ervaring met happy mouth bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

ervaring met happy mouth bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 19:06

ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een happy mouth bit.
het paard van mijn vriendin rij ik sinds kort met zo´n bit. ik heb alleen de ongebroken versie...
graag vertellen waarom je het bit bent gaan gebruiken en wat je de voordelen en de nadelen vind.....

Dabo

Re: ervaring met happy mouth bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:02

Hoihoi,
Ik heb mijn jonge dravertje in het begin ermee gereden, omdat ze ook getraind werd (voor de sulky) met dat bit. Ze is ook zadelmak gemaakt met dit bitje, dus leek het mij logisch dat ik er ook mee doorreed.
Na een 'over de kop' valpartij op buitenrit, omdat ik haar niet meer kon houden op dat bitje... heb ik er een ander in gehangen. Eerst een dubbelgebroken watertrens met bol tussenstukje, waar ze niet zo heel goed op reageerde (veel geschud met het hoofd) en later een enkelgebroken bustrens, die ik inmiddels vervangen heb door een enkelgebroken watertrens die wel past. (de bustrens was wat aan de grote kant) Hier loopt ze super op!!
Het Happy Mouth bitje hangt dus nu bij mij in de kast, en de kans is niet zo groot dat ik die er ooit nog in zal hangen.....

Succes in elk geval ermee! Waarom ga jij ermee rijden? Wat voor paard rij je? en hoe oud is hij/zij?

[edit]Het ging hier dus ook om een ongebroken HM-stangetje[/edit]
Laatst bijgewerkt door Dabo op 16-06-05 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:12

Mijn pony loopt op een enkel gebroken happy mouth bitje. Dit omdat toen hij nog jong was m'n zus dat bit voor hem wilde kopen omdat ze dat fijner leek voor hem (vraag me niet waarom, is 6 jaar geleden ofzo). Hij liep er prima op, later kochten we weer een normale watertrens omdat hij z'n happy mouth bit kapot geknauwd had. hier liep hij echt voor geen meter meer op, dus maar weer een nieuw happy mouth bitje gekocht en hier doet hij het weer prima op.

een nadeel vind ik dat ze het kapot kunnen bijten.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:25

ik denk dat het bij het inrijden wel handig is, maar bij buitenritten niet. Ik denk ook dat je paard er aan gaat wennen en laater nix ander meer wilt....niet handig!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:42

ik rij op een grof gebouwde kwpn-er, die is 8. Maar die reageert gewoon niet op een trens bitje (gebroken en dubbelgebroken) en om hem nu gelijk een passoabit erin te hangen vond ik maar niets. Ik dacht aangezien hier een soort smaakje aan hangt, misschien dat hij zich iets makkelijker laat rijden... Aangezien de bak nu te stoffig is en op de wei heeft hij de ruimte om uit te breken.... Het is ook maar een probeersel, als het lukt is ten tweede

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:56

Heb je er al mee gereden? Hoe beviel dat?
Ik deel bovenstaande mening dat het leuk voor een jong paard is die ingereden word.. Niet voor buiten dus! Haha!
Maar als jij er alleen mee in de binnenbak rijd, als probeersel, is er toch niets aan de hand? Als het paard er lekker op loopt.. niets mis mee! Haha!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 21:07

ik heb er vandaag mee gereden op de wei, daar probbert ie al vaak onder je weg te lopen.
in het begin was het wennen, maar op gegeven moment ging het beter, niet gelijk super, maar merkte verschil.....
maar het blijft gewoon een vervelende bok om te rijden.....

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:20

Ik gebruik zo'n bitje om mee te wandelen omdat ze zo lekker licht zijn. Voor echt rijden vind ik ze niet echt heel geweldig ...

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:54

met mijn (e) pony rijden wij alleen nog maar buiten, gaat prima hoor. maargoed dat is een pony

Notteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:12

Bij mijn paard merktte ik totaal geen verschil tussen een gewoon enkelgebroken en een happy mouth dubbel gebroken.
Bij het paardje wat ik rijd merktte ik wel verschil... hij heeft hem namelijk finaal kapot geknaagd.... Boos! Kan hem nu dus ook niet meer gebruiken...

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:30

Ik denk dat het opzich wel goed is, bij het mak maken erg fijn, mijn staleigenaar rijdt haar paard nog steeds met zo'n bitje gaat heel goed....

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:41

ik heb een enkelgebroken gehad..
mijn pony loopt veel beter op een KK dubbelgebroken!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:41

trouwens,mijn pony kreeg geschaafde mondhoeken van het happy mouth bit Boos!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 12:57

ik ben het bit gaan gebruiken omdat ik voor springen toch een net iets scherper bitje wilde, ik heb een stangetje. Het is alleen niet zo dat mijn paard er meer op gaat kauwen dus het doet zijn werking niet echt maar het is wel iets zachter dan een gewone stang dus dat vind ik wel weer fijn aan het bitje.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:46

Ik heb een paardje gehuurd en die reden ze met een ongebroken HM watertrens (je hebt ze ook in bustrens geloof ik). Daar kon ik op een geven moment niks meer mee. Liep er dwars doorheen.
Maar bij mijn eigen (vorige) gevoelige half arabier was de dubbelgebroken versie (die met dat kabeltje, je hebt ze ook met een schakel) het enige waarbij hij niet gigantisch achter de teugel ging lopen. Door dit bit heeft hij het bit leren aannemen en de huideige eigenaresse rijd hem nu gewoon met een dubbelgebroken watertrens.
Maar met de stang heb ik dus geen goede ervaringen, alhoewel het meer aan het paard lag denk ik. Bij een ander paard heb ik nooit de ongebroken versie geprobeerd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:57

ik heb een ongebroken HM pessoa voor het springen en de cross en daar loopt Pablo heel fijn op. Hij rommelt meestal nogal met zijn bit en dit laat hij stiller liggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:15

Mijn oude paard liep er goed op in de bak. Voor buiten had ze er te weinig ontzag voor, maar ze kende buiten ook maar een stand: knetterhard!
Ik ken verschillende paarden die er goed op gaan, maar ook waarbij het totaal niet werkt. Een bit is heel persoonlijk. Ik heb ooit bij iemands paard een messcherp bit ingehangen waarna die persoon niet meer aan het bit durfde te komen en het paard zoiets had van: hehe eindelijk rust in m'n mond en perfect luisterde Haha!