Ruiterbewijs: Een paar vraagjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Ruiterbewijs: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:43

Zoals de titel al zegt: Ik heb het een en ander te vragen over het ruiterbewijs.

1) Wat houdt het nou eigenlijk precies in? Wat kun je ermee? Want naar mijn weten is het (bijna) nergens verplicht ofzo..

2) Wát moet je precies doen bij zo'n examen?

3) Weet iemand waar je in (de buurt van) Den Haag je ruiterbewijs kunt halen met je eigen paard?

Zo.. ben benieuwd Knipoog

Lenneke_

Re: Ruiterbewijs: Een paar vraagjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:54

1) Het is sommige tereinen verplicht (in het bos waar ik altijd rij) en bovendien ben je goed verzekert.

2) Je moet praktijk en theorie doen. Praktijk moet je alle gangen beheersen, een sprongetje kunnen maken (60 cm) de verkeersregels kennen en over de openbare weg kunnen rijden. En je paard goed onder controle hebben.
Theorie krijg je vragen over eigelijk alles wat met paarden te maken heeft.
Het is voor mij alweer 5 jaar geleden dat ik het haalde, dus neem me niet kwalijk als er dingen zijn die verandert zijn, en wat ik schrijf dus niet klopt.

3) Weet ik niet.

Ik heb trouwens wel gehoord dat het gaat veranderen en dat je er dan 3 keer over moet doen. Maar weet niet wat daar waar van is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:20

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:33

Auky schreef:
Zoals de titel al zegt: Ik heb het een en ander te vragen over het ruiterbewijs.

1) Wat houdt het nou eigenlijk precies in? Wat kun je ermee? Want naar mijn weten is het (bijna) nergens verplicht ofzo.
Het is op enkele plaatsen in NL verplicht. Op enkele andere plaatsen krijg je op vertoon korting op de toegangskaarten.
Verder heeft het weinig nut. De verzekering is dubbelop, via je WA-verzekering is schade door je paard veroorzaakt gedekt.

Geen idee meer, ik heb 'm al vijftien jaar

3) Weet iemand waar je in (de buurt van) Den Haag je ruiterbewijs kunt halen met je eigen paard?
Nee.

Zo.. ben benieuwd

Zo met kleurtje, duidelijk?

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:01

Weet iemand ook, of ik dom ben?
Ik had mijn riuterbewijs, maar nu heb ik de laatste keer niet betaald! Dit is onderhand alweer een maandje of meer geleden. Is m'n ruiterbewijs nu niet meer geldig? En heeft het nut om, als ik de acceptgiro nog terugvind, alsnog te betalen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:39

Ik heb hem ook ooit eens laten verlopen (en dat was langer dan 1 maand). Even gebeld met de stichting, en was geen probleem, kon alsnog betalen. Of het nut heeft moet je zelf weten. Als je nooit in die weinige gebieden rijdt waar het ruiterbewijs verplicht is, en als je al een goede WA verzekering hebt, is het misschien niet zo nuttig.
Ik heb hem tot nu toe altijd maar bijgehouden, want ik heb weinig zin hem alsnog weer eens te moeten halen, mocht het ding toch op grotere schaal ooit ingevoerd worden.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:42

Precies, ik rijd op het moment niet, maar laten verlengen s altijd nog minder moeite dan het ding opnieuw te halen!
Bedankt voor je reactie, ik zal eens snel bellen dan, want het is volgens mij ook al langer dan een maand geleden! Scheve mond

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:52

Oke, hartstikke bedankt voor de info !
Ik ga even de website bekijken..

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:54

ik heb hem dit jaar ook moeten halen via school en het stelt helemaal niks voor haha. maar als iemand nog boeken e.d. nodig heeft heb ik ze thuis nog wel liggen Haha!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:30

Ik heb 'm vorig jaar gehaals, omdat wij het nog op de oude manier, in 1 keer konden doen. Nu moet je het inderdaad in 3 keer doen, geldklopperij. Zeker als je weet dat het niet verplicht is een ruiterbewijs te hebben. Alleen op deVeluwe vragen ze een ruiterbewijs, verder heb ik 't nog niet verplicht gezien in nederland. Inderdaad ben je dubbel WA verzekerd met het ruiterbewijs.

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:32

1) Wat houdt het nou eigenlijk precies in? Wat kun je ermee? Want naar mijn weten is het (bijna) nergens verplicht ofzo..
Je kunt er op Texel mee over het strand rijden Knipoog
nee maar verder is het inderdaad heel handig als er onderweg iets gebeurt, dan ben je verzekerd. Ook mag je groepen begeleiden. Bij ons op de manege (manege Grol) is het ook zo dat als je je ruiterbewijs hebt mag je zelf met een manegepaard op pad en anders MOET je met de groep mee. Ik vind het vele voordelen hebben, ben zelf ook een keer aangehouden door de politie met de vraag of ik mijn ruiterbewijs bij me had. Hij zei dat het nog niet nodig was, maar als het verplicht wordt dat je er dan vast aan gewend bent Knipoog ik schrok me al rot (want ik had hem niet bij me Tong uitsteken haha). En hij zei dat hij dat deed ter controle, of mensen die buitenrijden hun ruiterbewijs hebben gehaald, zodat ze daar terzijnertijd rekening mee kunnen houden.

