg kan doen.
Ik weet niet of je les hebt? of iemand er op laten rijden die deze 'angst' niet heeft?? sterkte iig Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 15:44

Thanks. Ik ga gelijk kijken. Ja er rijdt wel iemand anders op. En die kan er werkelijk alles mee. Hij loopt nageeflijk lekker soepel enz. Als ik probeer te rijden. Vliegt hij alle kanten uit. Ik krijg hem niet nageeflijk en kan niet een seen mooie ronde volte met hem rijden. Ik krijg wel veel tips hoe ik het moet doen. En ze proberen me ook te helpen.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:56

Hmmm, sounds familair. Ik heb vroeger op een welshje leren paardrijden en nadat ik daar een beetje te groot voor ben geworden kochten mijn ouders een halfbloed arabier voor mij. In het begin ging het geweldig, ik heb ook ontzettend veel van hem geleerd. Maar op een gegeven moment werd hij wilder, hij werd weer kopschuw. (ik en mijn vader konden voor dat moment echt ALLES met hem doen) Alleen ja, 1 ongelukje van iemand die er zonder toestemming en toezicht op ging rijden en alles werd erger dan in het begin. Ik kon er niet meer normaal opstappen, hij sprong altijd weg. Ik verloor het plezier in het rijden en besloot te stoppen.

Na paar maandjes toch weer gaan kijken naar een paardje, dit keer een tinker. Lekker rustige paarden, stevig en geschikt voor zowel de kar als onder het zadel. Ik zou dus zeggen, verkoop het paard, hoeveel pijn of verdriet het ook doet. Want doorgaan met angst is niet goed. Probeer een lieve andere pony te vinden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:08

Misschien eerst samen een tijdje rijden met die ander erbij die er alles mee kan? Als je dan begeleiding hebt, wordt je zelf ook wat zekerder. Als zij hem dan eerst rijdt en jij hem narijdt....
Verder zou je grondwerk met hem kunnen doen, zodat je wat meer overwicht krijgt en hij jou meer als baas gaat zien. Probeer tijdens het rijden in ieder geval gewoon te blijven ademen, desnoods neurien of zachtjes zingen, dan blijf je beter ontspannen en je paard ook.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:13

Ik ben absoluut niet bang voor hem als ik met beide benen op de grond sta. Dan is wer ook niks aan de hand. Maar zodra ik op stap. En wat wil gaan doen. Begint hij te klieren. Ik denk dat het meer uit proberen is. Maar dat vind ik dus gewoon echt eng. Zolang ik met lang teugeltje rij gaat het redelijk goed. Doet hij wel heel vervelend als hij iets ziet wat volgens hem leuk is om van te schrikken. Dus ik moest hem meer aan het werk zetten. Zodat hij de kans niet krijgt om op die dingen te gaan letten. Maar dan verzint hij weer wat anders. Bijv je wilt een volte in rijden en je geeft aan waar je heen wil. Dan gallopeerd hij aan en rent naar de andere kant. En wat ik dus echt eng vind is als ik niks meer te vertellen heb.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:03

Maar je had je fjordje toendertijd toch verkocht omdat je met je met je hengst (nu een jaarling?) de sport in wil? En dan minstens L1 of L2 ofzo moest zijn?

Ik was toen al van mening dat je dat met een fjord ook wel moet kunnen halen. Heb je nou niet ontzettend veel spijt dat je je fjord hebt inggeruild bij een handelaar?

Zet gewoon eens heel duidelijk op een rijtje wat je wil. Ga dan kijken of het met dit paard gaat werken. Geef niet te snel op maar als het echt niet blijkt te klikken moet je ook niet te lang doormodderen denk ik. Wees niet te impulsief, dat je zometeen dit paard gekocht hebt en over een jaar toch denkt had ik 'm nou maar gehouden...

Succes.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:06

Mijn vorige pony bleek toch niet echt bij me te passen, heb hem een jaartje gehad (reed M2 en L springen met hem) en toen hadden we toch maar besloten om hem te verkopen.
Ik ging niet meer vrolijk paardrijden en het werd haast meer een moeten dan dat het gewoon leuk was! Had gelukkig nog een pony, dus ik bleef niet ponyloos achter. Na de wedstrijden ook altijd heel erg teleurgesteld want daar liet ie me helemaal in de steek..
Dit was voor mij gewoon de beste oplossing, heb er ook absoluut geen spijt van ofzo

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:09

Ik wil hem eigenlijk niet verkopen. Er moet een andere reden zijn waarom hij zo is omgeslagen. Ik denk dat ik voorlopig maar niet meer rij. En maar eens aan grondwerk ga beginnen (als iemand goeie sites en boeken weet graag).

