ocd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:35

Mijn instructrice wist vorige week een paard te koop, maar die heeft een ocd. Hij heeft er geen last van oid. Nu heeft ze het paard zelf gekocht.

Ik heb er wel spijt van, het is een heel leuk paard. Maar ik was zo eigenwijs om niet te gaan kijken.

Wat is een OCD nou precies? Is het ernstig of had ik het paard best wel kunnen kopen?

Anoniem

Re: ocd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:32

Ik heb een merrie gehad die achteraf OCD bleek te hebben. Deze merrie heeft er nooit kreupel op gelopen, maar achteraf gezien als ik haar aan het werk zette, verzette ze zich altijd. Ik denk dat ze er toch last van heeft gehad. Verder neem je denk ik best wel een groot risico om zo'n paard te kopen want ze kunnen er goed last van krijgen. Ook als je m na een paar jaar wilt verkopen is dat heel moeilijk want niet iedereen wil een paard met OCD. OCD zijn trouwens losse deeltjes (botjes of kraakbeen) die in het gewricht zitten, je zou ze weg kunnen laten halen (operatief), maar dat kan denk ik alleen maar uit bij een goed en nog jong paard.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:39

Er zijn nogal wat soorten OCD. Is het echt OCD, heeft er een stukje bot losgezeten, daar krijgen ze over het algemeen vaak wel last van. Je kunt dan opereren, maar dat is behoorlijk duur en natuurlijk een risico. OC is weer wat anders, dan is er geen fragmentatie zoals ze dat noemen, maar is het bot niet overal even mooi "afgerond" of van vorm. Dat is volgens mij minder risicovol.

Het is maar net wat je wilt, hoe ernstig het is en of je het aandurft! Je instructrice dus blijkbaar wel.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:44

OCD hoeft zeker geen probleem te zijn. Tegenwoordig is vaak 1 operatie voldoende om het paard er vanaf te helpen.

Ik heb mijn topper merrie er ook niet om laten staan. Het was een soort liefde op het eerste gezich, loopt als een speer, is een knuffel en helemaal geweldig.

Voordat ik haar kocht was ze geopereerd, afgezien van wat vocht op het gewricht, loopt ze er geen pas of dag kreupel op. Heeft enorme looplust.

Als je de volgende keer zoiets tegen komt, laat het paard op de foto zetten en laat de DA er goed naar kijken.
Mijn merrie is voleldig goed gekeurd voor de verzekering!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 14:55

Dat is mooi Dimple, als ze er al aan was geopereerd! Ja als sportpaard kunnen ze dan ggk worden, PROK krijg je er alleen niet bij.

Als je niet wilt fokken maar gewoon lekker wilt rijden hoeft dat ook geen probleem te zijn. Belangrijkste is denk ik dat je je goed laat informeren, o.a. door de DA!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:01

Wij wilden haar perse op de foto hebben voordat we haar kochten.

De mensen die de moeder van Joem hebben wilden haar ook hebben, zij vonden het wel best en wilde geen eens een keuring.

Voor de verkopende partij was dat wel even moeilijke situatie. Stel dat ze haar aan ons verkocht......en ze zou niet worden goedgekeurd? Zitten zij met een paard, want die andere mensen zouden dan zonder twijfel ook afhaken.

Ben blij dat ze haar aan ons heeft verkocht en dat Joem 100% gezond is.

Het is wel een keuze die je heel bewust moet maken, net wat Anoukie ook zegt.
Wil je fokken dan zou ik het niet doen. Wil je, net als ik, gewoon lekker rijden en plezier hebben, dan kan het heel goed gaan.

En laten we wel wezen, een uurtje op de wei en daar kan je je paard ook met de grootst mogelijke blessures vandaan halen. Wij weten nu dat ze geopereerd is en houden er dus ook rekening mee.
Belasten haar nu nog niet te zwaar, daarbij is ze nu 4 jaar en is dat prima.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 19:40

Het paard is trouwens een ruin en 6 jaar.
Heeft er verder nog nooit last van gehad.
Hij 'knakt' wel met zijn achterbenen, weet niet waar dat mee te maken heeft?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:29

Knakken doen paarden wel vaker.

Geloof niet dat dat een direct verband heeft met OCD.

Wat gaat je instructrice er mee doen> Opereren?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:57

OCD hoeft idd. geen probleem te zijn, ligt er maar net aan waar het zit.
Komt het meest voor in de achterbenen (sprong) waar het meestal geen grote problemen geeft, heb je echter een paard waarbij het in een gewricht in het voorbeen (of benen) zit dan wordt het een stuk problematischer.......