Wij werden in 2 groepen verdeeld. Dit was nodig omdat sommige op hetzelfde (manege)paard reden en dan was het overzichtelijker. De eerst groep ging eerst theorie doen. Het is aan te raden dit heeeeeel goed te leren, want ik zou het echt niet daar af van laten hangen, want je mag hem maar max 2 keer (of 3?) opnieuw doen, en vaak valt het erg tegen. Ook zou ik de oefenexamens ERG goed oefenen, want ik kreeg precies hetzelfde examen als dat ik al een keer geoefend had: resultaat: 0 fout! Dat is wel erg mooi.

Daarna ga je rijden, eerst in de bak, moet iedereen omstebeurt opstappen en controleert de examinator of je tuig goed zit en past. Ook kijkt hij hoe je met je paard omgaat en of je netjes opstapt.
Daarna moet iedereen voor zich een rondje wegrijden van de groep (eerst in draf, daarna in galop en rengalop). Wij moesten dit in het weiland doen, om te kijken of je je paard weg kan sturen van de anderen en hem in de hand hebt. Daarna moesten we springen. Er werd ons gezegd dat we 60 cm moesten springen, maar wij kregen echt een sprongetje van 30, stelde niets voor. Ook moest je door poortjes rijden (2 balken) en daar halthouden en allebei de balken even aantikken. Ook voor gehoorzaamheid en techniek.
Daarna moest iedereen nog doorzitten (dat was erg grappig met al die volwassenen die dat moeilijk vonden) en als laatste gingen we naar buiten en dan moest je dus goed opleten dat je je hand uit stak als je afsloeg of hand omhoog als je langzamer ging.
Ik vond het rijgedeelte erg leuk om te doen en het was een heel relaxed examen.
Ze hadden verteld dat de examinator je ook kon laten ruilen van paard, om te zien hoe je het daar op zou doen, maar dat was bij ons niet het geval.

Nou, ik hoop dat je nu genoeg weet en dat je ook je ruiterbewijs gaat halen!
Groetjes!
Pling

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:13

cinny1 schreef:
Ik heb 'm vorig jaar gehaals, omdat wij het nog op de oude manier, in 1 keer konden doen. Nu moet je het inderdaad in 3 keer doen, geldklopperij. Zeker als je weet dat het niet verplicht is een ruiterbewijs te hebben. Alleen op deVeluwe vragen ze een ruiterbewijs, verder heb ik 't nog niet verplicht gezien in nederland. Inderdaad ben je dubbel WA verzekerd met het ruiterbewijs.

Bij Goois natuurreservaat is het ook verplicht, waar ik altijd rij. Daar moet je een boskaart hebben en om die boskaart te kunnen halen moet je een ruiterbewijs hebben. Maar ze onderhouden de paden daarvoor wel heel goed Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:20

Ik geloof anoaur , dat alleen bij ons in het gooi dat ding verplicht is en verder helemaal nergens . Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:45

Nee, er is ook eens stuk op de veluwe waar het verprlicht is. Daar moet je ook een soort gele kentekenplaatjes aan je paard hangen als je daar gaat rijden. Dus niet alleen bij ons Haha!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:52

en hier in de buurt in het Nienoordsbos in Leek is het ook verplicht.
jammer genoeg

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 10:46

Anouar15 schreef:
Nee, er is ook eens stuk op de veluwe waar het verprlicht is. Daar moet je ook een soort gele kentekenplaatjes aan je paard hangen als je daar gaat rijden. Dus niet alleen bij ons Haha!

Nee, Natuurmnumenten heeft de samenwerking opgezegd. Je hebt geen ruiterbewijs meer nodig. Wel moet je een toegangskaart kopen en krijg je korting op vertoon van je ruiterbewijs.
De A'damse waterleidingduinen schijnen het ook te eisen.

_Aise_: je altijd verzekerd, ook zonder ruiterbewijs. Het valt namelijk onder je gewone WA-verzekering. Dat je groepen mag begeleiden is nieuw, voor zover ik weet is dat NIET waar! Het begeleiden van groepen heeft niks uit te staan met het ruiterbewijs.
Voor zover ik weet is het op Texel niet verplicht en van Cees zou ik in voorkomende gevallen toch wel een paard meekrijgen Haha! ook zonder papiertje; daar ken ik hem ondertussen lang genoeg voor.
De agent zou bij mij niet om een ruiterbewijs moeten vragen, zou hem wel eens op een hele pissige brief van mijn advokaat kunnen komen staan! Dat ruiterbewijs komt er niet als verplichting, nu niet, straks niet, nooit.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 12:20

Ik denk dat je je gewoon aan de knhs kan vragen waar ze die dagen hebben om je ruiterbewijs te halen en dan kan je voor meer informatie naar die manege... ik heb hem op nm eigen manege gehaald 3 jaar geleden, en dat was in rijswijk