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:16

je kan ook dat jij erop gaat en die meid die hem wel goed rijd hem zeg maar aan een longeerlijn vast houd, misschien dat hij het dan niet meer doet.

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:27

dit klinkt als uitproberen.
dat je bang bent is natuurlijk niet goed, les nemen lijkt me een optie

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:36

Toen het veulen van mijn vorige pony anderhalf was, wist ik al dat ze op een dag zou worden verkocht. Ik was er niet alleen te groot en te oud voor (ze was te veel pony om haar tussen de paarden te starten) maar het klikte ook niet.
Ik heb haar wel ingereden en we hebben haar pas op 5-jarige leeftijd verkocht maar ik wist dat we niet door één deur zouden kunnen. Het was echt zo'n tuttebolletje die om het minste geringste zou beginnen te miepen (bv. een opwaaiend blaadje).

Het ironische is dat ik nu een paard heb die net zo is maar die kan ik niet op haar donder ervoor geven want dan gaat ze (heel terecht) in de staak en wil ze niet meer voor me werken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:38

Les heb ik al. En hij is niet aan het uitprobern. Ik heb hem nu bijna een jaar. En hij heeft wel meer van zulke dagen dat hij niet wil. Maar hij doet het nu dus gewoon echt extreem. Van de een op andere dag. Het is vorige week zaterdag begonnen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:43

felicity schreef:
Les heb ik al. En hij is niet aan het uitprobern. Ik heb hem nu bijna een jaar. En hij heeft wel meer van zulke dagen dat hij niet wil. Maar hij doet het nu dus gewoon echt extreem. Van de een op andere dag. Het is vorige week zaterdag begonnen.

Je moet hem eens gaan aanpakken felies, echt, dit kan zo niet, hij is je aan het uitproberen, hij voelt zich kiplekker hier op stal.
Ik vind niet dat je na 8maanden kan zeggen dat ie niet bij je past, je hebt hem gekocht omdat je op hem viel, en dat moet je onthouden.
Mijn paarden waren ook stront vervelend, viel er 10x per uur af, en toch heb ik ze al bijna 10jr.
Doorzetten meid!! Je hebt een superpaardje!!

jazzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:33

dit komt mij heeel bekend voor,ik maak het namelijk ook nog dagelijks mee...
toen ik 2,5 jaar geleden mijn pony kocht was het een totaal losgeslage pony,nooit ingereden en nooit "regels"aangeleerd.
ik heb echt allehoeken van de stal geezien en ik ging elke dag met tegenzin erheen,toch heb ik volgehouden en ben consequent gebleven waardoor hij veranderde in een engeltje!
totdat hij er ineens geen zin meer in had... hij kon aalleen nog maar klieren,bijten,mij dus bang maken zodat ik steeds minder zin kreeg om te gaan,en toen dacht ik nu moet het ophouden en ga ik laten zien dat ik de baas ben en hij ZAL luisteren!
het klinkt hard maar 1x goed aanpakken zodat ie zich helemaal lam schrikt en heel consequent blijve,mij is het ook gelukt en ik ben blij dat ik hem toen niet verkocht heb zolang je er nog wat aan kan doen moet je het zeker blijve doen! succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:57

Ik wil het eerst met grondwerk gaan beginnen. Hij heeft al vaker van zulke kuren gehad maar niet zo erg. Ik ben mijn vertrouwen een beetje kwijt. Terwijl ik hem juist gekocht heb omdat hij zo braaf was.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 00:14

dit komt mij ook erg bekent voor, ik zit er soms als het weer eens minder gaat ook wel eens aan te denken om annebel te verkopen en een paardje terug te nemen. Maar aan de andere kant heb ik haar ook alweer 3 jaar, en als ik haar verkoop ben ik bang dat ze in de handel terecht komt vanwege haar lastige karakter. Ze is verder wel veel liever qua omgang geworden en vertrouwd nu wel veel meer, maar met rijden kan ze soms gewoon een draakje zijn.