Wat te doen aan zonnebrand op de neus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mettetje

Wat te doen aan zonnebrand op de neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 14:31

Hai,

Ik heb alles al geprobeerd, maar niets lijkt te helpen Boos!

* uierzalf
* zonnebrandcreme factor 40
* in schaduwweide.
* Masker

Wat is nu het probleem,

De zalf smeert ze of af aan haar been of aan haar weidemaatje. Wanneer ze in de wei staat zoekt ze de zon op.
Uierzalf werkt averechts en brandt in.
Een masker met neusbescherming gaat haar irriteren, zodat ze de hele tijd proest.

Op stal zetten is geen optie, dit is veel te warm en zielig omdat ze dan alleen moet staan.

Heeft iemand nog tips? Het gaat namelijk nu al verkeerd, met het zonnetje dat we nu hebben. Dit beloofd dus weinig goeds voor deze zomer.

Ik hoop dat iemand tips heeft, misschien een masker of neuskapje van lichte uv-filterende stof die niet gaat irriteren?

Alle tips zijn welkom!!!

Liselot

Re: Wat te doen aan zonnebrand op de neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:09

zonnebrand gewoon blijven opsmeren dan dan blijven inwrijven tot het in de huid getrokken is. zonnebrandcreme helpt pas als het in de huid getrokken is en niet als het er met een dikke laag bovenop zit

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:51

hi,
bij de paardendrogist hebben ze een aantal verschillende producten, zoals speciale zonnebrand voor paarden dit is sun shield en silsun. En ze hebben ook losse neuskapjes van Field Relief Muzzle dit is gemaakt van stof die tot 80% de UV straling blokkerd!
Kijk anders gewoon ff op www.paardendrogist.nl
Groet

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 18:53

Nog een tip, zet je paard pas na 11.00 uur buiten en haal hem voor 16.00 binnen! Hierdoor is de dauw opgetrokken(of na 16.00 nog niet op het gras gaan liggen) en wordt de weerkatsing een stuk minder, gevolg een stuk minder zonnebrand!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:10

Maar tussen 14.00 uur en 15.00 uur wordt het voor mensen aangeraden om uit de zon te blijven ivm UV stralen.

Op een fles zonnebrandcreme staat altijd dat je het een half uur voor het zonnen moet smeren. Dus zo zou dat bij paarden ook wel zijn (al zonnen die niet echt Haha! )

Paarden die heel snel verbranden (dus echt heel snel of op plaatsen me een donkere huid) kunnen ook last hebben van hun lever. die lever maakt dan een stof aan die in het bloed komt en dus ook in de huid waardoor ze heel snel verbranden.

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:23

Mijn Verzorgpaard heeft ook erg veel last van een verbrande neus, nu heeft ze zelf iets bedacht, als ik de zonnebrand op smeer probeert ze het er ook af te vegen. Nu doet ze dat ook aan de grond waar het op dit moment erg stoffig is. De zonnebrand word dus met de stof vermengt en ze krijgt een zwarte snuit, nu verbrand ze niet meer.

groetjes

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:24

Dauw op het gras is inderdaad 1 oorzaak. Maar ook o.a. sommige soorten klaver schijnen overgevoeligheid voor zonlicht en dus verbranden als bijwerking te hebben.
Ik heb ook een paard met een witte neus, en dus ook last hiervan. Ik doe er niet veel meer aan dan insmeren met uierzalf als hij 's avonds op stal staat. Hij had vorig weekend last en toen heeft hij klaver gegeten, de rest van deze week heeft hij nog geen last gehad. Kan toeval zijn, maar het is het waard om op te letten, aangezien klaver niet in de wei staat.
Bij de vorige eigenaar eigenlijk ook nooit, behalve vlak voordat hij bij mij kwam. Gek genoeg kreeg hij het in die week wel. Daarvoor volgens haar nooit, en daar liep hij 24/7 in de wei.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:03

tamary schreef:
Dauw op het gras is inderdaad 1 oorzaak. Maar ook o.a. sommige soorten klaver schijnen overgevoeligheid voor zonlicht en dus verbranden als bijwerking te hebben.
Ik heb ook een paard met een witte neus, en dus ook last hiervan. Ik doe er niet veel meer aan dan insmeren met uierzalf als hij 's avonds op stal staat. Hij had vorig weekend last en toen heeft hij klaver gegeten, de rest van deze week heeft hij nog geen last gehad. Kan toeval zijn, maar het is het waard om op te letten, aangezien klaver niet in de wei staat.
Bij de vorige eigenaar eigenlijk ook nooit, behalve vlak voordat hij bij mij kwam. Gek genoeg kreeg hij het in die week wel. Daarvoor volgens haar nooit, en daar liep hij 24/7 in de wei.

Denk dat hier toch wel enige waarheid inzit. Mijn tink heeft dus de hele vorige zomer geen last gehad tot op het laatst. Terwijl we toen dus inmiddels hele hete en zonrijke dagen hadden gehad...kreeg ze plots ergens in september een verbrandde neus terwijl het toen maar rond de 20 graden was. De zomer daarvoor had ze helemaal niets.
Dus ik denk toch zeker dat er enig verband zit tussen "iets" eten en daarmee gevoeliger worden voor zonnebrand.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:25

Dat neuskapje van de Paardendrogist werkt perfect! Ik heb hem sindskort ook voor mijn pony en ze heeft nergens meer last van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:38

zonnebrand...en dan smeren, smeren , smeren....net als bij jezelf.... je moet het idd echt goed in de huid masseren, minimaal een half uur voordat ze de zon ingaan. Tip, neem er eentje die waterproof is, die blijft tenminste werken nadat hij bijvoorbeeld gedronken heeft.

Lorena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:46

Hm, inderdaad het kan aan de lever liggen. Laatst bij een veearts (ik liep mee) een paard gezien die had zulke ernstige zonnebrand! De eigenaren zeiden dat sommige mensen ervan over hun nek gingen... Kon ik me wel voorstellen, het zag er niet lekker uit.

Ik zou bij je paard echt goed de creme insmeren, en zorgen dat het ingetrokken is voordat je haar weer loslaat in de weide. En idd waterproof.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:17

Hmm hoe doe ik dat met mijn merrie die in de opfok staat? Ze heeft ook altijd een verbrand neusje...

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:32

Bedankt voor de goede tips!

Ik had al eerder het neuskapje bij de paardendrogist gezien, maar wist niet of dit zou werken. Na telefonisch contact heb ik besloten het te proberen. Het kapje zou UV-werend zijn, zeer stevig te bevestigen zijn en dus moeilijk af te werken door paarden. Ook ga ik haar helpen van binnenuit met appelazijn/knoflookolie (zou bloedzuiverend zijn ivm evt. falen van de lever in de zomer).

Ik hoop van harte dat het gaat werken en houd jullie op de hoogte!