bang voor halster

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliksempie

bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 12:33

hoii,

mijn pony is heel erg bang voor het halster ik heb een paar dagen geleden het halster afgedaan en dan krijg je hem niet te pakken de volgende dag is eht me gelukt met iemand om het halster weer om te doen maar dan doet hij ook niks meer dan rent hij niet meer voor je weg
heeft iemand tip of iets waar hij minder bang voor het halster is??
hij heeft iedergeval na zijn geboorte het halster al omgekregen

Faniek

Re: bang voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 12:41

Hij is niet bang voor het halster hij wil gewoon niet gepakt worden denk ik.
Hoe oud is het beestje?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:25

Ik denk ook dat ie gewoon niet gepakt wil worden. Wel vaak doen dus, en iets leuks met hem doen, iets lekkers geven en weer laten gaan.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:29

toen ik een ongelukje met mijn paard voorhad wou die ook zijn halster niet meer aandoen, hij had geen vertrouwen meer in me. Maar na enkele dagen kwam dat vertrouwensgevoel weer gewoon terug, ik kon weer net zoals vroeger het halster aandoen. Ik had ook erg veel problemen, hij draaide zich dikwijls weg, maar door echt veel te oefenen en dit dikwijls achtereen te doen, kwam dat vertrouwen al gauw terug!

Dat jouw pony schrik heeft kan aan verschillende oorzaken liggen.
Mss wil die gewoon niet gepakt worden en heeft geen zin om te werken, maar als je hem uiteindelijk toch te pakken hebt, geef hem dan een beloning, als je dit iedere dag doet zal die zich na een tijd makkelijker laten doen. Probeer hem anders eerst eens met een halstertouw rond zijn nek te grijpen

een tweede geval kan zijn dat die mss een trauma heeft opgelopen , mss ergens perongeluk blijven haperen , het kan altijd gebeuren. Dan moet die gewoon weer vetrouwen in het halster krijgen. Blijven proberen, praat zachtjes tegen hem, beloon hem als hij dichter komt en probeer dan het halster rond te doen, lukt het niet en draait die zich weg, neem dan eerst het halstertouw en zwier het rond zijn hals, zodat je hem vasthebt. Stel hem weer gerust en probeer nogmaals het halster aan te doen, eventueel met iemand om je te helpen. Beloon hem ook telkens als die een beetje meewerkt. Als je dit elke keer doet en mss ook enkele keren na elkaar, zal die wat gewilliger worden.

succes!

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:29

Faniek schreef:
Hij is niet bang voor het halster hij wil gewoon niet gepakt worden denk ik.
Hoe oud is het beestje?

hij is 1jr
Laatst bijgewerkt door bliksempie op 16-06-05 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 20:31

Kowloon1 schreef:
toen ik een ongelukje met mijn paard voorhad wou die ook zijn halster niet meer aandoen, hij had geen vertrouwen meer in me. Maar na enkele dagen kwam dat vertrouwensgevoel weer gewoon terug, ik kon weer net zoals vroeger het halster aandoen. Ik had ook erg veel problemen, hij draaide zich dikwijls weg, maar door echt veel te oefenen en dit dikwijls achtereen te doen, kwam dat vertrouwen al gauw terug!

Dat jouw pony schrik heeft kan aan verschillende oorzaken liggen.
Mss wil die gewoon niet gepakt worden en heeft geen zin om te werken, maar als je hem uiteindelijk toch te pakken hebt, geef hem dan een beloning, als je dit iedere dag doet zal die zich na een tijd makkelijker laten doen. Probeer hem anders eerst eens met een halstertouw rond zijn nek te grijpen

een tweede geval kan zijn dat die mss een trauma heeft opgelopen , mss ergens perongeluk blijven haperen , het kan altijd gebeuren. Dan moet die gewoon weer vetrouwen in het halster krijgen. Blijven proberen, praat zachtjes tegen hem, beloon hem als hij dichter komt en probeer dan het halster rond te doen, lukt het niet en draait die zich weg, neem dan eerst het halstertouw en zwier het rond zijn hals, zodat je hem vasthebt. Stel hem weer gerust en probeer nogmaals het halster aan te doen, eventueel met iemand om je te helpen. Beloon hem ook telkens als die een beetje meewerkt. Als je dit elke keer doet en mss ook enkele keren na elkaar, zal die wat gewilliger worden.

succes!

