Wanneer een nieuw zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

npguitv

Wanneer een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 18:52

Hoi, mijn paardje is nu vier jaar oud, en dus nog lang niet volgroeid. Ik had mijn zinnen gezet op een mooi bruin KN dressuurzadel, maar gezien de kostprijs wilde ik wachten tot hij uitgegroeid is. Nu ben ik echter nu al toe aan een nieuw zadel, maar ik ben bang dat het dan over een jaar weer niet past en dat ik dus beter nu een goedkoopje kan kopen. Dit vind ik echter zonde van zijn rug en mijn geld. Ik wil eigenlijk nu al een goed zadel. Heeft iemand ervaring met hoeveel zo'n rug nou eigenlijk nog uitdijt cq verandert, of kan het opgelost worden met bv. opvullen?

Loenz

Re: Wanneer een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:13

Er is een zadel die is verstelbaar m.b.v visjes...ik zal het ff voor je opzoeken.

Loenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:15

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 20:26

Je kan gewoon een ander zadel kopen. Je paard is 4 jaar dus echt super veel zal hij niet meer groeien. Ik zou hem wel door een zadelmaker laten checken of hij goed ligt en dan ieder half jaar of 1 x per jaar de zadelmaker laten kijken of hij nog goed ligt.

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 09:48

Dat Fish systeem lijkt me niets. Ik hou sowieso meer van een lederen zadel. Tenminste misschien is het wel een ideale oplossing, maar ik heb mijn gedachten dus al op een ander zadel gezet. Toch Bedankt.

Maar ik hoorde dat er bij paarden als ze ouder worden, de schoft er meer uit komt, of dat ze juist breder worden qua bespiering. Dit zal dan nu ongeveer moeten gebeuren... maar ik moet toch zeker niet wachten totdat hij vijf/zes jaar is voor een nieuw zadel??

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:59

Mijn paard had van zijn 3e tot ongeveer een leeftijd van 4,5 een kieffer veelzijdigheid en toen was hij dermate gegroeid dat hij een ander moest.

het kan best zo zijn dat jouw paard niet veel meer groeit maar des te meer je gaat trainen des te meer spieren hij krijgt. Komt ook jouw zadel weer anders te liggen.

Je hebt dus geen garantie dat je nu een zadel kan kopen wat dan altijd goed blijft liggen.

Ik ga binnenkort de zadelmaker ook weer laten komen om ff te checken of alles nog goed ligt. Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:02

Ik heb voor mijn jonge pony een 2de hands Stübben zadel gekocht. Hij heeft ongeveer dezelfde bouw als mijn oudere pony, alleen is hij smaller.
Op mijn oudere pony paste een Stübben perfect, dus vandaar dat ik er ook 1 kocht voor mijn 'jonkie' Haha! alleen dan met een wat smallere boom erin.

Voordat ik er mee ging rijden heb ik er een goede zadelmaker bijgehaald en laten kijken of hij echt goed paste en laten opvullen zodat hij nog beter op zijn rug paste.

Na een goed half jaar rijden, de zadelmaker weer laten komen en het zadel aan laten passen door het weer anders te laten opvullen. Door de spiergroei e.d. was hij natuurlijk wat veranderd van bouw.

Nu ligt mijn zadel nog steeds erg goed op mijn pony en ik rijd er nog steeds met veel plezier mee.

Mijn pony was 4 toen ik het zadel kocht en hem ben gaan inrijden en nu is ie alweer 5 jaar...Gaat snel die tijd!

