Ruzie tussen paarden in de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Ruzie tussen paarden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 08:42

Mijn paard, ruin, deelt s’morgens de wei met 2 andere paarden (ruin en merrie) van 2 kennissen. Ze staan sinds 2 maanden samen. Mijn paard is een beetje een baasje, maar als hij merkt welke positie hij heeft, blijft hij daar ook, dus is geen echte vechtersbaas. In het begin hebben alledrie de paarden natuurlijk de positie t.o.v. elkaar bepaald. Pallas is duidelijk de baas. Eigenlijk bepaalt hij waar er heen wordt gelopen, maar hij valt niet aan (wat ik dan zo kan zien). Alleen als er iemand bij het hek staat en alledrie paarden willen voor staan, laat Pallas met de oren naar achteren duidelijk merken dat hij vooraan moet staan. Illenois, de andere ruin has gisteren een oppervlakkige bijtwond op zijn achterhand. Nu sprak mijn vriendin erop aan, dat dat Pallas zijn schuld was, en hij beter van de wei af moest. Dat zou voor hem betekenen dat hij de gehele dag op stal moet staan en dat vind ik absoluut geen optie. Ik ben van mening dat paarden af en toe elkaar bijten en dit natuurlijk gedrag is, Pallas heeft soms ook een hap uit zijn vacht. Het zijn toch dieren! Vanochtend heb ik alledrie de paarden weer op de wei gezet en alles was echt heel vredig, heb een half uur gekeken en alledrie stonden rustig te grazen. Heeft iemand ook zulke ervaringen gehad? Hoe kan ik mijn vriedin ervan overtuigen dat dit niet zo erg is, ja is natuurlijk niet leuk dat haar paard de ondergeschikte is, maar ik kan dit ook niet veranderen. Heeft iemand wel eens meegemaakt dat paarden toch zijn gaan vechten, terwijl ze daarvoor vredig op der weide stonden?

Ibbel

Re: Ruzie tussen paarden in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:47

Als het een stabiele groep is, dus niet iedere keer nieuwe paarden erbij en eruit, dan zal er na 2 maanden echt niks meer veranderen in de rangorde. Die hebben ze uitgevochten. Ja, het paard van je vriendin heeft kennelijk een keer teveel in de weg gelopen bij jouw paard. Die weet nu weer waar zijn plaats is. Zo gaat dat in de paardenwereld.

Een een hap uit z'n billen? Nou en, da's toch niet erg. Het kan lastig zijn als er een hap precies op de zadelplek zit, dan kan je even een paar dagen niet rijden. Ja, ook pech hebben. Maar paarden horen in de wei, en met gezelschap te staan.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:03

een paard is een kudde dier en heeft dus een duidelijke leider en zolang er ruimte genoeg is voor het minste dominante paard om weg te lopen lijkt mij er niet zoveel aan de hand, ze moeten natuurlijk niet de hele dag achter elkaar aan blijfen jagen in dat geval zo ik 1 van beide eruit halen

qwintyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:47

Nou mijn paardje staat nu 7 maanden dag en nacht bij een andere ruin in de wei en die andere ruin is gewoon zo jaloers als wij in de wei komen.
Mijn pony heeft allemaal wondjes op zijn kont van het bijten , maar hij durft zelf niets terug te doen..
Alleen als wij weer weg zijn , zijn het de dikste maatjes Lachen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:55

Als er voldoende ruimte is om weg te komen zou ik het gewoon zo laten.

Bij ons thuis hebben wij die ruimte helaas niet en daarom mag mijn paard niet met andere in de bak of in het land.

Hij valt ze dermate aan dat het niet verantwoord is. Huilen

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:02

..als dat het enige is???...het is toch logisch dat paarden wel eens een schram meer of minder hebben!...zeker als de wei wat korter wordt willen ze nog wel eens gaan knokken..het hoort erbij hoor, net zoals spelen..en dat vachtje groeit vanzelf wel weer aan!

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:07

Nou, ik vind echt dat die vriendin zich een beetje aanstelt.
Natuurlijk is het niet leuk als je paard wondjes heeft als je hem uit de wei haalt, maar het is harstikke logisch dat de paarden onderling weer even aan elkaar duidelijk maken wie op welke plaats staat.
Ons paard staat al jaren in een kudde van 6 en nog steeds heeft hij af en toe een wondje (soms meerdere) omdat hij probeert hoger in rang te komen of even niet meer zo goed luistert naar de baas, of niet 1,2,3 aan de kant gaat als de baas eraan komt.
Daarna is alles weer goed, zo is het nou eenmaal.
Bij kleine kinderen gaat dat ook zo: steeds proberen hoe ver ze kunnen gaan, maar zodra ze weer op hun plek gewezen zijn is het over.
Het is inderdaad wat anders als jouw paard de hele dag achter de andere aan rent en in hoeken drijft, zodat die andere helemaal bezweet en onrustig in de wei staat.
Of als hij enorme trap- en bijtwonden heeft tot bloedens toe.
Maar ik denk echt dat dit kleine hapwondjes zijn voor waarschuwing.
Als die vriendin er nog steeds problemen mee heeft moet zij haar paard uit de wei halen, want jouw paard vertoont heel natuurlijk gedrag.
Niet leuk voor haar, maar het is niet anders.
Ik zou je niet schuldig voelen en inderdaad, de vacht groeit vanzelf weer aan.
Ik hoop dat je nu geen ruzie hebt met die vriendin, maar anders is het erg onterecht.
Succes ermee!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:58

