Hoe acclimatiseren met een licht gevoerd regendeken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Hoe acclimatiseren met een licht gevoerd regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 19:33

Vanaf oktober moet ik 10 maanden stage lopen en dit zijn precies de maanden wanneer mijn paard (2 jaar, Appaloosa) op stal staat.

Ik kan nu kiezen uit twee opties; één is mijn paard de hele dag op stal laten staan (,vind ik eigenlijk geen optie,) en twee is haar 's ochtends voor stage (6 uur) buiten te zetten en 's avonds na stage (6 uur) weer binnen te zetten.

Mijn dame heeft in de winter alleen een vrij dunne wintervacht, ook al staat ze normaal zonder deken. Als ik haar een (grams)deken opgeef ben ik bang dat ze het beetje dat ze heeft ook kwijt raakt.

Waar ik nu eigenlijk aan zat te denken was om haar een licht gevoerd regendeken op te doen waaronder zij zichzelf nog steeds warm moet houden, maar geen last heeft van de regen.

Weten jullie of een paard onder een licht gevoerd deken nog steeds kan acclimatiseren?
En zal een paard onder een regendeken ook haar wintervacht kwijt raken?

ikke

Re: Hoe acclimatiseren met een licht gevoerd regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:31

Waarom zou je je op voorhand hier druk over maken? Gewoon buiten zetten en opletten. als ze het koud krijgt gaat ze vanzelf wel staan rillen, net als mensen dat doen, alleen veeeeel efficienter. Er is in de winter eigenlijk maar een situatie om je serieus zorgen over te maken en dat is harde regen in combi met harde wind en weinig beschutting op de wei. De rest overleven ze wel, als je ze de kans geeft voldoende te eten zodat ze ook energie hebben om op te stoken voor die warmte. Een paard wat schraal uit de winter komt is niet erg, een paard schraal de winter insturen is dierenmishandeling!
Vergis je overigens niet in vachten. Ik ken verschillende paarden waar ogenschijnlijk geen haar opstaat. als je echter probeert om de huid te zien, geen schijn van kans, er staan zoveel haren per cm2 op, dat je de huid niet te zien krijgt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:47

Ik denk ook dat je het gewoon moet aankijken. Een goede ongevoerde winterdeken die goed ademt kan in ieder geval geen kwaad bij temperaturen onder de 5 graden. Verder gewoon veel hooi geven, daar blijven ze warm van (door het verteren)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:37

Hoi, bedankt voor jullie reacties..

Het gaat niet zo zeer om het feit dat ik me druk maak; ik snap dat er vrij weinig fout kan gaan en dat als er iets fout gaan, zowiezo als je alles een beetje in de gaten houdt.

Ik vroeg me alleen uit nieuwsgierigheid af of een paardenhuid kan acclimatiseren onder een dun deken.
Weten jullie daar een antwoord op?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:39

Ik lees dat je paard nog heel jong is, dus zou ik geen deken op doen. Normaal gesproken kunnen ze daar makkelijk tegen hoor. Als ze het echt koud krijgt kan je altijd nog een dun ademend, water en winddicht dekentje op doen.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:47

Dat was precies wat ik wou doen Kyona, het gaat me puur en alleen om de regen en de wind, aangezien er geen mogelijkheid is om te schuilen.

Ik vroeg me alleen af of ze onder zo'n deken nog haar eigen temperatuur zou kunnen regelen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:06

Onder een ongevoerde regendeken kunnen ze best zelf hun temp regelen, maar in oktober kan het in Nederland nog erg warm zijn en om nu een 2 jarige nu al aan een deken te wennen.. zou niet mijn keuze zijn.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:51

Heb ik het niet goed uitgelegd ofzo Bloos
Ik moet vanaf oktober 10 maanden stage lopen, maar dat betekent niet dat ik haar vanaf oktober een deken op wil geven. Cool Van vorig jaar kan ik me herinneren dat ze tot op de huid nat was en zich niet prettig voelde als het een hele dag geregend had.
Maar aangezien ik kan kiezen tussen hele dag op stal en hele dag buiten ben ik dus alle opties aan het bekijken.
Dit is alleen niet waar ik dit topic voor had bedoeld.

Ik heb dit topic met een geheel ander doel opgestart, namelijk voor de vraagWeten jullie of een paard onder een licht gevoerd deken nog steeds kan acclimatiseren?
En zal een paard onder een regendeken ook haar wintervacht kwijt raken?

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 22:47

zorg wel dat het een ademende deken is.Ik zou gewoon kiezen voor een ongevoerde waterdichte en ademende deken.Is voldoende hoor voor zon jong ding,snachts gaat het paard toch weer op stal?Maar wel zorgen voor een ademende deken.