Ik zou dus een zadelmaker langs laten komen met enkele zadels...laten passen, zelf ook voelen wat het lekkerst zit etc...en zijn advies verder vragen. Er is best veel mogelijk hoor Lachen

JenRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:05

Ik denk het zelfde.
Als je gewoon een zadel neemt en er een zadelmaker goed naar laat kijken en adviseren, dan kan het makkelijk!
Veel plezier er alvast mee!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:15

Ik heb gisteren dus iemand langs gehad van een ruitersportzaak hier uit de buurt.
Het zadel wat ik op mijn 5 jarige Tinker had liggen lag niet meer goed. Opvullen was geen optie dus er moest een ander (nieuw) zadel komen. We hebben een stuk of 6 zadels gepast (vzh en dressuur), goedkopere en duurdere en uiteindelijk gekozen voor een Stubben dressuur. Ik verwacht dat mijn Tinker qua bespiering nog wel zal groeien maar dit zadel is dan wat beter aan te passen dan mijn oude zadel.

Ik raad je ook aan om een zadelmaker of iemand met ervaring van een ruitersportzaak langs te laten komen en gewoon zadels te gaan passen. Ongeacht hoe oud je paard is je zult toch eens in de zoveel tijd een zadelmaker moeten laten komen om te kijken of je zadel nog goed ligt of niet.

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:18

En hebben jullie al eens gehoord van een WOW zadel? Deze is op lucht met een verstelbare boom, gaat een leven lang mee (zeggen ze.) kost wel 2400 euries.... Ach gut

npguitv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:23

Wij horen heel vaak het advies om bij een jong paard niet meteen met een goed (passend) zadel te beginnen.
Onze mening is echter totaal anders.
Als men met een jong paard begint te rijden is hij natuurlijk nog niet helemaal uitgegroeid, en zal ook zeker de vorm om de schoft heen nog iets veranderen.
Deze veranderingen zijn echter zo minimaal, dat ze niet tot een andere boom-maat in hetzadel leiden.
Begint men echter een jong paard te rijden met een niet goed passend zadel, kan het paard al last van zijn rug hebben voor hij goed en wel ingereden is.

Ons advies luidt dus ook: zoek meteen een goed passemd zadel bij je paard.
Als zijn bespiereing en schoftvorm nog war veranderen, kan dit eenvoudig met het opvullen van het zadel aangepast worden.

Dit advies heb ik dus gekregen van de zadelmaker. Precies wat ik wilde horen!! Maarrr... ze stellen dat als hij nog verandert dit minimaal zal zijn.. hoe komt het dan dat sommige gewoon WEL een nieuw zadel moeten kopen na een aantal jaren?! Dus toch verkooppraat....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:32

Ik ben het eens met je zadelmaker!
Hoe het komt dat sommigen toch een ander zadel moeten kopen kan verschillende oorzaken hebben.
Het aangeschafde zadel paste vanaf het begin toch niet zo goed als gedacht, het zadel is gekocht op de groei...gaat ook niet altijd goed dus...
Het paard had een achterstand in de groei o.i.d. en en krijgt op latere leeftijd dus een enorme groeispurt.

Nouja dat is dus niet altijd te achterhalen...

Zorg iig dat je een GOEDE zadelmaker hebt en niet een 'kwakzalver' omdat ie toevallig in de buurt zit en goedkoop is.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:04

Ineke2 schreef:
Zorg iig dat je een GOEDE zadelmaker hebt en niet een 'kwakzalver' omdat ie toevallig in de buurt zit en goedkoop is.

Dan gelijk even een vraagje hierop:
Kent iemand een goede zadelmaker in Zuid-oost Drente en/of Noord-oost Twente die er geen problemen mee heeft om naar Duitsland te komen? Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:28

npguitv schreef:
hoe komt het dan dat sommige gewoon WEL een nieuw zadel moeten kopen na een aantal jaren?! Dus toch verkooppraat....

ach als je eerst een gratenpakhuis koopt die veranderd in een wel bespierd paard kun je nog wel eens voor een nieuwe aanschaf komen te staan. Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 15:37

uhm... ik heb mijnn zadel nu 6 jaar...

2e hands gekocht( 1 jaar oud) toen op een dravermerrie gehad, daarna op een tuigpaard ruin, en nu ligt het alweer vijf jaar op mijn welsh pony.
gelukkig hadden alle paarden dezelfde vorm van rug dus dan kan t geen kwaad...