hij is wel schitig aan zijn hoofd maar ik rij niet hem hem want hij is pas 1 en hij hoeft het halster alleen te zien en hij stooft naar de andere kant ik heb laatst ook geprobeerd met halstertouw maar als je hem gewoon met iets vast heb dan doet hij gewoon lief en alles

groetjes jeanine

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:56

Dat is gewoon een kwestie van niet gepakt willen worden. Ik heb ok zo'n pony gehad rende gewoon weg als die een halster zag.
Kon hem alleen vangen als hij halster om had in de wei, maar daar ben ik geen voorstander van dus tjah. Voor jou geval geen idee wat ik zou doen. Een enter hoef je natuurlijk ook niet dagelijks in handen te hebben denk ik, maar ook eens de wei opgaan zonder halster. Die van mij heb ik geleerd zonder halster mee te lopen.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 22:13

Faniek schreef:
Dat is gewoon een kwestie van niet gepakt willen worden. Ik heb ok zo'n pony gehad rende gewoon weg als die een halster zag.
Kon hem alleen vangen als hij halster om had in de wei, maar daar ben ik geen voorstander van dus tjah. Voor jou geval geen idee wat ik zou doen. Een enter hoef je natuurlijk ook niet dagelijks in handen te hebben denk ik, maar ook eens de wei opgaan zonder halster. Die van mij heb ik geleerd zonder halster mee te lopen.

als hij geen halster omheeft in de wei en ik kom zonder dan rendt hij tog gewoon weg maar soms komt hij gewoon naar me toe enz enz maar het is ook wel raar hij was was echt heel bang toen ik de volgende dag kwam want ik had alleen ze halster afgedaan en hij hinkkete heel vaag anders dan normaal

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 22:21

Jaarlingen zijn naarlingen.
Gekke beesten, de ene dag willen ze alles, de volgende dag niks.
De ene keer zijn ze super bij de smid, de volgende keer meppen ze je de tent uit.
De ene dag vinden ze je aardig, de volgende aagghhh helemaal niet
Niet te druk over maken, komt wel weer goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 07:26

hahah dat klopt inderdaad, jonge dieren zijn heel erg wisselend in hun stemming.. geduld hebben en dan lukt t wel

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 08:32

Mijn paardje is 15 en zelfs hij heeft het nog wel is. Dan doe ik iets te snel het halster om, en dan schiet hij keihard naar achter. Als ik dan even rustig aai, op z'n hoofd en rond z'n oren kan ik 'm wel weer om doen, maar vaak als hij in het land staat, duurt het weer ff voordat ik Herie kan pakken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:24

Kendra schreef:
De ene keer zijn ze super bij de smid, de volgende keer meppen ze je de tent uit.

Idd, die van mij was ook een ramp. Daar heb ik wel wat uurtjes geduld voor moeten hebben om haar te pakken te krijgen. Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een halsband om te laten of kan hij dan ergens achter blijven hangen?

qwintyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:46

gewoon oefenen , ik heb het ook gehad met mijn nu 2jarige..
Gewoon halster om laten en met een twee er over heen steeds oefenen..
dus die andere niet af doen want dan krijg je hem niet meer maar gewoon twee halster gebruiken.. en dan komt het wel goed .. bij mij tenminste wel Lachen

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:14

Ons hengstje heeft dat ook gehad, het ventje heeft nogal wat meegemaakt voordat wij hem kochten. Omdat ik het idee had dat hij het niet zo prettig vond dat het halster over zijn oren werd getrokken-hoe voorzichtig ook- heb ik een halster voor hem gekocht dat open gaat achter de oren. Het heeft even geduurd maar hij heeft nu absoluut geen probleem meer met het halster.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:54

Kijk daarom gaan die van ons de zomerweide op......even uit het zicht! In de winter weer iets meer in de discipline (iedere dag met halster an in/uit de wei of paddock)

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:47

Tessebes schreef:
Kendra schreef:

Idd, die van mij was ook een ramp. Daar heb ik wel wat uurtjes geduld voor moeten hebben om haar te pakken te krijgen. Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een halsband om te laten of kan hij dan ergens achter blijven hangen?

dat vin ik wel idee hij kan nergens blijven hangen anders zou dat ook met halster kunnen gebeuren bedankt!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 23:15

Een paard kan ook met zijn/haar hoef door een halster. Ook door een te slappe halsband.

Twee keer meegemakt:
Pony bijna opgehangen aan halster.
Pony hoef door het halster.