Orlanda staat de hele dag met Wit in de wei, of in de loopstal. Wit is de baas. En ja, Orlanda heeft wel eens een wondje...ach ja, zo gaat dat. Het zijn echt de beste maatjes, kunnen niet zonder elkaar, maar Wit vind het nou eenmaal leuk om af en toe een hapje Orlanda te nemen...en Orlanda? die vind die aandacht geweldig!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:15

Zo stonden onze hengst en zijn maatje (ruin) al 2 maanden samen buiten... Beetje happen spelenderwijs... Totdat er iets gebeurde (achteraf blijkt de ruin hem uit te hebben gedaagd wrs) en onze hengst hem vol met flinke bijtwonden heeft gezet. Toch zijn het nog steeds maatjes... Ik mag ze nog steeds bij elkaar zetten, maar wel met de afspraak dat ik erbij blijf. Helaas heb ik daar bijna nooit tijd voor en daarom is onze hengst nu een beetje aan het vereenzamen... Heel sneu, maar wel zijn eigen schuld!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:22

misgien spelen ze wel ik heb ook wel eens paarden gezien die als het goed is wondjes kregen om dat ze iets te ruig speelden. zolang het geen erge wondjes zijn kun je ze denk ik gewoon bij elkaar laten staan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:41

In mijn geval was het geen spelen meer
Kleine wondjes hadden ze wel vaker, maar dit was echt geen spelen meer. Ik schrok er zelf van omdat ze me kwamen halen en ik dacht dat ze indd aan het spelen waren...
Als ik zeg dat het een stuk of 20 flinke bijtwonden (in een paar minuten tijd) waren overdrijf ik niet

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 07:30

Bedankt voor jullie reacties. Heb vanochtend alledrie de paarden weer op de wei gedaan. En alles zag er weer vredig uit. Als mijn vriendin nog een keer begint te zeuren over die oppervlakkige wondjes, zal ik inderdaad nog een keer vertellen dat dit natuurlijk gedrag is. Als ze dan nog moeite heeft, moet haar paard er maar uit. Wel zielig voor haar paard, want hij is een lieve kerel, en er is moenteel echt niets aan de hand!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:34

Het is inderdaad gewoon natuurlijk gedrag, het zijn immers kuddedieren. mijn paarden stonden eerst ook bij iemand in de wei en als er een dan maar iets deed was het meteen gezeur dat haar paard in elkaar werd gemept Verward Dat is gewoon onwetendheid, toch snap ik dat niet dat mensen zich niet verdiepen in het gedrag van paarden enzo. Mijn paard krijg ook wel eens een tik van onze merrie die boven hem staat(meestal met merries).

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 19:40

Mijn pony staat ook altijd met de pony van mijn vriendin in de wei, maar dat was op het begin ook vechten, ze moeten toch wel de rangorde bepalen, mijn pony is nogal dominant als het om de baas zijn gaat (niet bij mij Knipoog ) dus die beet de pony van mijn vriendin, maar die schopte weer terug, mijn pony heeft 2 keer wondjes op zijn schouder gehad, en de pony van mijn vriendin niks, maar ik gaf niet mijn vriendin de schuld, mijn pony had het verdiend, had hij de pony van mijn vriendin maar niet moeten bijten (die was uiteindelijk de baas)

Soms bokken ze nog steeds naar elkaar.. maar dat is meestal spelen .. Haha! (mijn pony is nogal speels.. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:11

Mijn paarden hebben eigenlijk nooit ruzie met elkaar. Wel spelen ze met elkaar Ja
I heb wel eens gehad dat mijn appie tegen de grond werd geslagen door een paard die bij hem in de wei stond en dat ie het uitschreeuwde van de pijn en dat ie flink kreupel liep. Dat paard had ik dus niet meer bij mijn paard in de wei laten zetten want ik had het nog nooit eerder meegemaakt alleen met die. Dus vond ik dat niet normaal. Dat is gewoon geen nromaal gedrag vind ik